Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil "nr2" til trekking


minim

Anbefalte innlegg

1 hour ago, minim said:

En gang med range rover var igrunn nok for min del :p Aldri hatt dårligere bil faktisk. Skal heller se litt på cayenne om de er bra. Noen grunn til at du gikk for bensin over diesel utgaven? 

Det er her jeg tror mange går av seg skoene. De kjøper diesel fordi de skal spare på drivstoffet. Ja kanskje sparer de 5 tusen i året på drivstoffet. Men hva hjelper det når man får reparasjoner på 20-30 tusen på den avanserte turbodiesel motoren? Det er alt mulig som går galt på slike motorer. Turbo, injektorer, dpf, egr etc.

Legg til at mange slike biler har gått veldig langt og dratt mye tunge hengere og campingvogner. En 3 liters turbodiesel på 200 hk er ikke veldig mye kraft når man skal dra tungt. 5 liters V8 bensin har mer enn nok moment for å dra tungt. Stor bensin 8-er drikker litt, men den øker ikke veldig mye om du hekter på tung last, trolig trives den bare bedre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (53 minutter siden):

Det er her jeg tror mange går av seg skoene. De kjøper diesel fordi de skal spare på drivstoffet. Ja kanskje sparer de 5 tusen i året på drivstoffet. Men hva hjelper det når man får reparasjoner på 20-30 tusen på den avanserte turbodiesel motoren? Det er alt mulig som går galt på slike motorer. Turbo, injektorer, dpf, egr etc.

Legg til at mange slike biler har gått veldig langt og dratt mye tunge hengere og campingvogner. En 3 liters turbodiesel på 200 hk er ikke veldig mye kraft når man skal dra tungt. 5 liters V8 bensin har mer enn nok moment for å dra tungt. Stor bensin 8-er drikker litt, men den øker ikke veldig mye om du hekter på tung last, trolig trives den bare bedre. 

Det er også årsaken til at jeg vurderer tahoe/escalade. Drivstoff utgiftene blir nok økt 30-40%, men med 6-8000km i året så kan fort et tett DPF utgjøre større kostnad enn drivstoffet f.eks.  Jeg er ikke helt enig i at bensiner er mer egnet til å trekke med enn TDI dog. Jeg har hatt 5.3 V8 før i tahoe som var fryktelig momentsvak sammenlignet med 3liter tdi med 5-600Nm og oppover. Diesel oppleves som mye roligere å trekke med siden de ikke må ligge å piskes på turtall for å få momentet og momentet på en moderne TDI med VNT turbo er ofte linært over et ganske stort spekter.  

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 timer siden):

Turbo bensin er det beste fra begge verdener. Jeg dro ganske greit i fra en en lett trimma 330d med min Cayenne turbo, med 1600kg ved på slep. 

Er bare skeptisk til holdbarheten på noe sånt med mye dyr leamikk som har nådd levetiden sin (ut garanti tiden). De amerikanske bensinerene med NA har teknologi (og ytelse) fra 1800 tallet og virker noe mer robust. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 25.12.2023 den 7:38 PM):

Jeg byttet alt av væsker, viskose viften og tok en runde med rens på den, men fikk aldri bukt med det at temp måler krøyp oppover når jeg sku over fjellet med 2t pluss på. Mulig jeg husker feil da men 185/200 er nå hipp som happ. Ikke altfor mye når en har tung henger på uansett. Skjedde det mye når de fikk common rail fra 2007? Noen modeller å foretrekke eller er alt bra derfra? Fikk de bedre kjøling også? 

Kjølingen på Pajero gen 3 og gen 4 er plenty for trekking av tunge hengere i Australia og i Sør-Afrika. I 07 fikk de 170hk, en liten endring som ikke utgjorde all verden i praksis, i 10 fikk de 200hk og er etter min mening den beste utgaven av motoren. I 13/14 eller rundt der gikk effekten ned til 190hk pga utslippskrav.

Det 01-06 modellene slet med var en dårlig lodding på en motstand på printkortet til instrumentpanelet som gjorde at måleren plutselig steg, jeg har fikset det problemet på tre biler selv (01-03-06). Jeg tror heller det var det du også opplevde.

Jeg har selv eid masse Pajero, LC120, Discovery 3 og mange andre modeller. Er ikke i tvil om at Pajeroen er den modellen som er minst plaget med feil og gir mest for pengene. Er Discovery4 en bedre trekkbil med mer komfort? Ja. Er den plaget med mye elfeil, innsug som sprekker og veiv som knekker? Ja.

Akkurat nå har jeg ingen Pajero på gården, men en Tahoe. Bedre trekkbil, mer innvendig plass, går bedre. Men ikke like god å kjøre og bruker mye drivstoff.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (8 minutter siden):

Kjølingen på Pajero gen 3 og gen 4 er plenty for trekking av tunge hengere i Australia og i Sør-Afrika. I 07 fikk de 170hk, en liten endring som ikke utgjorde all verden i praksis, i 10 fikk de 200hk og er etter min mening den beste utgaven av motoren. I 13/14 eller rundt der gikk effekten ned til 190hk pga utslippskrav.

Det 01-06 modellene slet med var en dårlig lodding på en motstand på printkortet til instrumentpanelet som gjorde at måleren plutselig steg, jeg har fikset det problemet på tre biler selv (01-03-06). Jeg tror heller det var det du også opplevde.

Jeg har selv eid masse Pajero, LC120, Discovery 3 og mange andre modeller. Er ikke i tvil om at Pajeroen er den modellen som er minst plaget med feil og gir mest for pengene. Er Discovery4 en bedre trekkbil med mer komfort? Ja. Er den plaget med mye elfeil, innsug som sprekker og veiv som knekker? Ja.

Akkurat nå har jeg ingen Pajero på gården, men en Tahoe. Bedre trekkbil, mer innvendig plass, går bedre. Men ikke like god å kjøre og bruker mye drivstoff.

 

Det kan veldig godt være årsaken. Jeg lot den aldri koke så vet ikke om faktisk temp var høy. 

Hvilken tahoe modell har du? Har de fått ordnet rattslakke på de nye? Pajero er nok det fornuftige kjøpet, men mistenker at tahoen er veldig fin på ferie pga plassen. 

Lenke til kommentar
minim skrev (46 minutter siden):

Hvilken tahoe modell har du? Har de fått ordnet rattslakke på de nye? Pajero er nok det fornuftige kjøpet, men mistenker at tahoen er veldig fin på ferie pga plassen. 

01 5.3

Ingen erfaring med de nyere, men har ikke spesielt mye slakke på min. Setene i Pajeroen er bedre både foran og bak, men bagasjerommet er mye større i Tahoen. Skulle jeg hatt med hundebur i tillegg til vanlig turbagasje ville jeg valgt Tahoe. Men til vanlig holder Pajeroen godt for en familie på fire. 😀

Lenke til kommentar
iknutis skrev (33 minutter siden):

01 5.3

Ingen erfaring med de nyere, men har ikke spesielt mye slakke på min. Setene i Pajeroen er bedre både foran og bak, men bagasjerommet er mye større i Tahoen. Skulle jeg hatt med hundebur i tillegg til vanlig turbagasje ville jeg valgt Tahoe. Men til vanlig holder Pajeroen godt for en familie på fire. 😀

Samme som jeg hadde sist det, men slik snekke styring skal jeg aldri ha igjen :p bytta alt, men ble aldri av med slakken. Håper de nye med tannstang er bedre. Var virkelig en utfordring å trekke 2.5m bred vogn på vestlandsveier med enorm dødgang på rattet. Senket skuldrene ti hakk når jeg da gikk over til en pajero etterpå.

Er vel kanskje det fornuftige valget å gå for pajero mtp forbruk. Kan vel fort gå med omtrent 0.5 mer på mila i tahoen. Men får en pumpe ras på pajero som ikke er uvanlig så går det vel fort med 20-30k i deler der også som er noen års ekstra forbruk.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2.7 i disco 3 er visstnok mer holdbar enn 3.0 i disco 4. Men det er klart at nesten uansett hvem av disse du velger bør du kunne skru en del selv. Verste er vel hvis du må body off frame på disco, da går det nok 30-40 tusen minst på verksted. Disco 4 må visstnok av med body for skifte av turbo.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Er 3 literen også plaget med veiv som knekker? Trodde det bare var 2.7

2.7 litern er mer plaget med veivlager som løsner og blir med rundt, og feste til reimstrammeren på oljepumpa som knekker. 3.0 har veiv som knekker.

Begge sliter med glødeplugger som ‘vokser’ fast inni toppene, dyr høytrykkspumpe som gir seg, og det vanlige (egr-ventiler og turbo-actuatorer). Mitt største irritasjonsmoment er at motoren ikke kan gå i nødmodus uten at det slår ut girkassa og luftfjæringen samtidig. Å miste bare motorkraft er på en måte ok, du kan fint finne et sted å stoppe. Men når du mister alt er det liksom bare å slå på nødblinken og stoppe umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Kan vel fort gå med omtrent 0.5 mer på mila i tahoen. Men får en pumpe ras på pajero som ikke er uvanlig så går det vel fort med 20-30k i deler der også som er noen års ekstra forbruk.. 

Tahoen ligger på rundt 2 på blandet, Pajeroen rundt 1 på samme kjøring.

Pumperas er ikke vanlig, det mest vanlige er at påfyllingsrøra ruster i stykker slik at det kommer vann og drit i dieselen. Filteret stopper ikke alt og det sliter ut stempelpumpa slik at den ikke greier å levere trykk på tomgang. Merkes først ved at bilen stopper på tomgang i D eller R, gjerne i lyskryss. Hvis påfyllingsrøren (og tanklufting og armatur) er i god stand og evt byttes preventivt, ryker ikke pumpa. Problemet er stort i skandinavia og UK pga rust, helt ukjent i Australia og Sør-afrika der det er solgt mange flere slike Pajeroer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (6 minutter siden):

Tahoen ligger på rundt 2 på blandet, Pajeroen rundt 1 på samme kjøring.

Pumperas er ikke vanlig, det mest vanlige er at påfyllingsrøra ruster i stykker slik at det kommer vann og drit i dieselen. Filteret stopper ikke alt og det sliter ut stempelpumpa slik at den ikke greier å levere trykk på tomgang. Merkes først ved at bilen stopper på tomgang i D eller R, gjerne i lyskryss. Hvis påfyllingsrøren (og tanklufting og armatur) er i god stand og evt byttes preventivt, ryker ikke pumpa. Problemet er stort i skandinavia og UK pga rust, helt ukjent i Australia og Sør-afrika der det er solgt mange flere slike Pajeroer.

Det blir nå noen kroner av det på et år, men velter vel ikke helt lasset når jeg bare kjører 6-8000km. 

Det er nå ganske mange som får dette som følge av det påfyllingsrøret så årsaken er mindre relevant når problemet først er der. Så det rett som det var i facebook gruppen når jeg hadde min og som jeg skreiv på første side så byttet jeg det preventivt da jeg heller ville legge 2.5k i nytt rør enn driftsstans og 25k i pumpe senere. Men problemet er når en kjøper en 13-14 år gammel bil så kan denne allerede ha vært rammet av problemet og slitasjen kan være starter selv om nytt rør ble byttet for 2 år siden. Men nå har vel alle biler sine skavanker så kanskje ikke big deal dette. Har pajero trøbbel med slitasje på dyser som landcruiser sliter med på 120/150 serien når de bikker 200k km?

Lenke til kommentar
iknutis skrev (11 timer siden):

2.7 litern er mer plaget med veivlager som løsner og blir med rundt, og feste til reimstrammeren på oljepumpa som knekker. 3.0 har veiv som knekker.

Begge sliter med glødeplugger som ‘vokser’ fast inni toppene, dyr høytrykkspumpe som gir seg, og det vanlige (egr-ventiler og turbo-actuatorer). Mitt største irritasjonsmoment er at motoren ikke kan gå i nødmodus uten at det slår ut girkassa og luftfjæringen samtidig. Å miste bare motorkraft er på en måte ok, du kan fint finne et sted å stoppe. Men når du mister alt er det liksom bare å slå på nødblinken og stoppe umiddelbart.

Det har gått meg hus forbi. Har veldig lyst på en l405 som familiebil og da aller helst tdv8. Men siden de holder seg så godt i pris har jeg begynt å kikke på seksere, men får vell slå det fra meg igjen da. 😝

 

Kan skyte inn at jeg klarer neste 800km på 95 liter på Cayenne. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (26 minutter siden):

Kan skyte inn at jeg klarer neste 800km på 95 liter på Cayenne. 

Det tror jeg er utopi på annet enn langkjøring i nedoverbakke med chevrolet :p men porsche har nok kommet en 100 år lenger på teknologi fronten.. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Det har gått meg hus forbi. Har veldig lyst på en l405 som familiebil og da aller helst tdv8. Men siden de holder seg så godt i pris har jeg begynt å kikke på seksere, men får vell slå det fra meg igjen da. 😝

Tdv8 er en mye bedre motor enn V6’ene, kan ikke sammenlignes. :)

minim skrev (13 timer siden):

Har pajero trøbbel med slitasje på dyser som landcruiser sliter med på 120/150 serien når de bikker 200k km?

Nei, jeg har kun vært borti en Pajero som fikk nye dyser. Men det var en 06mod med mekaniske dyser, så det var nok tilfeldig. Den hadde gått ca 240.

At man på LC120/150 anbefaler dysebytte og dyserør (pga kavitasjon) er jo en ting, men på 166-190hk utgavene er det også mange som har hatt havari pga sprukket stempel. Det er nesten mer problematisk, og jeg anbefaler derfor folk flest å styre unna disse modellene. Ruster heftig i rammen gjør de og, spesielt bakre del. Bør opp på 12/13-modeller for å få nytypen motor om jeg husker rett. 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (41 minutter siden):

Tdv8 er en mye bedre motor enn V6’ene, kan ikke sammenlignes. :)

Nei, jeg har kun vært borti en Pajero som fikk nye dyser. Men det var en 06mod med mekaniske dyser, så det var nok tilfeldig. Den hadde gått ca 240.

At man på LC120/150 anbefaler dysebytte og dyserør (pga kavitasjon) er jo en ting, men på 166-190hk utgavene er det også mange som har hatt havari pga sprukket stempel. Det er nesten mer problematisk, og jeg anbefaler derfor folk flest å styre unna disse modellene. Ruster heftig i rammen gjør de og, spesielt bakre del. Bør opp på 12/13-modeller for å få nytypen motor om jeg husker rett. 

Høres bra ut ut. Virker nå nesten som om toyota har et ufortjent bra rykte på LC da når pajero er mer holdbar. Kom pajero noen gang med adblue system? Vil helst holde meg unna slike unødvendige og dyre systemer også. 

Til mer jeg hører om 120/150 til mer blir jeg sikker på at de bør jeg styre unna. Tror jeg like godt stryker de fra aktuell listen først som sist egentlig. De er også mye dyrere enn pajero som egentlig vil gi meg så og si samme bil. 

Edit: har egentlig sagt aldri range rover igjen etter to år med P38, men er tdv8 bra altså? :D fine biler! 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Toyota leverte jo bra i mange ti-år, men gikk på flere smeller etter omleggingen internt rundt 2000. Kvaliteten på Avensis var ikke i nærheten av Carina E feks, vi har hatt begge. Lc 80 og 90 er begge av bedre kvalitet enn 120n.

Forskjellene mellom 150 og Pajero er jo stiv aksel bak og ramme i praksis, begge deler med fordeler og ulemper. Nyere enn 2014 har jeg begrenset erfaring med begge to, så jeg kjenner feks ikke til når/om adblue var en greie.

P38 (eller LR generelt) er fantastiske biler når alt virker, men det skjer jo aldri. Hatt tre slike selv, alle med bmw-motor. Ankepunktet der er jo alle kilometrene med dårlige kabler, og masse hjerner kombinert med vannlekkasjer. Mye det samme i D3 også.

Jeg sier at V8’ern er bedre enn V6’ene, men resten av bilen er jo det samme, på godt og vondt. 😬

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (3 timer siden):

Toyota leverte jo bra i mange ti-år, men gikk på flere smeller etter omleggingen internt rundt 2000. Kvaliteten på Avensis var ikke i nærheten av Carina E feks, vi har hatt begge. Lc 80 og 90 er begge av bedre kvalitet enn 120n.

Forskjellene mellom 150 og Pajero er jo stiv aksel bak og ramme i praksis, begge deler med fordeler og ulemper. Nyere enn 2014 har jeg begrenset erfaring med begge to, så jeg kjenner feks ikke til når/om adblue var en greie.

P38 (eller LR generelt) er fantastiske biler når alt virker, men det skjer jo aldri. Hatt tre slike selv, alle med bmw-motor. Ankepunktet der er jo alle kilometrene med dårlige kabler, og masse hjerner kombinert med vannlekkasjer. Mye det samme i D3 også.

Jeg sier at V8’ern er bedre enn V6’ene, men resten av bilen er jo det samme, på godt og vondt. 😬

Helt klart, men tror aldri jeg kom rundt så alt virket samtidig på p38. Er som å ha en lekk båt med for liten øse :D gjør vel lurt i å styre unna selv om kraftig v8 diesel, comfort og luftfjøring frister veldig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...