Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor ofte bør man ta understellsbehandling?

dan83

Anbefalte innlegg

hei, hadde understellsbehandling på bilen 2 år tilbake, med sånn sauefett(husker ikke hva behandlingen heter). Spørsmålet er hvor ofte man egentlig trenger å gjøre dette? De som gjorde det anbefaler hvert andre år, men er det strengt tatt nødvendig?  Har planer om å ha bilen lenge, så ønsker å beskytte den best mulig mot salt/rust. Vurderer å ta ny behandling nå i vinter, men økonomien er litt trang, så utsetter det helst hvis det ikke er noe "hast". Kjører i snitt 20 000km i året.

Og hvis jeg har forstått rett, så har saltet verst effekt når det er mildvær og ikke så mye nå når det er mange minus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (7 minutter siden):

Vet dere intervallet for Dinitrol? Nærmer meg snart et par år siden jeg gjorde behandlingen.

Min erfaring med tectyl og dinitrol er at det beste er å la være. Kapsler somregel bare fint rusten inn så det ser pent ut fra utsiden så ruster det bak. Kanskje med unntak av om det er gjort når bilen er ny. Om det er fra når den er ny er det nok lurt å ha den inn minst hvert andre år for å se over at det ikke brytes igjennom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, minim said:

Min erfaring med tectyl og dinitrol er at det beste er å la være. Kapsler somregel bare fint rusten inn så det ser pent ut fra utsiden så ruster det bak. Kanskje med unntak av om det er gjort når bilen er ny. Om det er fra når den er ny er det nok lurt å ha den inn minst hvert andre år for å se over at det ikke brytes igjennom. 

Takker :) behandlingen ble gjort på en Ford Mach E som på daværende tidspunkt var litt under 1 år gammelt. Vil tro at det ikke er / var kommer så mye rust frem til det tidspunktet.. men man vet aldri! Får krysse fingra for at jeg ikke skøt meg selv i foten.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Antar om man besøker websidene til leverandørene av produktene, kommer det fram hvor ofte man bør etterbehandle.

Mine biler behandlet med Mercasol. Mercasol var det som var brukt fra importøren sin side når bilene var ny, men jeg da tok en utvidet behandling der deksler ble fjernet osv. For at garantien fra Norsk Antirustforening skal gjelde, skal bilen sjekkes og etterbehandles hos dem hvert 3. år. 

For svært mange bilmerker er det Mercasol som benyttes i utgangspunktet, ettersom det er det Norsk Biltransport tilbyr som tjeneste når de tar i mot biler for en rekke importører på Drammen havn.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Takker :) behandlingen ble gjort på en Ford Mach E som på daværende tidspunkt var litt under 1 år gammelt. Vil tro at det ikke er / var kommer så mye rust frem til det tidspunktet.. men man vet aldri! Får krysse fingra for at jeg ikke skøt meg selv i foten.

Går sikkert bra da. Ser bare mange har på dette på 5-10 år gamle biler når rust først har kommet og da kapsles rusten bare inn uansett hvor nøye det Sandblåses. Har mye bedre erfaring med olje produkter når biler er blitt noen år. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Går sikkert bra da. Ser bare mange har på dette på 5-10 år gamle biler når rust først har kommet og da kapsles rusten bare inn uansett hvor nøye det Sandblåses. Har mye bedre erfaring med olje produkter når biler er blitt noen år. 

Helt klart. En del produkter er her mer egnet for nye biler, mens oljeprodukter kan være mer egnet hvis man etter hvert finner ut at man skal bremse utviklingen....

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...