Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bytte i3 til el-bil som er bedre på glatte/isete veier


lglinstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (53 minutter siden):

Hvis man leter etter en god vinterbil, hva er bedre?

Alt annet som ikke har gått 170k og er i ferd med å gå ut på garanti. Noe sånt er jo textbook exsample på hva man ikke skal kjøpe, uansett om det er bensin, diesel eller elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, lglinstad said:

Sett litt på modell 3 med firehjulstrekk. 
2019 modell til rundt 300.000

Disse kostet 483.000,- nye i 2019. Inkludert vinterhjul og hengerfeste. 
Ting som kostet ekstra var annen farge enn svart (eksteriør og interiør) og 19» felger. FSD er ikke verdt noen ting, ikke betal for det.

Det er en helt fantastisk vinterbil som ikke hadde noen konkurrenter i 2019, og har fremdeles ingen konkurrenter i bruktmarkedet nå i det prisleiet.

Tommelfinger regel leasingselskapene bruker er at restverdi skal være oppunder 60% etter 3 år og 45000km.

Ser ut som de holder seg bra i pris, men kan nok også være kjøpers marked her.

Med normalt verditap burde du kunne finne en som har gått godt under 100k km til 260.000,- hvis du følger med litt. Men ser ut som de er veldig populære og holder seg unormalt godt i pris. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
bzzlink skrev (1 time siden):

Disse kostet 483.000,- nye i 2019. Inkludert vinterhjul og hengerfeste. 
Ting som kostet ekstra var annen farge enn svart (eksteriør og interiør) og 19» felger. FSD er ikke verdt noen ting, ikke betal for det.

Det er en helt fantastisk vinterbil som ikke hadde noen konkurrenter i 2019, og har fremdeles ingen konkurrenter i bruktmarkedet nå i det prisleiet.

Tommelfinger regel leasingselskapene bruker er at restverdi skal være oppunder 60% etter 3 år og 45000km.

Ser ut som de holder seg bra i pris, men kan nok også være kjøpers marked her.

Med normalt verditap burde du kunne finne en som har gått godt under 100k km til 260.000,- hvis du følger med litt. Men ser ut som de er veldig populære og holder seg unormalt godt i pris. 

 

Jeg ville personlig aldri kjøpt en Tesla utenfor garantitid. Så mye feil det er med de bilene, og så dårlig kundeservice du kan regne med å få derfra i tillegg 😐

Masse av dokumentasjon å finne på at det er relativt mye feil med bilene til Tesla;

https://www.motor.no/aktuelt/tysk-rapport-tesla-model-3-har-flest-feil-av-alle-modeller/259952

https://www.tv2.no/broom/ny-undersokelse-disse-bilene-har-flest-feil/15851316/

https://dinside.dagbladet.no/motor/tesla-far-stryk/77884422

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (29 minutter siden):

Jeg ville personlig aldri kjøpt en Tesla utenfor garantitid. 

Det er et utrykk som heter at dersom du ikke hadde råd til å kjøpe en bil ny, så har du ikke råd til å eie en når den er brukt heller. Hvis maksbeløpet du har råd til å bruke på bil er 250k, så bør en bil til den prisen ha garanti. Ellers bør en gå ned 100-150k og sette av penger til uforutsette utgifter. Det er ikke helt uvanlig med verkstedregninger på 50-100k lengre, desverre. Og på litt dyrere biler, gjerne det doble av det igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (14 timer siden):

Ikke på alle forhold vel? Vannplaning er vel brede dekk mye dårligere på? 

Ja, vannplaning kan brede dekk ha en ulempe.  Setter større krav til godt mønster som fordriver vannet.  Er mønsteret minimum/nedslitt så kjør deretter.  Snakker vi slaps så gjør ikke piggene noe ekstra - mønsteret har alt å si og generelt bedre med bredere "skovler" enn smale. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
AL123 skrev (19 minutter siden):

Det er et utrykk som heter at dersom du ikke hadde råd til å kjøpe en bil ny, så har du ikke råd til å eie en når den er brukt heller. Hvis maksbeløpet du har råd til å bruke på bil er 250k, så bør en bil til den prisen ha garanti. Ellers bør en gå ned 100-150k og sette av penger til uforutsette utgifter. Det er ikke helt uvanlig med verkstedregninger på 50-100k lengre, desverre. Og på litt dyrere biler, gjerne det doble av det igjen.

Det er også ett uttrykk som sier at selv om du har råd til en ny bil så kan det være økonomisk fornuftig å heller kjøpe brukt, om man er en av dem som ikke vil bruke for mye av midlene sine på bil 🙂

Lenke til kommentar
3 hours ago, bzzlink said:

Hvis man leter etter en god vinterbil, hva er bedre?

Ikke alle er enig i at Model 3 er en god vinterbil.

https://www.motor.no/bilnytt-bmw-elbil/tesla-model-3-sist-i-stor-vintertest/119817

Quote

Vi Bilägare opplevde blant annet at snø trengte inn i frontlyktene og at det lekket vann inn i de bakre sidevinduene.

I tillegg får Model 3 trekk for begrenset fjæringskomfort, sløv lysautomatikk, dårlig stabilitet på løst underlag, lav lastevekt og enkelte kronglete funksjoner. Det siste handler mest om bruken av vindusviskeren

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (26 minutter siden):

Det er også ett uttrykk som sier at selv om du har råd til en ny bil så kan det være økonomisk fornuftig å heller kjøpe brukt, om man er en av dem som ikke vil bruke for mye av midlene sine på bil 🙂

Det var et bra utrykk for 20-30 år siden, men gjelder i stadig mindre grad i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
AL123 skrev (39 minutter siden):

Det var et bra utrykk for 20-30 år siden, men gjelder i stadig mindre grad i dag.

Der er jeg sterkt uenig. Men gjerne begrunn synspunktet ditt på det? 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kron said:

Jeg ville personlig aldri kjøpt en Tesla utenfor garantitid. Så mye feil det er med de bilene, og så dårlig kundeservice du kan regne med å få derfra i tillegg 😐

Masse av dokumentasjon å finne på at det er relativt mye feil med bilene til Tesla;

https://www.motor.no/aktuelt/tysk-rapport-tesla-model-3-har-flest-feil-av-alle-modeller/259952

https://www.tv2.no/broom/ny-undersokelse-disse-bilene-har-flest-feil/15851316/

https://dinside.dagbladet.no/motor/tesla-far-stryk/77884422

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058

Disse testene sier ingenting om hvordan det er å eie en moderne elbil uten garanti.

For alt man vet kan det hende at alle Tesla ene som ble underkjent hadde feil innstilling på kjørelys.

Nærmeste konkurrent på pris / rekkevidde til en 2019 Model 3 er vel id4 og Kona.

Så kan man sammenligne og se om det er noe mi det feil på de.

Samtlige Hyundai Kona solgt i Norge i 2019 har måttet bytte hovedbatteriet f.eks. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, bzzlink said:

Send gjerne noen finn lenker til biler i samme prisklasse som trådstarter er ute etter?

Får i alle fall en Peugeot E-2008 i samme prisleie som Model 3ene du linket til.

Hyundai Kona har vel forsåvidt også et noe frynsete rykte når det kommer til stabiltet på vinterføre.

Men hovedpoenget mitt var uansett at Model 3 ikke virker å være noen knall vinterbil.

Lenke til kommentar
Kron skrev (50 minutter siden):

Der er jeg sterkt uenig. Men gjerne begrunn synspunktet ditt på det? 

Enkelt. I dag er den økonomiske risikoen ved å eie en bil utenfor garanti så stor at man heller bør gå ned i standard og kjøpe en ny bil. Hvis man feks kjøper en bil til 200k utenfor garanti og girkassa ryker og det koster feks 150-200k å reparere bilen, hva gjør man da? Enten man selger bilen for vrakpant++ eller låner seg opp på huset for å reparere, så er man f**ked. Har man en 20k bil, så er det ikke uvanlig at en sånn koster 30-40k i året i rep over et snitt på 3-4 år. Da er det bedre å kjøpe seg en liten og billig nybil. Blir kanskje ikke alltid billigere, men det er iaffall mer forutsigbart, og det er viktigere for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
AL123 skrev (37 minutter siden):

Enkelt. I dag er den økonomiske risikoen ved å eie en bil utenfor garanti så stor at man heller bør gå ned i standard og kjøpe en ny bil. Hvis man feks kjøper en bil til 200k utenfor garanti og girkassa ryker og det koster feks 150-200k å reparere bilen, hva gjør man da? Enten man selger bilen for vrakpant++ eller låner seg opp på huset for å reparere, så er man f**ked. Har man en 20k bil, så er det ikke uvanlig at en sånn koster 30-40k i året i rep over et snitt på 3-4 år. Da er det bedre å kjøpe seg en liten og billig nybil. Blir kanskje ikke alltid billigere, men det er iaffall mer forutsigbart, og det er viktigere for de fleste.

Det er biler som har mulighet for utvidet garanti langt over 5 år. Du har f.eks KIA med 7 år, mens Lexus og Toyota er helt oppe i 10 år. På de bilene som ikke har dette er det nokså vanlig med motor, girkasse og batteridekning gjennom forsikringen. Da blir det forutsigbart for de største utgiftsbombene. På en bil så er den største utgiften verdifall. Bundet kapital er også en betydelig utgift. Om vi begge har 500 000 på konto, og du går å kjøper deg en bil til dette. Mens jeg kjøper en god bruktbil til 250, mens den andre halvdelen investerer jeg i fond, eller om jeg ønsker lav risiko høyrentekonto. Da er det tilnærmet garantert at jeg kommer bedre ut av det økonomisk enn det du gjør etter x antall år. Fordelen din er da at du har hatt en nyere og mer fancy bil disse årene enn det jeg har hatt. Men det har kostet deg mer.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
38 minutes ago, AL123 said:

bil til 200k utenfor garanti og girkassa ryker og det koster feks 150-200k å reparere bilen

Hvilken girkasse koster 200 tusen? Får vel nærmest en rally-girkasse for den prisen. Jeg syns vel også kanskje at girkasser har blitt en del bedre, særlig europeiske de siste 10-årene. ZF8HP har vært en åpenbaring med tanke på egenskaper og holdbarhet. Men klart, kjøper man audi eller nissan med cvt da blir det hakket verre da disse er søppel i utgangspunktet. Jeg ville nok også holdt meg unna DSG/s-tronic, kanskje holdt meg totalt unna VAG også.

Lenke til kommentar
kremt skrev (28 minutter siden):

Hvilken girkasse koster 200 tusen? Får vel nærmest en rally-girkasse for den prisen. Jeg syns vel også kanskje at girkasser har blitt en del bedre, særlig europeiske de siste 10-årene. ZF8HP har vært en åpenbaring med tanke på egenskaper og holdbarhet. Men klart, kjøper man audi eller nissan med cvt da blir det hakket verre da disse er søppel i utgangspunktet. Jeg ville nok også holdt meg unna DSG/s-tronic, kanskje holdt meg totalt unna VAG også.

200k er ikke uvanlig for dsg-kasser. En ny motor i en litt grom bil koster fort det samme. Jeg sier ikke at det garantert skjer noe, men man må ta høyde for det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...