Gjest 0754a...347 Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Jeg jobber i staten og vurderer sende en innsynsbegjæring til arbeidsgiver for å få utlevert mine kollegers lønn (ref Offentlegloven). Men når jeg ser i organisasjonens interne instruks for slike henvendelser står det som følger: Sitat • Vedkommende som ber om innsyn skal også gjøres oppmerksom på at den eller dem innsynsbegjæringen omfatter vil bli informert om at informasjon gis ut. • Det sendes en melding til berørte ansatte, hvor det er bedt om innsyn, om at slik informasjon er gitt og lovhjemmelen for denne informasjonsdelingen. • Dersom det i innsynsbegjæringen bes om innsyn til tre eller flere ansatte, bør nærmeste leder informeres om dette slikt at vedkommende er klar over eventuelle personalmessige utfordringer knyttet til innsynet. Det jeg lurer på er, kan arbeidsgiver si at "Det var Per Hansen som ba om innsyn" eller kan dem kun si "Noen har bedt om innsyn"? Vil så klart ikke bli avslørt i denne forbindelse. Anonymous poster hash: 0754a...347 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Arbeidsgiver kan si hvem som ba om innsyn (og skal gi innsyn i det om det kreves) hvis de vet det. Men innsyn etter offentlighetsloven kan begjæres anonymt. Se innsynsguiden fra Sivilombudet: https://www.sivilombudet.no/innsynsguiden/ 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Selv om arbeidsgiver ikke vet, så skal det være snakk om en ganske stor statlig arbeidsplass før man er ute av stand til å gjette hvem som har bedt om innsyn basert på hvem det er bedt om innsyn knyttet til. (Det er ikke nok for å sikre din egen anonymitet at du også ber om innsyn i din egen lønn. Det er det andre skrittet personer tar. Det første er å begjære innsyn anonymt.) Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Det pleier å være nok av fagforeninger i det offentlige. Fagforeninger har innsynsrett i medlemmenes lønn, så de kan trolig hjelpe deg med å finne ut om du har for lav lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå