Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

«Fattige» trenger matkasse for å overleve ?

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

tommyb skrev (42 minutter siden):

Neppe. Beløpsgrensa er for lav. Du har lov til/fordel ved å spare opp til 27 500 i året eller 300 000 totalt. Altså ca. 11 år. Selv egenandelen har nok økt med 300 000 på 11 år...  

Fjern aldersgrensen så kan en spare fra en er 1 år gammel til man dør. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyktninger kan jo ikke få mere støtte enn det sosialklienter får. Dersom de får det og likevel stiller seg i matkø må jo det isåfall bety at nivået for sosialpenger er altfor lavt.

Jeg synes hvem som vil bør få lov til å stille seg i matkø uansett.

Endret av frohmage
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rune_says said:

Det meste du skriver er tullball og Røkke har betalt mye, mye mer.  1,5 milliarder i perioden 2008-2022

Hva er tullball, at Kåre Willoch hadde forakt for folk som Røkke, eller at han skulle skattet mer?

MEN det er DU som kommer drassende med milliardærer.  JEG sammenligner unge lavtlønnede som sykepleiere med flyktninger.  De har f.eks. tidvis en ubehagelig jobb med å vaske de som er fulle av dritt og får for lav lønn IMO.

Ja, du setter flyktninger opp mot lavtlønnede fordi du er oppfatt av «rettferd», en absurd påstand. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, leticia said:

Det er sant at pengene kan trenges der også. Men det er ikke den norske velferdsstatens oppgave å bistå den utvidede familien sitt livsopphold, men livsoppholdet til de som faktisk bor i Norge. Hvis noen velger å bruke disse pengene på noe annet enn sitt eget livsopphold (f.eks på livsoppholdet til den utvidede familien i et annet land), så har de ikke noe grunnlag for å klage på dårlig råd, og at staten ikke gir dem nok penger slik at de må stå i matkø. (For all del, mener akkurat det samme om norske borgere som også kaster vekk pengene på unødvendige ting fremfor mat, og dermed stiller seg i matkø for å få økonomien til å gå opp). 

Enig at da kan man ikke klage på eget livsopphold når man har sendt pengene ut, men en kan ikke vise de bort fra matkøen heller. Tror nok eg hadde stått i matkø om eg kunne brukt litt mer på familien som enda er i et krigsherjet land.

Forskjellen på disse flyktningene med sine 500k i året, og en ungdom med lavere lønn, er nettverk og tilhørighet, samt å ikke gruble over hvordan familien har det der de er. Tror nok det er verdt mye, så eg synes ikke så synd på norsk ungdom om man skal sette disse opp mot hverandre selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Hva er tullball, at Kåre Willoch hadde forakt for folk som Røkke, eller at han skulle skattet mer?

Ja, du setter flyktninger opp mot lavtlønnede fordi du er oppfatt av «rettferd», en absurd påstand. 

Kåre Willoch !? Igjen noe helt utenfor diskusjonen - hvor du farer ut i et helt nytt blindspor. 

Hvorfor er det absurd når flyktningene kan sitte igjen med mer enn en som må jobbe?

@hatredFan911 Nettverk gir ikke penger til bolig eller mat på bordet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Ett år senere.
Matkø:- Folk tråkker på hverandre, herjer og slåss.

Sitat

Nattemørket hviler fremdeles tungt over hovedstaden, men utenfor Fattighuset er køen allerede lang.

Sitat

– Når jeg kommer hit på morgenen, er det fort 800 mennesker her. Folk tråkker på hverandre, herjer, slåss og deler ut falske billetter, sier Åsbakk, samtidig som hun deler ut en liten papirlapp til en eldre dame.

Endret av Subara
Trine sier at hun får utbetalt 19.000 i måneden. 14.000 går rett til husleie. Likevel tok det tid før hun stilte seg i køen utenfor Fattighuset. – Det satt langt inne, for det handler jo om skam. Og om egenverdi.
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 timer siden):

Trine har krav på bostøtte? Og strømstøtte?

Det har jeg ikke greie på, men her står det:

https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/

Sitat

Sosialhjelp

Hvis du søker økonomisk sosialhjelp til å dekke boutgiftene dine, vil kommunen som regel kreve at du søker bostøtte. Har du rett til bostøtte, vil kommunen trekke fra bostøtten i utmålingen av sosialhjelp. Kommunen kan også utbetale full sosialhjelp og få bostøtten utbetalt til kommunen.

Vær oppmerksom på at selv om bostøtten blir utbetalt til kommunen, så er det du som må passe på at vi har riktige opplysninger.

Kanskje hun har gjeld? En del i køen har nok også en søknad inne hos NAV de venter svar på.

Her fant jeg satsene:

https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

Enslige får
 7 850 kroner pr. måned, hvis uten barn. Da er antagelig bostøtte og strømstøtte lagt til beløpet.
Endret av Subara
Lenke til kommentar
Sitat

Olena (53) sitter på en stein ved siden av køen. Hun har problemer med ryggen, så mannen hennes står i køen for henne og datteren på 17.De kom fra Odesa sommeren for to år siden. Olena er utdannet lege og går på kurs for å kunne jobbe i Norge. Flertallet av samtalene i køen foregår på ukrainsk.

Hvorfor står flyktninger i denne køen? Når vi først tar imot flyktninger må da absolutt minimum være at vi gir dem tak over hodet og mat på bordet? 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Plukk skrev (Akkurat nå):

Ja, det er vel også poenget mitt. Folk har mindre i årslønn enn hva ukrainere får for å gå på intro kurs. Og jeg tviler på at det er mange i fulltidsjobb som står i matkø. 

Helt ærlig er jeg glad Ukrainere får den hjelpen de får når de kommer hit til landet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Plukk skrev (13 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/nav-sjef-om-stotte-til-ukrainere_-_-ma-godt-over-500.000-i-arslonn-1.16708943

Med ytelser som overgår manges årslønn, så er det absolutt ingen grunn til å stå i matkø. 

Du skjønner at det er forskjell på nettoytelser i støtte og bruttolønn (før skatt), ikke sant? Og at kostnaden for kommunene ikke vil være netto beløp utbetalt til ukrainere, men totalsummen for hvor mye det koster å bosette dem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Plukk skrev (12 minutter siden):

Ja, det er vel også poenget mitt. Folk har mindre i årslønn enn hva ukrainere får for å gå på intro kurs. Og jeg tviler på at det er mange i fulltidsjobb som står i matkø. 

Vet du om noen som har fulltidsjobb og mindre enn 237.000 i årslønn etter skatt? For det er det beløpet ukrainerne får for å være med på introduksjonskurs...  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å si at de har 237k i ytelser vil være en grov underdrivelse. Se hva NAV sjefen selv sier om størrelsen på ytelsene. For å komme opp på samme nivå så må du ha godt over 500k i bruttolønn. Selv mener jeg å ha lest 7-800k, og hvis man da må stille seg i matkø så har man tatt noen valg man ikke hadde vært nødt til å ta. 

Også kan man selvfølgelig mene at det er heilt fair at de mottar ytelser i denne størrelsesordenen. Men man bør også være klar over at dette må betales. Enten i form at økte skatter eller reduserte ytelser til resten av befolkningen eller begge deler. Noen må uansett betale, og den noen er oss alle, evt våre barn

Lenke til kommentar
Plukk skrev (15 timer siden):

Å si at de har 237k i ytelser vil være en grov underdrivelse

Nei, du sa selv at de fikk det for å gå på introduksjonsprogrammet... At man får evt bostøtte / supplerende sosialstønad i tillegg fordi en så lav ytelse ikke går an å leve på endrer ikke påstanden din som er denne: 

Folk har mindre i årslønn enn hva ukrainere får for å gå på intro kurs

Når jeg da forteller deg hvor mye de får for å gå på intro kurs, altså 237.000 kroner så endrer du målestokken. Hvor lav støtte syns du er greit at de lever på? Under sosialhjelpssats? De skal heller ikke få bostøtte og barnetrygd slik som oss andre? Hvor lavt skal vi gå? Skal vi bygge lavvo til dem ute i skogen, på den måten så vil man kanskje unngå at leieprisene øker også pga flyktningene som kommer hit trenger boliger, og fører til at det blir større press og høyere priser i leiemarkedet...

Plukk skrev (16 timer siden):

Men man bør også være klar over at dette må betales. Enten i form at økte skatter eller reduserte ytelser til resten av befolkningen eller begge deler. Noen må uansett betale, og den noen er oss alle, evt våre barn

Dette er jeg enig i. Men hva vil prisen være hvis vi ikke hjelper Ukraina i det hele tatt tror du? Har vi et fritt Europa for våre barn og barnebarn da tror du? 

Lenke til kommentar
leticia skrev (13 minutter siden):

Når jeg da forteller deg hvor mye de får for å gå på intro kurs, altså 237.000 kroner så endrer du målestokken. Hvor lav støtte syns du er greit at de lever på? Under sosialhjelpssats? De skal heller ikke få bostøtte og barnetrygd slik som oss andre? Hvor lavt skal vi gå? Skal vi bygge lavvo til dem ute i skogen, på den måten så vil man kanskje unngå at leieprisene øker også pga flyktningene som kommer hit trenger boliger, og fører til at det blir større press og høyere priser i leiemarkedet...

Har du jobbet for og med flyktninger?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...