Gå til innhold

angående Tobakk og økonomi på makroplanet

Anbefalte innlegg

Hadde en heftig diskusjon med 3SK-B læreren min (Sosialkunnskap i 3. klasse, allmenn) der hun hevdet at røyking var en utgift for staten og ingenting annet.

Ressoneringen min, som hun forøvrig fant helt usaklig og usmaklig (må innrømme at den er absurd, men logisk) er som følger :

Dette tjener staten ved røyking.

Den norske stat tjener 19 mill kroner daglig i tobakksavgifter. Dette blir da 7-8 milliarder årlig i rene inntekter, kunn fra tobakksavgiftene (kilde : stortinget.no).

Staten håver inn hundrevis av millioner i skatt fra norske tobbaksprodusenter (Vet om tidemanns, men er usikker på om det finnes flere store produsenter)

Hvis røyking blir totalforbudt, vil antall pensjonister øke drastisk grunnet folk dør ikke lenger som direkte årsak av røyk, noe som vil forværre den alle rede skadeskutte pensjonskrisen, noe som vil koste staten og pensjonsfondet flere titalls milliarder. I tillegg kommer da sykehjemsutgifter og generelle utgifter som eldre (70+) har. Disse pengene vil staten spare.

Dette taper staten ved røyking

Milliarder kroner går til helsevesenet grunnet tobbaks-skader, og disse pengene er det sårt behov for andre steder

Anti-røyke kampanjer

Mindre innbyggere i landet, noe som fører til mindre skatting (men motargumentet her er at de fleste røykere får kreft i sen alder)

Konklusjonen ved dette er at staten per i dag tjener milliarder grunnet røyking, og disse milliarene trengs for å få hjulene til den norske staten til å gå rundt.

Hva er deres kommentarer på denne ressoneringen ? Er det eventuelt noen som har linker til konkrete tall (objektive kilder, feks ikke norsk forening mot røyk eller lignende) som argumenter for/imot tankegangen ?

Ha en videre god kveld

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror sammenlignbare, nøyaktige tall for dette regnskapet blir vanskelige å få tak i, da røyking ikke kun fører til spesifikke lidelser, men også generelt nedsatt allmentilstand.

Uansett er det merkelig at en lærer innen sosialkunnskap skal kjøre på "statens økonomi"-argumentet for å forsvare statens valg av å innskrenke innbyggernes handlefrihet.

Lenke til kommentar

hun læreren er helt forskrudd i hodet. hun er en av de som mener at siden hun er lærer, har hun rett i alt. Denne gangen finner jeg meg ikke i det lengre, og skal motbevise hun.

Jeg mener : Staten tjener så utrolig mye penger på røyking at å totalforby røyk vil være å gjøre seg selv en bjørnetjeneste

Hun mener: Røyk er en epedemi, og hadde det vært opp til henne ville hun ha innført totalforbud mot dette.

Det er jo spørsmål om meninger, men ser man på det rent økonomiske (og ikke det etiske) mener jeg at mitt poeng er mer rett i den forstand at den norske staten tjener så ufattelig mye penger på røyk kontra utgiftene de har med røyk.

Lenke til kommentar

La oss anta at alle pluteselig en dag ble enige om at røyk egentlig er en teit ting. Pengene som ble brukt på røyk, og derav avgifter, ville jo ikke forsvinne om folk sluttet og kjøpe røyk. De gir mannen i gata bedre personlig økonomi, samtidig som helsevesenet blir avlastet. Ser man på det STORE bildet er tobakk en sak vi ikke produserer selv, men importerer (ok, sikkert til latterlig lave priser), og verdier går derav ut av landet. For meg kan røykere røyke så mange 20-pakker om dagen de vil, men hvordan de fant ut at de ville begynne med det vil for alltid være et mysterium for meg. Forresten har du glemt å ta med gatefeierene som blir arbeidsledige da de slipper å plukke sneiper hele dagen ...

Lenke til kommentar

Dette er en politisk ladet debatt (og den kan fort eskalere til å bli en full politisk debatt). P&R-forumet er stengt, og alle politiske diskusjoner eller diskusjoner som er på tur til å utvikle seg dithen, vil bli stengt inntil P&R-forumet evt. åpnes igjen. I mellomtiden henviser vi til andre forum for slike emner.

www.skole.no er et godt substitutt i denne saken.

Tråden stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...