Iki Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar plankeby skrev (4 minutter siden): Tja. Er vel noen vekthensyn også. F. eks. 10 tonn batterier krever også økt vekt på resten av konstruksjonen. Trenger ikke store batterier om bussene lader under kjøring. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar plankeby skrev (21 minutter siden): Tja. Er vel noen vekthensyn også. F. eks. 10 tonn batterier krever også økt vekt på resten av konstruksjonen. Trenger ikke store batterier om bussene lader under kjøring. Altså noe slikt: 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Iki skrev (31 minutter siden): Trenger ikke store batterier om bussene lader under kjøring. Altså noe slikt: Bør vel holde oss til her og nå. Dessuten er det vel litt tullete å kjøre gods på svært mange kjøretøy kontra, ett tog... Utgangspunktet for tråden er utfasing av biobusser med gass fra restavfall, til batteridrift. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar plankeby skrev (8 minutter siden): Bør vel holde oss til her og nå. Dessuten er det vel litt tullete å kjøre gods på svært mange kjøretøy kontra, ett tog... Utgangspunktet for tråden er utfasing av biobusser med gass fra restavfall, til batteridrift. Hvorfor være stuck i nåtiden når utviklingen går så fort? Om man skal fase ut noe så må man jo uansett se forover, ikke bakover. 1 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar plankeby skrev (1 time siden): Tja. Er vel noen vekthensyn også. F. eks. 10 tonn batterier krever også økt vekt på resten av konstruksjonen. Men hvor relevant er det da? Som alt nevnt så har det ikke vært så kaldt siden 1942 i Oslo. Hvorfor punge ut milliarder unødig over mange, mange årtier, for å fikse noe som skjer ekstremt sjelden? Busser som setter seg fast hvert år pga. "uventet" snø, derimot. Det kan man se på. Men der er det altså ikke drivstoffet som er problemet. El-kjøretøy kan veldig enkelt ha individuell drift på alle hjul og dermed bedre fremkommelighet enn tilsvarende dieselbusser, selv med avansert drivlinje, diff-sperre etc. Problemet med snø er knytta til helårsdekk, leddbusser med drift kun på bakerste hjulpar, lav bakkeklaring og så videre, som alt nevnt. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar plankeby skrev (24 minutter siden): Bør vel holde oss til her og nå. Det er vel omtrent det samme som å si at ethvert problem man måtte ha ikke kan løses. Så nei. Det bør vi ikke. Og som alt nevnt flere ganger, hvis du likevel insisterer, akkurat her og nå er vi i en periode med ekstremkulde vi ikke har sett maken til siden 1942. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå