Gå til innhold

Pris på vedfyring kontra oppvarming med strøm

Anbefalte innlegg

Woff skrev (På 13.12.2023 den 1:49 PM):

Til tross for 'hjelpen' under navnet strømstøtte (penger vi allerede har betalt inn..) så vil jeg absolutt si at regningene fra Vibb har skutt i været her.. Klart, når strømmen koster over kr 5,- pr kWh så blir det DYRT!

5 kr strømpris med strømstøtte betyr (for å forenkle litt) at første kronen betaler du selv og så er det bare 10 øre pr krone over det som tilsammen blir 1,40 pr KWh.

Vedfyring er DYRERE med ca 2 kr pr KWh - (gitt 90kr pr 60L sekk m/tørr bjørkeved. Dyrere med blandingsved, fuktig ved eller ikke-rentbrennende peisovn) og folk fyrer jo som bare det, så ikke inntrykk av at prisen skremmer...  For å matche det må strømprisen opp i ca 10,- pr KWh og slike priser har vi ikke sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cthores skrev (7 timer siden):

Er det så mange som fyrer annet en for kos med disse små sekkene med ved ? Litt utenfor byen er det vel vanligere å kjøpe en stor sekk/pall til en helt annen pris. Jeg betaler 1200 for en storsekk (1200L) med bøkeved. 

Det er jo latterlig billig. Hvor får du det? 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (10 timer siden):

Det er jo latterlig billig. Hvor får du det? 

Av en bonde som driver med ved-salg. Du finner ikke de prisene på finn.no men hvis man forhører seg litt med venner og kjente så er det mange små ved-produsenter der ute.

Lenke til kommentar
cthores skrev (19 timer siden):

Er det så mange som fyrer annet en for kos med disse små sekkene med ved ? Litt utenfor byen er det vel vanligere å kjøpe en stor sekk/pall til en helt annen pris. Jeg betaler 1200 for en storsekk (1200L) med bøkeved. 

Utenfor by/tettbebygd er det sikkert mulig, men 2000,- for 1000 liter bjørk er det jeg har sett det annonseres for her (på et jorde v/Skaugum i høst), frakt kommer i tillegg antar jeg:

VGLNQcu.png 

1000L / 60L = 16,7 sekker som gir 2000/16,7= 119 kr pr 60L sekk

110 pr 60L sekk var Kiwi prisen i fjor, men har sett 90 kr pr sekk tidligere i høst.

Billigste jeg har sett er vel på Fb, med 55,- pr 60L sekk, men med notat om at veden er fuktig 🙄 - da kan du fort halvere varmeverdi KWh du får ut av veden.   Og det samme om du fyrer i åpen peis med 50% virkningsgrad (aka "fyre for kråka"). Tror nok det selges mye fuktig ved som ikke har tørket to sesonger = ekstra mye røyk også.

Og jada, folk kjøper slike småsekker og stabler 30-40 sekker langs siden i carport og annet.  Det er blitt mer og mer siste årene, og tildels problematisk i tettbygde strøk. Er ikke mye friskluft som kommer inn når "bålrøyken" trekkes inn aktivt fra uteluften.  60-talls hus uten balansert ventilasjon faktisk en fordel da.

Endret av Rune_says
korrektur, lagt til bilde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...