Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utgifter til eget foretak grunnet urettmessig rettsforfølgelse

Gjest b94be...787

Anbefalte innlegg

Gjest b94be...787

Gjelder et erstatningskrav grunnet urettmessig rettsforfølgelse.

Etter nesten 2 år med forfølgelse har en sak endt med frifinnelsen. Som direkte årsak av denne forfølgelsen har jeg blitt fratatt et taxiløyve.

Nå har jeg jo så klart et erstatningskrav etter frifinnelse.

Spørsmålet som gjelder er om jeg kan kreve erstattet utgifter jeg har hatt til eget foretak.

Det vil være kostnader til lokaler, kjøretøy og lignende. Jeg skjønner disse kostnadene isolert sett ikke kan kreves erstattet, men dette er kostnader mitt foretak utelukkende grunnet straffeforfølgelse ikke har klart å betjene lenger. Foretaket har gjort sitt for å begrense kostnader og forsøkt skaffe annen inntekt som kan dokumenteres.

For at ikke foretaket skal gå konkurs har jeg personlig lagt ut for noen av kostnadene. 

Det er altså direkte årsakssammenheng for straffeforfølgelsen, utgiftene samt inntektstap i foretaket (AS).

Er dette noe som virker rimelig å kreve erstattet?

Anonymous poster hash: b94be...787

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffeprosessloven § 448 åpner for at andre enn siktede kan tilkjennes erstatning "når dette fremstår som rimelig". Ditt personlige tap vil primært være tvungne utlegg for å avverge konkurs og verditapet på aksjene. 

Du har imidlertid krav på fritt rettsråd for å fremme krav om erstatning, så dette er spørsmål forsvareren din (eller en annen advokat) kan svare bedre på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...