Gå til innhold

De ondsinnede anklagene mot Jackson Hinkle - nynazist?!


Aiven

Anbefalte innlegg

Aiven skrev (38 minutter siden):

En serie tåpelige påstander i en tråd full av tåpelige påstander, men jeg spør allikevel:

Så hyggelig at du tok deg tid til å karakterisere mitt innlegg fullstendig uten saklig begrunnelse for karakteristikken, eller refleksjon over innleggets innhold :) 

Aiven skrev (38 minutter siden):

1. Hvem er de indre fiendene i USA som Hinkle har pekt ut slik som nazistene pekte ut jødene?

Det ser ikke ut til at du har lest mitt innlegg? Jeg har ikke nevnt jøder. Kanskje du burde lese innlegget om igjen og spørre på nytt? ;) For ordens skyld var de indre fiendene nazistene pekte på, både det hjemlige etablissementet, bolsjeviker/kommunister, folk som vannet ut germansk arvemateriale med flere - er det umulig å se "The Swamp", "The squad"/"BLM" og "Illegal immigrants" som moderne analogier? Jeg synes ikke det.

Aiven skrev (38 minutter siden):

2. Hvem er de ytre fiendene?

De fattig jævlene som vil nordover på grensen langs Mexico? Allierte som USA er forpliktet til å forsvare iht traktater?

Aiven skrev (38 minutter siden):

3. Hva er det som gjør Hinkles sosialisme til "skinn-sosialisme"?

Mener du at han har argumentert for noe som er bittelitt i nærheten av at produksjonsmidler og kapital skal overføres fra USAs milliardærer til arbeiderkollektiver - eller har han bare tomme slagord å komme med? Jeg oppfatter det siste.

Endret av a_aa
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg vet ikke hvem denne personen er og har ikke så veldig lyst til å dykke ned i kaninhullet til enda en kokko konspiratoriker bare for å finne ut om han faktisk har forfektet ren nazistisk ideologi eller ikke. Og det stemmer nok at folk kan være for raske på avtrekkeren.

Når det er sagt er det jo et venn-diagram hvor det er mange overlappende meninger og interesser slike folk gjerne har til felles med nazister.

Hadde Winston Churchill levd i dag med menneskesynet han hadde, ville han garantert blitt stemplet som en nazist. Mannen var gjennomsyret rasistisk og hadde en klokketro på hvit overlegenhet, sosialdarwinisme og en hiriarkist tilnærming til mennesker fordelt etter hvilken rase de tilhørte. Mens jeg ikke vil gå så langt som å stemple Churchill som en ideologisk nazist, har jeg forståelse for hvorfor andre ville gjort det.

Lenke til kommentar
a_aa skrev (7 timer siden):

Så hyggelig at du tok deg tid til å karakterisere mitt innlegg fullstendig uten saklig begrunnelse for karakteristikken, eller refleksjon over innleggets innhold :) 

Det framstår som middelmådig synsing, som det går tretten på dusinet av.

 

a_aa skrev (7 timer siden):

Det ser ikke ut til at du har lest mitt innlegg? Jeg har ikke nevnt jøder. Kanskje du burde lese innlegget om igjen og spørre på nytt? ;) For ordens skyld var de indre fiendene nazistene pekte på, både det hjemlige etablissementet, bolsjeviker/kommunister, folk som vannet ut germansk arvemateriale med flere - er det umulig å se "The Swamp", "The squad"/"BLM" og "Illegal immigrants" som moderne analogier? Jeg synes ikke det.


Det er mulig å påstå at noen folk i USA gjør dette. At Hinkle gjør det skal du nok få problemer med å underbygge.

 

a_aa skrev (7 timer siden):

De fattig jævlene som vil nordover på grensen langs Mexico? Allierte som USA er forpliktet til å forsvare iht traktater?

Som du bare antar at Hinkle er opptatt av, fordi "sånne folk" er opptatt av det. Ok.

 

a_aa skrev (7 timer siden):

Mener du at han har argumentert for noe som er bittelitt i nærheten av at produksjonsmidler og kapital skal overføres fra USAs milliardærer til arbeiderkollektiver - eller har han bare tomme slagord å komme med? Jeg oppfatter det siste.

At han ser opp til den skandinaviske modellen gjør ham hverken til nazist eller "skinn-sosialist". Hvor mye sosialistisk litteratur han har lest vet jeg ikke, men jeg opplever dette som enda et halmstrå fra din side.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (7 timer siden):

Hadde Winston Churchill levd i dag med menneskesynet han hadde, ville han garantert blitt stemplet som en nazist. Mannen var gjennomsyret rasistisk og hadde en klokketro på hvit overlegenhet, sosialdarwinisme og en hiriarkist tilnærming til mennesker fordelt etter hvilken rase de tilhørte. Mens jeg ikke vil gå så langt som å stemple Churchill som en ideologisk nazist, har jeg forståelse for hvorfor andre ville gjort det.


Jeg har ingen illusjoner om europeiske holdninger på den tida og bakover i kolonitida, tvert imot. Men skal man kalle alle nazister, så mister ordet sin betydning.

Å poengtere at nazistene ikke var de eneste som hadde ekle holdninger er imidlertid bra. Slik sett er "Churchill var nazist" en grei nok click-bait, som kan argumenteres for så lenge man uthever forskjellene, i motsetning til påstanden "Jackson Hinkle er nynazist", som er rein brønnpissing.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (8 timer siden):

"Illegal immigrants"

Nå vet jeg veldig lite om Jackson Hinkle, men om han kan beskrives som et kult medlem eller en grifter tilhørende den ytre høyre MAGA bevegelsen, har Trump allerede beskrevet mennesker som krysser grensen som "poisoning the blood of our country". Samtidig som Trump er en bevist rasist.

Trump repeats 'poisoning the blood' anti-immigrant remark | Reuters

 

Jeg har til gode å se ytre høyre, skille seg nevneverdig fra nazismen. Spiller i grunn liten rolle om det er Putin eller Trump i den forstand. 

Endret av Honkajonk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Han er utrykker selv at han er nasjonalistisk og kommunist.

Men støtter Trump, er for den private oljeindustrien og motstander av klimatiltak, og er for Putin, selv om Putin ikke er på venstre side, politisk, i noen forstand. Han er en autoritær mann og oligark i et diktatur med store sosiale forskjeller, hvor hovedårsaken til eventuell sosial likhet er at diktaturet vanstyres mens bedrifter som kan brukes til å fremme diktatoren sine interesser tvinges til å føye seg Putin sine ønsker.

https://rationalwiki.org/wiki/Jackson_Hinkle

Jeg mener.

Om han levde i Tyskland i 1930 så ville det fantes et perfekt parti for ham.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 minutter siden):

Han er utrykker selv at han er nasjonalistisk og kommunist.

Men støtter Trump, er for den private oljeindustrien og motstander av klimatiltak, og er for Putin, selv om Putin ikke er på venstre side, politisk, i noen forstand. Han er en autoritær mann og oligark i et diktatur med store sosiale forskjeller, hvor hovedårsaken til eventuell sosial likhet er at diktaturet vanstyres mens bedrifter som kan brukes til å fremme diktatoren sine interesser tvinges til å føye seg Putin sine ønsker.

https://rationalwiki.org/wiki/Jackson_Hinkle

Jeg mener.

Om han levde i Tyskland i 1930 så ville det fantes et perfekt parti for ham.

Han ville vel vært en nasjonalbolsjevik da, siden han identifiserer som «kommunist». De fleste i SA var nasjonalbolsjeviker, og hadde det gøy, helt til Hitler fant ut at overklassen ikke likte dem, og at han ikke trengte dem lengre…

Festlig nok kunne han og vært AKP-ml-medlem på 70-tallet, en del av det samme grumset fantes der og. Noen av dem liker fortsatt Pol Pot, vel den mest gjennomførte nasjonalbolsjeviken.

Utrolig nok har jeg møtt flere folk på ytre venstreside som liker Putin veldig, veldig godt 😳🤯

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Det framstår som middelmådig synsing, som det går tretten på dusinet av.

Fortsatt karakterisering uten argumentasjon - kun påstander fra din side, altså :) 

Det jeg opprinnelig skrev, som du karakteriserte som "tåpelig", var:

a_aa skrev (13 timer siden):

[...] Hinkle passer neppe beskrivelsen ny-nazist uten forbehold. Han blander tilsynelatende nasjonalisme og skinn-sosialisme i et populistisk forsvar for "arbeiderklassen" mot utpekte indre og ytre fiender, nøyaktig som nasjonalsosialistene gjorde i Tyskland. Men [...]

Her er en melding fra Hinkle (jeg hentet det fra https://www.vice.com/en/article/88qk4b/what-the-hell-is-magacommunism😞

image.png.d4a442beb5f8cfc5baea05fd801deec6.png

Hvis du ikke finner en haug med utpeking av indre og ytre fiender på den plakaten, så kan jeg nok ikke hjelpe deg særlig mer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

Fortsatt karakterisering uten argumentasjon - kun påstander fra din side, altså :) 

Det jeg opprinnelig skrev, som du karakteriserte som "tåpelig", var:

Her er en melding fra Hinkle (jeg hentet det fra https://www.vice.com/en/article/88qk4b/what-the-hell-is-magacommunism😞

image.png.d4a442beb5f8cfc5baea05fd801deec6.png

Hvis du ikke finner en haug med utpeking av indre og ytre fiender på den plakaten, så kan jeg nok ikke hjelpe deg særlig mer.

Etter å ha sett lista er den mer kommunistisk enn nazistisk, men det nasjonalistiske og konspiratoriske* gir definitivt vibber av nasjonalbolsjevisme, jeg får ganske sterke vibber av at denne fyren ikke liker jøder eller svarte. Just a hunch.

*=ikke at venstreekstreme ikke kan være konspitullinger. De verste antivacc, pro Putin, konspi gærningene jeg kjenner er alle ytre venstre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
a_aa skrev (2 timer siden):

Det jeg opprinnelig skrev, som du karakteriserte som "tåpelig", var:

Her er en melding fra Hinkle (jeg hentet det fra https://www.vice.com/en/article/88qk4b/what-the-hell-is-magacommunism😞

image.png.d4a442beb5f8cfc5baea05fd801deec6.png

Hvis du ikke finner en haug med utpeking av indre og ytre fiender på den plakaten, så kan jeg nok ikke hjelpe deg særlig mer.

Så nå har du satt deg litt bedre inn i hva Hinkle står for og flytter målstengene til å kun gjelde din opprinnelige påstand. Greit for min del.

En stort sett svært fornuftig liste, hvor mange amerikanere vil være enig i veldig mye.

Og nei, å peke på enkeltpersoner og organisasjoner som man ønsker å vekk fra makten er ikke å sammenligne med det Hitler og nazistene gjorde.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Entern skrev (36 minutter siden):

Etter å ha sett lista er den mer kommunistisk enn nazistisk, men det nasjonalistiske og konspiratoriske* gir definitivt vibber av nasjonalbolsjevisme, jeg får ganske sterke vibber av at denne fyren ikke liker jøder eller svarte. Just a hunch.

Kommunister liker ikke jøder og svarte, er det hunchen din? :p 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (Akkurat nå):

Kommunister liker ikke jøder og svarte, er det hunchen din? :p 

Stalin planla jødeutryddelse når han døde ;) 

Og kommunister er ikke automatisk antirasister, og finnes absolutt antisemittiske kommunister (disse er vel i praksis nasjonalbolsjeviker, men det mottas vel sjelden med jubel å påpeke dette ;)).

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Stalin planla jødeutryddelse når han døde ;) 

Og kommunister er ikke automatisk antirasister, og finnes absolutt antisemittiske kommunister (disse er vel i praksis nasjonalbolsjeviker, men det mottas vel sjelden med jubel å påpeke dette ;)).

Jeg skal juble over at du klarer å nevne et par kommunister for 100 år siden som ikke likte jøder? Karl Marx var jøde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (26 minutter siden):

Så nå har du satt deg litt bedre inn i hva Hinkle står for og flytter målstengene til å kun gjelde din opprinnelige påstand. Greit for min del.

Her må visst teskjeen tas fram:

Jeg foreslo "The Swamp", "The squad"/"BLM" og "Illegal immigrants" som eksempler på indre fiender.
Hinkle skrev: "Drain the DOJ Svamp", "Ban ANTIFA Street Terrorism", "No open borders" (og han har kristisert "The Squad" for å ha tatt imot pengestøtte fra Soros, og slått dem sammen med det etablissementet han peker ut som fiende).

Jeg forslo "De fattig jævlene som vil nordover på grensen langs Mexico? Allierte som USA er forpliktet til å forsvare iht traktater?" som eksempler på ytre fiender.
Hinkle skrev: "No open borders", "Leave NATO"

Han har i tillegg til mine forslag altså en hel haug med utpekte fiender som arbeiderklassen trenger hans forsvar mot. Nøyaktig som nasjonalsosialistene i Tyskland hadde.

For øvrig er "Lower taxes" et insentiv i en kapitalistisk struktur, og indikerer at slagordpregede straffereaksjoner mot utpekte fiender er et røykteppe, en skinn-sosialisme over en fortsatt kapitalistisk struktur.

 

Endret av a_aa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (Akkurat nå):

I likhet med resten av Europas befolkning på den tida...

For så vidt.
 

Men det er verdt å merke seg at mange fremtredende sosialister for la oss si hundre år siden sto veldig hardt på at kommunismen bare var for hvite, at fargede ikke var ønsket i den kommunistiske utopien deres. Kan nevne Wells og Jack London f.eks. (Sistnevnte var nærmest nazist/nasjonalbolsjevik).

Viktigste grunner til at Sovjet begynte å samarbeide med ymse  tredje verden land var 1) øke egen maktbase, 2) sabotere for Vesten. 
 

De ekstreme rasistiske holdningene og handlingene vi har sett i Russland de siste 20 år startet ikke med Putin. De var der gjennom hele kommunistperioden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
a_aa skrev (44 minutter siden):

Jeg foreslo "The Swamp", "The squad"/"BLM" og "Illegal immigrants" som eksempler på indre fiender.
Hinkle skrev: "Drain the DOJ Svamp", "Ban ANTIFA Street Terrorism", "No open borders" (og han har kristisert "The Squad" for å ha tatt imot pengestøtte fra Soros, og slått dem sammen med det etablissementet han peker ut som fiende).

Alle vitale politiske bevegelser ønsker endringer i samfunnet. At det gjør denne bevegelsen nazi-lignende i dine øyne er så dumt at jeg ikke forstår hvorfor du forsøker å legitimere det. 

Er det slemt i seg selv å kritisere The Squad? De har vel knapt innfridd sine løfter noe særlig.

 

a_aa skrev (44 minutter siden):

Jeg forslo "De fattig jævlene som vil nordover på grensen langs Mexico? Allierte som USA er forpliktet til å forsvare iht traktater?" som eksempler på ytre fiender.
Hinkle skrev: "No open borders", "Leave NATO"

Halve USA ønsker stengte grenser. En isolasjonistisk politikk er ikke nazistisk, tvert imot.

 

a_aa skrev (44 minutter siden):

Han har i tillegg til mine forslag altså en hel haug med utpekte fiender som arbeiderklassen trenger hans forsvar mot. Nøyaktig som nasjonalsosialistene i Tyskland hadde.

Det er naturlig å peke på hvem i USA som er en del av problemet der borte. Man blir ikke nasjonalsosialist av å kritisere noen.

 

a_aa skrev (44 minutter siden):

For øvrig er "Lower taxes" et insentiv i en kapitalistisk struktur, og indikerer at slagordpregede straffereaksjoner mot utpekte fiender er et røykteppe, en skinn-sosialisme over en fortsatt kapitalistisk struktur.

Når man ser hva skattepengene i USA går til, er det lett å argumentere for lavere skatter, uten at det strider imot å ha mindre kapitalisme. Stikkord: Krig, renter, unødvendig dyr helse.

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

For så vidt.
 

Men det er verdt å merke seg at mange fremtredende sosialister for la oss si hundre år siden sto veldig hardt på at kommunismen bare var for hvite, at fargede ikke var ønsket i den kommunistiske utopien deres. Kan nevne Wells og Jack London f.eks. (Sistnevnte var nærmest nazist/nasjonalbolsjevik).

Det er verdt å merke seg at noen sosialister var rasistiske, selv om dette var mer regelen enn unntaket på denne tida? Da er man nokså selektiv i hva som er verdt å merke seg.

Moderne sosialistiske bevegelser i Vesten er per definisjon anti-rasistiske, som er det relevante i denne sammenhengen.

Ideologene og politikerne i andre politiske ideologier fra denne tida var ikke noe mer stuereine, tvert imot. Churchill har vært nevnt.

Å komme med anakronistiske dommer av fortida basert på vår tids moralsyn er meningsløst. Hadde du levd på den tida ville du mest sannynlig vært rasist du også.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 minutter siden):

Er det slemt i seg selv å kritisere The Squad?

Aiven skrev (3 minutter siden):

Det er naturlig å peke på hvem i USA som er en del av problemet der borte.

Aiven skrev (3 minutter siden):

Halve USA ønsker stengte grenser.

Det er du som nå flytter målstengene. Du ba meg vise at Hinkle pekte ut fiender (i likhet med NAZI-ene på 30-40-tallet), og når jeg gjør viser deg det, spør du altså om det er slemt, påstår at det er naturlig og at mange deler fiendebildet.

Støtt gjerne nasjonalkommunisten din du, og slå deg seg på skulderen som en som ser all bullshit i MSM (men dessverre slår av detektoren andre steder). I'm off - dette ble ikke særlig givende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...