Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenmelding rett på hellidagstillegg?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykepenger (også for egenmeldingsdager) beregnes ut fra hva du tjente før du ble syk, ikke hva du ville ha tjent dersom du ikke ble syk. Se folketrygdloven §§ 8-28 og 8-29. Du har altså ikke krav på helligdagstillegg for en helligdag du er syk. Du har krav på snittlønn for arbeidsdagen. 

Tariffavtaler kan gi bedre rettigheter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager men fortsatt litt uklart for meg. Får jeg lønn som en snittlønn av det jeg har tjent per dag, hver dag i en måned? Eller snittlønn for de dagene jeg faktisk har jobbet?

Altså f.eks hvis jeg tjener 30k per måned før skatt. Vil jeg da få utbetalt 1k den dagen jeg er syk?

30k/30 dager

Eller blir det:

Hvis jeg har 12 dager med arbeid per måned så får jeg 2.5k for den dagen jeg er syk?

30k/12 dager

Lenke til kommentar

Hvis du har tjent 30k i september, 33k i oktober, og 30k i november, så er din snittlønn per måned 31k. Daglønn beregnes (i henhold til praksis fra Ankenemnda for tvister mellom arbeidsgiver og NAV) ut fra 21,67 arbeidsdager pr måned hvis man har fulltidsarbeid. For én dags sykefravær i desember skal sykepenger fra arbeidsgiver da utgjøre 1431,- kr. 

Hadde du vært timelønnet med skiftende arbeidsperioder, og arbeidet 15 dager i september, 16 dager i oktober, og 15 dager i november, skal dagslønn beregnes som gjennomsnitt per dag, dvs. (30k+33k+30k)/(15+16+15), eller 2022,- kr per dag. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvis du jobber som ekstra har du ikke noe fast bortsatt fra satsen.
Det innebærer da at hvis du er satt opp til en vakt er det inngått en avtale, og du har som regel krav til å få det utbetalt uavhengig av om du faktisk jobber det eller om du blir syk.
Men det er vanlig at tilleggene er i tariffavtalene direkte knyttet til tilstedeværelse. Helligdagstillegg er i 9 av 10 tilfeller en sånn en.

Mao. det kommer an på bransjen du jobber i og hva er gjeldende avtaler da dette ikke er omtalt av verken AML eller folketrygdloven, men med høyst sannsynlighet har du krav til å få utbetalt timelønn for de timene du ikke møt opp på pga. sykdom, mens øvrige  tilleggene uteblir

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...