Sovna Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Eller hele leiligheten min?😀 Termostaten på badet har surret og ikke fått bestemt seg med sine masse klikke-lyder en god stund nå. Selv om jeg har korrigert på temperatur så dukker fenomenet opp igjen. Gulvet var derimot varmt. Men nå virker ikke varmekablene heller, iskaldt på gulvet. Kan begge deler være ødelagt eller noe feil med da? Merkelig tilfeldighet.. Hvis det kun er termostat som må byttes så gjør jeg det selv, hvis det er lov da.. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Det er lett å teste om dette er ødelagt hvis du har et multimeter. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 RRhoads skrev (11 minutter siden): Det er lett å teste om dette er ødelagt hvis du har et multimeter. Har jeg ikke tilgjengelig. Men med oppførselen til termostaten så er vel det et bevis på at i hvert fall den må byttes vel? Varmekablene vil da kanskje koble seg på igjen også? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Sovna skrev (3 minutter siden): Har jeg ikke tilgjengelig. Men med oppførselen til termostaten så er vel det et bevis på at i hvert fall den må byttes vel? Varmekablene vil da kanskje koble seg på igjen også? Hvis du har hørt mye klikkelyd i den, så tyder det på at den har vært i ferd med å gå, og er antakeligvis defekt, men du kan også kanskje ha et relé som er defekt i tillegg. Lenke til kommentar
Sviskepott Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 ...eller det kan være Åndenes Makt som snart er i ferd med å besøke deg i det nye året. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Sviskepott skrev (9 minutter siden): ...eller det kan være Åndenes Makt som snart er i ferd med å besøke deg i det nye året. De dro i går heldigvis. De ryddet huset som en tornado i jula..😱 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 RRhoads skrev (15 minutter siden): Hvis du har hørt mye klikkelyd i den, så tyder det på at den har vært i ferd med å gå, og er antakeligvis defekt, men du kan også kanskje ha et relé som er defekt i tillegg. Relé? Sitter den integrert i termostat boksen, eller er det en isolert del? Og hvor er den i så fall koblet? Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Sovna skrev (40 minutter siden): Eller hele leiligheten min?😀 Termostaten på badet har surret og ikke fått bestemt seg med sine masse klikke-lyder en god stund nå. Selv om jeg har korrigert på temperatur så dukker fenomenet opp igjen. Gulvet var derimot varmt. Men nå virker ikke varmekablene heller, iskaldt på gulvet. Kan begge deler være ødelagt eller noe feil med da? Merkelig tilfeldighet.. Hvis det kun er termostat som må byttes så gjør jeg det selv, hvis det er lov da.. Jeg er ikke elektriker men har det siste året hatt tre tilfeller, to bad og en gang, der varmekablene sluttet å virke, og dette var 10 - 15 år gamle anlegg. Jeg kontaktet elektriker som opplyste at i 90% av tilfellene var det termostaten som var ødelagt, og den koster noen hundrelapper pluss arbeid. Og i alle tre tilfeller visste det seg å stemme hos meg. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Windfarmer skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke elektriker men har det siste året hatt tre tilfeller, to bad og en gang, der varmekablene sluttet å virke, og dette var 10 - 15 år gamle anlegg. Jeg kontaktet elektriker som opplyste at i 90% av tilfellene var det termostaten som var ødelagt, og den koster noen hundrelapper pluss arbeid. Og i alle tre tilfeller visste det seg å stemme hos meg. Kan jo teste det først som sist. Enkelt å bytte selv? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Sovna skrev (56 minutter siden): Eller hele leiligheten min?😀 Termostaten på badet har surret og ikke fått bestemt seg med sine masse klikke-lyder en god stund nå. Selv om jeg har korrigert på temperatur så dukker fenomenet opp igjen. Gulvet var derimot varmt. Men nå virker ikke varmekablene heller, iskaldt på gulvet. Kan begge deler være ødelagt eller noe feil med da? Merkelig tilfeldighet.. Hvis det kun er termostat som må byttes så gjør jeg det selv, hvis det er lov da.. Kan tyde på at det er termostat/releet som er gåent ja. Dumkan neppe bytte dette selv (lovlig) da dette trolig er fast installasjon og 220V. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Bjerknez skrev (5 minutter siden): Kan tyde på at det er termostat/releet som er gåent ja. Dumkan neppe bytte dette selv (lovlig) da dette trolig er fast installasjon og 220V. Takk. Da får jeg heller ringe til en kompis/elektriker som drekker ustanselig. Det får vel være greit, da blir det jo ikke jeg som får støt.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Sovna skrev (1 minutt siden): Takk. Da får jeg heller ringe til en kompis/elektriker som drekker ustanselig. Det får vel være greit, da blir det jo ikke jeg som får støt.. Man skal vel være ganske dritings hvis man skal få støt grunnet dette. Man tar jo bare sikringen før man starter. Det er 2-3 ledninger som skal kobles. Live, Netural og jord. Man skal være ganske påseilet for at man skalmklare og koble disse feil. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Men det er kjekt med et multimeter for å teste om kursen faktisk er brutt når man tar sikringen. Et multimeter koster dog slikk, og ingenting. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 7 minutes ago, Bjerknez said: ultimeter koster dog slikk, og ingenting Fluke true rms just entered the chat 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Nesten garantert termostat/bryter. Varmekabler/varmefolie er designet for å ligge under gulv "evig". Da må det evt være ytre saging/stikk som gir brudd i varmekablene. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Bjerknez skrev (1 time siden): Kan tyde på at det er termostat/releet som er gåent ja. Dumkan neppe bytte dette selv (lovlig) da dette trolig er fast installasjon og 220V. Skjønner, ganske så enkelt altså. Men ikke lovlig for meg å utføre det selv. Hva er det verste som kan skje? Sikkert en drøss med folk som gjør dette selv, som har peiling selv om de går i søvne.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Det værste som kan skje? At du glemmer å ta sikringen samtidig som du griper tak i live og neutral med hver sin hånd mens du står babeint på vått gulv. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 kremt skrev (1 time siden): Fluke true rms just entered the chat 😅 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 30. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Bjerknez skrev (12 minutter siden): Det værste som kan skje? At du glemmer å ta sikringen samtidig som du griper tak i live og neutral med hver sin hånd mens du står babeint på vått gulv. Den var ikke verst synes jeg. Kun fristende..🤠 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2023 Sovna skrev (2 timer siden): ... masse klikke-lyder ... Har opplevd det samme. Potensiometer i termostat / regulator er defekt. Ikke enkelt å bytte bare komponenten, satte inn ny termostat. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå