Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nedstemt og borte fra meg selv

Gjest f93f4...b95

Anbefalte innlegg

Gjest f93f4...b95

Jeg er så dritt lei av livet

veit det høres klisje ut, men det er slik det er.. jeg går idag til tverrfaglig behandling for rus og psykiatri og har gjort det i 2 år nå. Hadde for en stund tilbake et skikkelig kjør med kokain og brukte store mengder. På et tidspunkt snappa det helt for meg, og føltes nærmest som om noe røyk i hodet…

idag går jeg rundt å føler på en konstant tomhet, nedstemt og dritt lei alt og alle! 
jeg har så lyst å komme meg videre i livet, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal gjøre det.. behandleren min mener jeg har fått en persoblighetsforstyrrelse til borderline, men jeg tenker hele tiden at det er noe i hodet som er ødelagt etter et ekstremt bruk av kokain..

jeg er begynner å bli litt rådløs, og spørr derfor her om noen har/kjenner noen med samme utfordringer og hvilke erfaringer folk har for å komme seg videre.. 

Anonymous poster hash: f93f4...b95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre (eller kanskje heldigvis?) ingen slike erfaringer, men jeg lurer på om det kan sammenlignes med hvilke som helst fysiske skader og/eller kjemiske ubalanser?

En ting jeg vet, er at hjernen er plastisk. Det betyr på sett og vis at den kan både skades og til dels helbredes over tid. Det vet vi av tusen årsaker, både naturlig vekst og utvikling, samt eksempelvis opptrening av pasienter med slag og både synlige skader og manglende funksjoner. Dermed er min umiddelbare tanke at om du har klart å ødelegge noe i hjernen din ved bruk av kokain, så vil tid og trening kunne reparere slike skader. Målet er ikke nødvendigvis å bli det man har vært før, vi alle endrer oss når det kommer til hjernen i et ganske kompleks system, men å bli bedre enn vi er etter skade.

Slike ting tar tid. Men det er mye ved mennesker som tar tid. Å vokse opp tar tid. Individualiseringsprosesser tar tid. Å bli skikkelig god på noe tar tid. Fellesnevneren er at alt det som tar tid, også er av høyest verdi.

Nå er det så mye å si om akkurat dette at jeg kunne skrevet en hel bok til deg her. Derfor stopper jeg like greit nå. Ville bare si akkurat dette lille som jeg skrev her. Hvis det er sånn at du er redd for at du har fått en skade.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen erfaringer selv med dette, har bare en venn som har overdosert på ectasy. Han var ødelagt lenge, men har blitt mye bedre 😊

Hvis du ikke allerede har gjort det, kunne du spurt på freak-forum. Der er det mange med forskjellige ruserfaringer. Endel av de har ganske god peiling på div russkader og hvordan jobbe seg ut av det og slutte med rus, da de selv har gått igjennom det. Anbefaler deg uansett å ha et godt kosthold (spesiellt omega3, for hjernen trenger masse av det), holde deg i aktivitet og trene på å være mentalt tilstede i øyeblikket, da det er ting som hjelper på mange problemer og skader. Og som Neffi sier, hjernen er plastisk og flink til å reparere seg selv. Så ikke gi opp håpet! Kanskje være litt forsiktig med fysisk hardtrening, da jeg har lest at kokain kan være skadelig for hjertet og at mange har fått alvorlige hjerteproblemer av langvarig/stort forbruk. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...