mobil34 Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 Hei, fått beskjed fra fastlege at man ikke får sykemelding i ferie om man ikke er lagt inn på sykehus, stemmer dette? Aldri hørt om før.. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 Legen rører. Be om sjukemelding. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding Quote Ferieloven sier blant annet at den som har vært helt arbeidsufør i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 Finner ingen slike krav, her er det nok legen som leker sjef over andre sitt liv. Ikke veldig unormalt, dessverre. 2 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 Legen tar feil, send klage på legen. Hvis han ikke kan jobben sin må han finne noe annet. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 mobil34 skrev (16 minutter siden): Hei, fått beskjed fra fastlege at man ikke får sykemelding i ferie om man ikke er lagt inn på sykehus, stemmer dette? Aldri hørt om før.. Legens ferie eller din ferie? Lenke til kommentar
NhanNgo Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 Hei, jeg er litt i samme situasjon. Vi har 3 arbeidsdager i romjula hvor de fleste av oss tar fri, enten ved bruk av feriedager tilgode eller avspasering. Jeg tenkte egentlig å avspasere i romjula og jobbe inn timene på nyåret igjen. MEN, fra natt til julaften til i dag 29.12. har jeg vært ganske syk og for det meste sengeliggende. Er det innafor å bruke egenmelding i stedet for avspasering? Prøvde å ringe legekontoret for å få sykemelding, men kom aldri gjennom. Noen som har noen tanker på hva som er mest riktig å gjøre? Feriedagene som jeg mister er jeg ikke så opptatt av. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. desember 2023 Del Skrevet 29. desember 2023 NhanNgo skrev (16 minutter siden): Hei, jeg er litt i samme situasjon. Vi har 3 arbeidsdager i romjula hvor de fleste av oss tar fri, enten ved bruk av feriedager tilgode eller avspasering. Jeg tenkte egentlig å avspasere i romjula og jobbe inn timene på nyåret igjen. MEN, fra natt til julaften til i dag 29.12. har jeg vært ganske syk og for det meste sengeliggende. Er det innafor å bruke egenmelding i stedet for avspasering? Prøvde å ringe legekontoret for å få sykemelding, men kom aldri gjennom. Noen som har noen tanker på hva som er mest riktig å gjøre? Feriedagene som jeg mister er jeg ikke så opptatt av. Slik jeg forstår det må du ha sykemelding for å få feriedagene tilbake. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. desember 2023 Del Skrevet 30. desember 2023 Salvesen. skrev (På 29.12.2023 den 1:40 PM): Slik jeg forstår det må du ha sykemelding for å få feriedagene tilbake. Det er korrekt. For å kreve å få utsatt ferien må ein være heilt arbeidsufør og det må dokumenterast med legeattest. I tillegg må ein melde frå til arbeidsgivar om at ein har blitt sjuk og krever ferien utsatt. @NhanNgo Eg tenker at det mest korrekt å bruke eigenmelding når du fyrst har det godet. Burde være unødvendig å bruke avspassering når du ikkje må. Det einaste du bør vurdere er om du vil holde tilbake på å bruke eigenmelding i tilfelle du treng eigenmemdingsdagane seinare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå