Gå til innhold

Bytte i3 til el-bil som er bedre på glatte/isete veier


lglinstad

Anbefalte innlegg

Vurderer å selge en bmw i3 (2018) og kjøpe igjen en el-bil som er bedre på vinteren. Er ofte glatte/ isete veier vi kjører på, så jeg regner med at litt bredere bil med piggdekk hadde blitt bedre.. prisklasse 160-200.000. Er det el-golf som da gjelder eller burde jeg se på noen andre alternativer? Rekkevidden må være minimum 22-23 mil på sommeren. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OJ Doe skrev (10 minutter siden):

i3 er vel ikke spesielt dårlig på glatta, og smale dekk er bedre enn brede. Er det problem med fremkommelighet eller er den skummel å kjøre? 

Er litt skummel å kjøre, spesielt når det blir is-spor på veien så blir man liggende nedi sporene og lite som skal til før det tar tar tak. Blir veien skrapet så blir det veldig glatt og da ser jeg for meg at pigg er mye bedre… fornøyd med i3 ellers, fungerer fint på snøføre også ..bruker forresten helt nye piggfrie contidental dekk 

Endret av lglinstad
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OJ Doe said:

i3 er vel ikke spesielt dårlig på glatta, og smale dekk er bedre enn brede. Er det problem med fremkommelighet eller er den skummel å kjøre? 

Smale dekk var nok bedre for en mannsalder siden da folk kjørte mer i dyp snø og gjørme. De smale dekka kommer lettere ned til "bunnen". Med brøytingen og saltingen vi har i dag er det som regel en fordel med størst mulig kontaktflate.

Så kommer litt an på føret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, bzzlink said:

Kort akselavstand gir heller ikke super godfølelse på  glatta.

Golfen går kort og er en gammeldags bil.

ville også sett på

Opel Corsa 

Hyundai Kona

peugeot 208

Når man her tar med Corsa-E og e208, så ville jeg kanskje heller sett på e2008 som blir litt større. Eller da Mokka-E. Disse, sammen med e-C4 og DS3 E-tense er da "samme bil". Her er det jo også litt forskjeller i akselavstand. e-C4 er kanskje den som gir mest for pengene (ny i hvert fall), men designet er så som så (kan man vel si om i3 også....). Open og Peugeot sine modeller liker jeg designet på. 

Er vel for så vidt greit fornøyd med e2008 på vinterføre. Rekkeviddereduksjonen på vinteren er ganske stort på disse. Mulig litt bedre på de nyere modellene (kom vel tidlig i 2022 tror jeg, men på litt varirerende tidspunkt på de forskjellige modellene) med oppgradert varmepumpe og generelt noe bedre effektivitet.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (22 minutter siden):

Når man her tar med Corsa-E og e208, så ville jeg kanskje heller sett på e2008 som blir litt større. Eller da Mokka-E. Disse, sammen med e-C4 og DS3 E-tense er da "samme bil". Her er det jo også litt forskjeller i akselavstand. e-C4 er kanskje den som gir mest for pengene (ny i hvert fall), men designet er så som så (kan man vel si om i3 også....). Open og Peugeot sine modeller liker jeg designet på. 

Er vel for så vidt greit fornøyd med e2008 på vinterføre. Rekkeviddereduksjonen på vinteren er ganske stort på disse. Mulig litt bedre på de nyere modellene (kom vel tidlig i 2022 tror jeg, men på litt varirerende tidspunkt på de forskjellige modellene) med oppgradert varmepumpe og generelt noe bedre effektivitet.

 

Liker godt e2008. Ser ut som man får bedre rekkevidde med kona i samme prisklasse (ca 230.000), men er sikkert andre ting som e2008 er bedre på??

Lenke til kommentar
4 minutes ago, lglinstad said:

Liker godt e2008. Ser ut som man får bedre rekkevidde med kona i samme prisklasse (ca 230.000), men er sikkert andre ting som e2008 er bedre på??

Bedre kjøreegenskaper, bedre kvalitetsfølelse av interiør. Men skulle vel ikke overraske om den generelle kvaliteten for Kona er bedre.

Sikker på at ikke Kona-ene i samme prisklasse er med 39kW-batteriet? Dog, kan være at praktisk forskjell likevel ikke er så stor.

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 minutter siden):

Bedre kjøreegenskaper, bedre kvalitetsfølelse av interiør. Men skulle vel ikke overraske om den generelle kvaliteten for Kona er bedre.

Sikker på at ikke Kona-ene i samme prisklasse er med 39kW-batteriet? Dog, kan være at praktisk forskjell likevel ikke er så stor.

Kona'en jeg så litt på var 2019 modell som hadde gått 87.000 (64 kWh - ca 40 mil rekkevidde sommer) til 133.000,-

e2008 var 2021 modell som hadde gått 55.000 til 239.000

Lenke til kommentar
1 hour ago, lglinstad said:

Kona'en jeg så litt på var 2019 modell som hadde gått 87.000 (64 kWh - ca 40 mil rekkevidde sommer) til 133.000,-

e2008 var 2021 modell som hadde gått 55.000 til 239.000

Ah. Et par år eldre og høyere kilometerstand forklarer det jo for så vidt også. Så kan man også tenke her at den ene har en del fabrikksgaranti/reklamasjonsrett igjen, mens det har gått ut på Kona-en. 

For e2008 husker jeg ikke helt utstyrsvarasjonene som var, men i praksis var vel slik at Allure manglet en del vesentlige ting., slik at man i hvert fall burde opp på GT Line på pre-2021. Fra 2021 blir GT som erstattet GT Line, og GT Pack har det meste av utstyr som bilen kan leveres med.

Når jeg ser prisene nå, hadde jeg ellers trodd at e-C4 skulle ligge litt lavere. Og ser Mokka-E også ser ut til å ligge litt lavere enn E2008, uten at jeg har sammenlignet på utstyrsnivåer.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, kremt said:

Kanskje vurdere Ampera-e også, går ganske langt men litt under Kona. 

I hvert fall viktig å sjekke at batteriet er byttet på en del av årsmodellene. Her skulle vel alle byttes. I seg selv da også en potensiell fordel at mange av disse bilene har fått byttet batteri i ettertid.

Har videre forstått at det var litt problematisk med deler, og høye delpriser. En modell produsert med lavt volum, og i en overgang fra der Opel var eid av GM til å bli eid av PSA/Stellantis.

 

Lenke til kommentar

Brede dekk gir større friksjonsflate og bedre grep ja. Er en grunn til at de smale dekkene fra veteranbiler forsvant...

El-biler har et generelt handicap ved å ha høyere vekt pga batteri og vekten er ikke samlet over drivhjulene.

En annen ulempe at de fleste el-biler har høyere moment (newtonmeter) så fort en gasser litt, som gjør at det lettere spinner.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 minutter siden):

Brede dekk gir større friksjonsflate og bedre grep ja. Er en grunn til at de smale dekkene fra veteranbiler forsvant...

El-biler har et generelt handicap ved å ha høyere vekt pga batteri og vekten er ikke samlet over drivhjulene.

En annen ulempe at de fleste el-biler har høyere moment (newtonmeter) så fort en gasser litt, som gjør at det lettere spinner.

Dvs at f.eks en e-golf med piggdekk muligens vil føles tryggere på isete vei i forhold til i3’n som er smal + piggfrie dekk??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjørte BMW i3 i 3 år fra 2019, synes den var bra på vinterføre. Foretrekker RWD på elbil, pga max moment fra 0 rpm får man svært lett hjulspinn på elbil med FWD. Prøv alternativene selv, og se hva du liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Rune_says skrev (31 minutter siden):

Brede dekk gir større friksjonsflate og bedre grep ja. Er en grunn til at de smale dekkene fra veteranbiler forsvant...

El-biler har et generelt handicap ved å ha høyere vekt pga batteri og vekten er ikke samlet over drivhjulene.

En annen ulempe at de fleste el-biler har høyere moment (newtonmeter) så fort en gasser litt, som gjør at det lettere spinner.

Ikke på alle forhold vel? Vannplaning er vel brede dekk mye dårligere på? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...