Gå til innhold

Hva er forskjell på tilbud og outlet?


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen i realiteten. Opplever at man i dag i praksis ofte kaller salg og tilbud Outlet. 

Var hos Elkjøp for å prøve prismatch, liker å handle der av ulike grunner pluss er litt nærmere enn konkurrenten. 

Konkurrenten har 11 varer igjen på lager, som kunne verifiseres hos Elkjøp. Men konkurrenten kaller tilbudet Outlet. Elkjøp svarer vi matcher ikke Outlet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Er ikke Outlet ting de selger ut for å bli kvitt de når de skal ha inn nye varer? Samt ting som går ut av soriment etc.

Mulig det. Syntes det er rart å skille på dette. Varen er nok utgående, noen selger det ut tidligere enn andre osv. 

Outlet er jo et mer moderne ord for tilbud i praksis. Dette brukes om hverandre.

Msn ser jo at varer stadig er på Outlet i ulike sammenhenger. 

Står også hos Elkjøp: 

Unntak fra Prismatch

  • Prismatch gjelder ikke for såkalte Outlet-varer
Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
plankeby skrev (6 minutter siden):

Elkjøp svarer vi matcher ikke Outlet.

Outlet i denne bransjen er ofte returvarer, demovarer og utstillingsvarer. Jeg har prøvd meg på match på Outlet innenfor samme kjeden (Power), og det gikk de heller ikke med på.

Jeg har kjøpt noen produkter på Outlet, og ofte vært fornøyd, men en mobil jeg kjøpte på Power Outlet som skulle være "som ny" og "sjekket av våre spesialister", hadde bulker baksiden og innbrenning av logo på skjermen.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (17 minutter siden):

Outlet i denne bransjen er ofte returvarer, demovarer og utstillingsvarer. Jeg har prøvd meg på match på Outlet innenfor samme kjeden (Power), og det gikk de heller ikke med på.

Jeg har kjøpt noen produkter på Outlet, og ofte vært fornøyd, men en mobil jeg kjøpte på Power Outlet som skulle være "som ny" og "sjekket av våre spesialister", hadde bulker baksiden og innbrenning av logo på skjermen.

Ja, Outlet demovare, b-vare og lignende er noe annet. Outlet større parti som alt er nytt er tema her.

Det er bare å kalle ting Outlet i reklameblader. Det er blitt moteord for salg i mange settinger. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (19 timer siden):

Outlet er jo et mer moderne ord for tilbud i praksis. Dette brukes om hverandre.

Det er nok heilt riktig at ein del utrykk blir brukt omkvarandre, men sjølv så meiner eg at "outlet" ikkje kan oversettast til "tilbod".

Ulike bransjar legg nok ulik meining i kva dei kaller for outlet-varer, men sjølv om varer som blir kategorisert som outlet-varer ofte er billegare enn det som er vanleg pris så er ikkje produkta på tilbod.

Ordet "tilbod" betyr strengt tatt berre at ein selgar tilbyr ei vare for sal. I daglegtalen brukar ein vanlegvis ordet "tilbod" om varer som selgaren har gjort ekstra attraktive gjennom redusert pris. Altså at varen i ei periode blir tilbyd til ein redusert pris.

Outlet var opprinneleg det same som fabrikkutsal, sjølve ordet betyr vel på norsk noko slik som "utløp" eller "utslipp". Ein outlet var at kundane kunne oppsøke fabrikken for å få kjøpe (eller hente ut) produktet til ein redusert pris. Den reduserte prisen var ikkje eit tilbod slik som vi omtalar det i daglegtalen for å gjere produktet meir attraktivt, den reduserte prisen skuldast vanlegvis at fabrikken hadde eit overskot av produkt som dei ikkje hadde kjøparar til og at det var betre å selge produkta frå fabrikken enn det var å skulle kaste produkta for å frigjere lagerplass. Men ein kunne også ha fabrikkutsal der ein solgte produkt som ikkje hadde god nok kvalitet til at produktet kunne selgast til ein grossist. Prisen som fabrikken krevde var då typisk lågare ettersom at produktet også hadde lågare kvalitet, typisk skjønnheitsfeil på til dømes klær eller møblar.
Seinare vart det også meir vanleg med fabrikkutsal som ei ekstrainntekt, då vart produktet solgt til ein lågare pris enn ordinær butikkpris fordi ein då kutta mellomledda som skulle ha sin del av kaka.

Seinare enn det igjen så var outlet litt omdefinert til å ha betydninga midlertidig butikk som spesialiserte seg på å kjøpe opp konkursbo for å selge varene og som derfor hadde heilt ulike produkt frå gong til gong. Veldig ofte var outlet-butikkar klesbutikkar som då solgte klær av ulike merker frå gong til gong (og ofte berre i dei størrelsane som det var minst omsetning på som veldig store eller veldig små størrelsar).

At el-varebutikkane har starta å merke produkt med outlet-merkelappen er ganske så ferskt, og utan at det føreligg ein klar definisjon.
Fellestrekket med outlet-varer er likevel ofte at det er varer som ein har relativt få av, enten fordi det er utgåtte modellar som ein skal slutte å selge, varer som ikkje er perfekte nok til å ta fullpris (til dømes fordi emballasjen er skada), eller at det rett og slett er brukte produkt. Ein annan fellestrekkar med outlet-varer er at dette er varer som ein selg billegare, ikkje fordi dei er på "tilbod" men fordi kundane ikkje er villige til å betale fullpris for ein slik vare.

 

Grunnen til at mange bransjar tek til seg slike ord er at nettopp fordi ordet er udefinert i norsk markedsføringssamanheng, dermed kan ein lettare vri seg unna lovverket. I dag er det blant anna krav om at butikken må opplyse førprisen til produktet, og førprisen må være den prisen som varen har hatt i minst ein månad før butikken kan markedsføre varen til redusert pris som eit tilbud. Ved å då sette "outlet" som overskrift i annonsa og deretter sette prisen i tydeleg markert prisboble så kan ein gi forbrukarane inntrykk av at varen er tilbudt til ein lågare pris utan at dei får Forbrukartilsynet på nakken fordi dei har markedsført eit tilbod utan å opplyse om reell før-pris.
I tillegg kan butikkane bruke "outlet" begrepet som ei unskuldning for å ikkje tilby reklamasjon og liknande forbrukarrettigheiter.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (48 minutter siden):

Outlet var opprinneleg det same som fabrikkutsal, sjølve ordet betyr vel på norsk noko slik som "utløp" eller "utslipp". Ein outlet var at kundane kunne oppsøke fabrikken for å få kjøpe (eller hente ut) produktet til ein redusert pris. Den reduserte prisen var ikkje eit tilbod slik som vi omtalar det i daglegtalen for å gjere produktet meir attraktivt, den reduserte prisen skuldast vanlegvis at fabrikken hadde eit overskot av produkt som dei ikkje hadde kjøparar til og at det var betre å selge produkta frå fabrikken enn det var å skulle kaste produkta for å frigjere lagerplass. Men ein kunne også ha fabrikkutsal der ein solgte produkt som ikkje hadde god nok kvalitet til at produktet kunne selgast til ein grossist. Prisen som fabrikken krevde var då typisk lågare ettersom at produktet også hadde lågare kvalitet, typisk skjønnheitsfeil på til dømes klær eller møblar.

Seinare vart det også meir vanleg med fabrikkutsal som ei ekstrainntekt, då vart produktet solgt til ein lågare pris enn ordinær butikkpris fordi ein då kutta mellomledda som skulle ha sin del av kaka.

Seinare enn det igjen så var outlet litt omdefinert til å ha betydninga midlertidig butikk som spesialiserte seg på å kjøpe opp konkursbo for å selge varene og som derfor hadde heilt ulike produkt frå gong til gong. Veldig ofte var outlet-butikkar klesbutikkar som då solgte klær av ulike merker frå gong til gong (og ofte berre i dei størrelsane som det var minst omsetning på som veldig store eller veldig små størrelsar).

At el-varebutikkane har starta å merke produkt med outlet-merkelappen er ganske så ferskt, og utan at det føreligg ein klar definisjon.
Fellestrekket med outlet-varer er likevel ofte at det er varer som ein har relativt få av, enten fordi det er utgåtte modellar som ein skal slutte å selge, varer som ikkje er perfekte nok til å ta fullpris (til dømes fordi emballasjen er skada), eller at det rett og slett er brukte produkt. Ein annan fellestrekkar med outlet-varer er at dette er varer som ein selg billegare, ikkje fordi dei er på "tilbod" men fordi kundane ikkje er villige til å betale fullpris for ein slik vare.

 

Grunnen til at mange bransjar tek til seg slike ord er at nettopp fordi ordet er udefinert i norsk markedsføringssamanheng, dermed kan ein lettare vri seg unna lovverket. I dag er det blant anna krav om at butikken må opplyse førprisen til produktet, og førprisen må være den prisen som varen har hatt i minst ein månad før butikken kan markedsføre varen til redusert pris som eit tilbud. Ved å då sette "outlet" som overskrift i annonsa og deretter sette prisen i tydeleg markert prisboble så kan ein gi forbrukarane inntrykk av at varen er tilbudt til ein lågare pris utan at dei får Forbrukartilsynet på nakken fordi dei har markedsført eit tilbod utan å opplyse om reell før-pris.
I tillegg kan butikkane bruke "outlet" begrepet som ei unskuldning for å ikkje tilby reklamasjon og liknande forbrukarrettigheiter.

Dette er ingen viktig sak for min del, men ser at man bruker et hull innenfor flere områder. Prismatch er jo ikke noe ved lovverk eller annet og man kan sette de vilkår man vil.

Jeg ser begrepet Outlet overalt i elektrobutikkene. Så en butikk kan velge å å selge ut 10-30 stk av en vare på outlet, der konkurrenten ikke selger ut varen. Men kjører full pris til det er tomt.

Outlet og tilbud er i dag like på at man selger ut en vare til det er tomt. For deretter noen ganger få varen inn igjen noe fram i tid. 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elkjøp sine outlet-varer er gjerne demovarer, f.eks. fra en butikkutstilling eller returnert av kunde. Du har de samme rettighetene mht. reklamasjon. Men ofte mangler disse produktene original emballasje og brukerveiledning blant annet. Derfor er dem billigere.

Jeg vet at bilbransjen også har operert med "outlet". Typisk når det er snakk om en forhandler som kjørt kampanje på innbytte hvor eneste forbehold har vært at bilen kan kjøres og er EU-ok. Da har dem (fram til 1. Januar 2024) gjerne solgt disse bilene med "som den er"-forbehold. Det er det imidlertid slutt på nå ifm. ny kjøpslov.

Jeg har ikke noe inntrykk av at det brukes som en erstatning for en ordinær tilbidskampanje. Enda. Men det kommer vel mer og mer, etterhvert som begrepet blir innarbeidet hos forbruker til å bety "lav pris".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...