Gjest be503...6da Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Flyttet inn i ny bolig for noen år siden. Oppdaget etter hvert noen mangler. Boligkjøpsforsikring har jeg ikke lenger, det var et månedlig beløp jeg måtte betale som jeg sluttet å betale rett og slett fordi jeg glemte det. Mangelen er ganske stor, og jeg er usikker hvor jeg skal klage. Jeg bor i et borettslag/sameie. Mangelen vil være dyr å utbedre. Det er under 5 år siden jeg flyttet inn her. Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med dette før er fordi jeg som sagt har lite kunnskap om dette temaet, tenkte at det ikke er noe som kan gjøres og i tillegg sliter jeg med sykdom som gjør at ting blir stadig utsatt og ikke prioritert. Hvor skal jeg henvende meg angående mangelen? Er det til styreleder i sameiet, eller er det til eiendomsmegleren? Anonymous poster hash: be503...6da Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Gjest be503...6da skrev (1 time siden): Flyttet inn i ny bolig for noen år siden. Nyoppført bolig eller "brukt" bolig? Lenke til kommentar
Gjest be503...6da Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 mobile999 skrev (8 minutter siden): Nyoppført bolig eller "brukt" bolig? Brukt. Anonymous poster hash: be503...6da Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring, den dekker altså ikke selve mangelen. Vanligvis må man være rask med å reklamere på mangelen etter at det er oppdaget. Det må dessuten faktisk være en mangel, ikke slitasje eller noe man må forvente pga. alder eller lignende. Jeg tror du må beskrive det du mener er mangel for å komme videre her. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Gjest be503...6da skrev (1 time siden): Flyttet inn i ny bolig for noen år siden. Oppdaget etter hvert noen mangler. Hva er mangelen? Noe er du ansvarlig for, mens andre ting er boligselskapets ansvar. Lenke til kommentar
Gjest be503...6da Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden): Hva er mangelen? Noe er du ansvarlig for, mens andre ting er boligselskapets ansvar. Alle vinduene kan ikke åpnes om sommeren når det blir varmt fordi de da ikke kan lukkes igjen. Har funnet ut at bygget må bli "nedkjølt" for at det skal kunne lukkes. Åpner jeg vinduet midt på dagen mens det er 20+ grader ute får jeg ikke lukket det før sent på kvelden, ved ekstra varme kvelder/netter kan de ikke lukkes. Dette betyr at om jeg skal noe samme dag kan jeg ikke åpne og lufte, for jeg får jo ikke lukket vinduene når jeg skal dra. Anonymous poster hash: be503...6da Lenke til kommentar
Gjest be503...6da Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 mobile999 skrev (1 time siden): Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring, den dekker altså ikke selve mangelen. Vanligvis må man være rask med å reklamere på mangelen etter at det er oppdaget. Det må dessuten faktisk være en mangel, ikke slitasje eller noe man må forvente pga. alder eller lignende. Jeg tror du må beskrive det du mener er mangel for å komme videre her. Bygget er under 10 år gammelt. Har beskrevet mangelen/feilen i innlegget over her. Så det er ikke noe vits for meg å reklamere nå siden jeg har visst om feilen siden i sommer? Anonymous poster hash: be503...6da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Gjest be503...6da skrev (31 minutter siden): Alle vinduene kan ikke åpnes om sommeren når det blir varmt fordi de da ikke kan lukkes igjen. Har funnet ut at bygget må bli "nedkjølt" for at det skal kunne lukkes. Åpner jeg vinduet midt på dagen mens det er 20+ grader ute får jeg ikke lukket det før sent på kvelden, ved ekstra varme kvelder/netter kan de ikke lukkes. Gjelder dette alle vinduene? Hvilket fabrikat er det? Mener det var et merke som hadde en reparasjonssak for noen år siden, da det manglet noen skruer. Sjekk med styret, de bør være informert. Dette kan umulig gjelde kun din seksjon. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 I ren etterpåklokhetensånd, ta bilder og video. Dette er et veldig utgangspunkt for dokumentasjon som om tiden går. Ved det øyeblikket en mangel oppdages, ta bilde eller video. Kan ikke repeteres nok 🙂 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Gjest be503...6da skrev (3 timer siden): Så det er ikke noe vits for meg å reklamere nå siden jeg har visst om feilen siden i sommer? I Norge bør man reklamere innen 2 måneder fra man oppdager mangelen, hvis ikke kan man miste retten til retting. Gjest be503...6da skrev (6 timer siden): Jeg bor i et borettslag/sameie. Borettslag og sameie er ikke det samme. Det utvendige (bl.a vinduer) er borettslagets ansvar, mens det er andre regler i sameie med selveierleiligheter. Hvis du bor i et borettslag foreslår jeg at du kontakter rette person i styret evt. vaktmester for å få dem til å sjekke vinduene. 2 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Riktig hus-forsikring (en felleskostnad for alle boenheter) skal kunne dekke dette. Ved et sameie må hver boenhet betale selv. Slik feil med vindu beskrives er det nok fuktighet som kommer inn i treverket og bør det etterhvert byttes. Noe justering kan gjøres i enkelte tilfeller. Ihvertfall bli sjekket av en fagmann. Om det er råte/sopp kan dette, om man er uheldig, spre seg. Om det er en hus-forsikring, ta kontakt med selskapet og de vil bistå. Håper dette er til hjelp 🙂 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Finn ut om det er borettslag eller sameie. 2 vidt forskjellige ting når det kommer til slike ting som dette. Hvis det er borettslag så er det fellesskapet sitt "problem". Usikker, så står det ofte i navnet til fellesskapet, hvis ikke, søk det opp på proff.no og se hva det står på selskapsform Hvis det er sameie, les vedtektene og se om de skriver noe om vinduer og dører er noe man må stå for selv, eller om det er en del av fellesen via fasader. Sameiet jeg bor så er vinduer og dører en del av fasaden som er fellesskapet sitt ansvar. Hadde du hatt eierskifteforsiking, og meldt fra tidlig nok da det høres ut som en feil som ikke er lett å oppdage, så kunne du fått dette bekostet etter nok mye krangling med forsikringen. Men når det har gått så lang tid, så blir nok det blankt avslått, og du vil nok ikke få noe gehør i noen klagenemnder heller dessverre, så håpet er at det går på fellesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå