Gå til innhold

Tråd til sletting.


Anbefalte innlegg

35 minutes ago, Aiven said:

Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Hvis du mener at ordet jól ble adoptert til å bety christmas i land med nordgermansk språk, så er det korrekt. Hvis du mener at kristendommen tok over en hedensk fest og byttet ut grunnen for feiringen, så er det ikke korrekt.

Jeg ga en kilde over:

Quote

En anden beretning af Snorre, som indikerer en identificering mellem det førkristne midvinterblot og julen, er hans fortælling om den nyligt kristnede stormand Sigurd Thorisson:

Han [Sigurd] var vant til, mens hedenskaben var der, at holde tre blotgilder hvert år, et ved vinternætterne [dvs. ved vinterens begyndelse], et andet midt på vinteren, et tredje ved sommerens begyndelse. Og da han tog kristendommen til sig, fortsatte han med på denne måde at holde gæstebud. Han holdt om efteråret et stort gæstebud for sine venner og om vinteren et julegæstebud, hvortil han igen indbød mange mænd, et tredje gilde holdt han til påske og havde da også mange gæster (Olav den Helliges saga kap. 117).

Kontinuiteten mellem førkristen og kristen skik pointeres; Sigurd fortsætter med at holde gilder som før, idet de tre blot erstattes af tre gæstebud, hvoraf julegæstebuddet erstatter midvinterblotet. Selvom det ikke fremgår, at julegæstebuddet blev holdt på nøjagtig samme tidspunkt som midvinterblotet, og selvom midvinterblotet ikke benævnes jul, etableres en forbindelse mellem midvinter og jul.

https://heimskringla.no/wiki/Førkristen_jul

Vi har altså kilder på at det var en kontinuitet fra førkristen jól til kristmesse. I hvor stor grad man kan stole på disse kildene kan man selvfølgelig diskutere. Men det kan man også si om tidlige kristne kilder.

 

37 minutes ago, Aiven said:

Kilden din oppgir ingen kilder.

56 minutes ago, Aiven said:

Den oppsto ikke i områder med solsnufester og juleblot, slik du muligens tror, men basert på teologi fra Kartago, som var en del av det kristne romerriket på den tida. Grunnen til at 25. desember ble satt til Jesu fødsel var at man antok at han var blitt drept på sin unnfangelsesdag, som man anslo til å være 25. mars. 9 måneder etter denne datoen er da 25. desember.

Jeg har ikke påstått at kristmesse ble lagt til solsnutider på grunn av juleblot etc, så slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har. Den egentlige opprinnelsen til kristmessen er jeg faktisk ikke spesielt interessert i. Men all den tid kristmessen – uavhengig av årsak eller begrunnelse – ble lagt til tiden rundt solsnu, så ville det vært svært svært så beleilig for presteskapet å gjøre det mer attraktivt for folk å la den kristne høytiden ta over for de førkristne skikkene ved å beholde de akseptable delene av jól og erstatte meningsinnholdet med kristent innhold. Faktisk ville det være ganske idiotisk av dem å ikke gjøre det, gitt at de den gang satt på en stadig voksende maktbase.

Du skriver det ikke direkte, men jeg aner undertoner av at du prøver å antyde at astronomi og kunnskap om solens bevegelse over himmelvelvingen, med solsnu, vår- og høstjevndøgn osv, var ukjent i den nære østen for 2000 år siden. Dersom det er tilfelle, så tar du styggelig feil. Dersom det ikke stemmer, så bør du være litt mer presis i språkbruken din.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Tråd til sletting.
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Entern said:

Nei, slett ikke underforstått at ikke-kristne slaver er ok, underforstått at siden de ikke kunne ta andre kristne som slaver hadde de ikke slaver å ta, siden det var ganske få ikke-kristne innen rekkevidde. Å skulle jakte på samer ville ikke lønnet seg, nei. Dette var big business. Hjalp også at som kristne kunne de ikke lenger handle med araberne.

Vet du hva araberne gjorde med slavene de snille fine vikingene solgte til dem?
 

Synes det er morsomt at du seriøst mener vikingene ble kristne pga. press. Press fra hvem? Fra dem de terroriserte?

Det var visst litt vanskelig for deg å forstå dette? Jeg snakker om "konvertering" og press her på hjemmebane, press fra øvrighetspersoner, handelspartnere etc. innenlands, her på berget, i Norvegr, etter at kristendummen først ble innført. Presset kom ovenfra, fra nyfrelste konger og jarler og hærførere, med medbragt presteskap, som har fått det for seg at det er ren styggedom og "synd" at andre ikke tror på det samme som deg selv. Dermed påtvinges allmuen gjennom ymse former for press, herunder også sosialt press.

Ute i "koloniene" drev vikingene med mer samhandel enn bare å plyndre og voldta, og for at dette skulle gå mer sømløst ville det en fordel å være en smule pragmatisk. Det ville være enklere å bedrive handel og alliansebygging med allerede kristne deler av Europa ved å ha konvertert til kristendom, enten faktisk eller bare i navnet/ved å late som. Man skal selvfølgelig ikke se bort fra at noen av disse tok konverteringen sin mer på alvor enn andre, og brukte sin innflytelse, økonomisk såvel som i form av påvirkningskraft og til og med våpenmakt, for å "overtale" andre de samhandler med når de kom tilbake til hjemlandet. Spesielt om de også tok med seg ivrige prester som neppe sa nei takk til sjansen om å få konvertere noen hedningesjeler og oppnå høyere status innad i sitt eget geistlige hierarki.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
Arve Synden skrev (5 timer siden):

Det var visst litt vanskelig for deg å forstå dette? Jeg snakker om "konvertering" og press her på hjemmebane, press fra øvrighetspersoner, handelspartnere etc. innenlands, her på berget, i Norvegr, etter at kristendummen først ble innført. Presset kom ovenfra, fra nyfrelste konger og jarler og hærførere, med medbragt presteskap, som har fått det for seg at det er ren styggedom og "synd" at andre ikke tror på det samme som deg selv. Dermed påtvinges allmuen gjennom ymse former for press, herunder også sosialt press.

Ute i "koloniene" drev vikingene med mer samhandel enn bare å plyndre og voldta, og for at dette skulle gå mer sømløst ville det en fordel å være en smule pragmatisk. Det ville være enklere å bedrive handel og alliansebygging med allerede kristne deler av Europa ved å ha konvertert til kristendom, enten faktisk eller bare i navnet/ved å late som. Man skal selvfølgelig ikke se bort fra at noen av disse tok konverteringen sin mer på alvor enn andre, og brukte sin innflytelse, økonomisk såvel som i form av påvirkningskraft og til og med våpenmakt, for å "overtale" andre de samhandler med når de kom tilbake til hjemlandet. Spesielt om de også tok med seg ivrige prester som neppe sa nei takk til sjansen om å få konvertere noen hedningesjeler og oppnå høyere status innad i sitt eget geistlige hierarki.

Jaja, du får tro som du vil. Selv om det du tror er fullstendig feil. 
 

Men la meg opplyse deg om at jeg er historiker, og faktisk vet bedre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (9 timer siden):

Jeg ga en kilde over:

https://heimskringla.no/wiki/Førkristen_jul

Vi har altså kilder på at det var en kontinuitet fra førkristen jól til kristmesse. I hvor stor grad man kan stole på disse kildene kan man selvfølgelig diskutere. Men det kan man også si om tidlige kristne kilder.

 

Kilden din oppgir ingen kilder.

Denne kilden er fra nesten 900 år før Snorre. Jeg kan også finne mange fler.

 

Arve Synden skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke påstått at kristmesse ble lagt til solsnutider på grunn av juleblot etc, så slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har. Den egentlige opprinnelsen til kristmessen er jeg faktisk ikke spesielt interessert i. Men all den tid kristmessen – uavhengig av årsak eller begrunnelse – ble lagt til tiden rundt solsnu, så ville det vært svært svært så beleilig for presteskapet å gjøre det mer attraktivt for folk å la den kristne høytiden ta over for de førkristne skikkene ved å beholde de akseptable delene av jól og erstatte meningsinnholdet med kristent innhold. Faktisk ville det være ganske idiotisk av dem å ikke gjøre det, gitt at de den gang satt på en stadig voksende maktbase.

Man feiret slik man var vant til i det vestlige romerriket,  med gaver (som er den eneste hedenske skikken jeg vet ble tatt over) og god mat. Hvis du vet om mer får du spytte ut. Du har nevnt juletre (som er en langt nyere skikk), men ikke oppgitt kilde på dette.

At overtagelsen av gaveskikken var en konspirasjon fra presteskapet tviler jeg på.

 

Arve Synden skrev (9 timer siden):

Du skriver det ikke direkte, men jeg aner undertoner av at du prøver å antyde at astronomi og kunnskap om solens bevegelse over himmelvelvingen, med solsnu, vår- og høstjevndøgn osv, var ukjent i den nære østen for 2000 år siden. Dersom det er tilfelle, så tar du styggelig feil. Dersom det ikke stemmer, så bør du være litt mer presis i språkbruken din.

 

Som allerede poengtert: Solsnu er neppe årsaken til at 25. desember ble valgt. Jeg har også skrevet den teologiske årsaken til at denne datoen ble valgt.

Kan ikke helt se hvorfor kunnskap om solsnu er relevant her. Man kan ha kunnskap om noe og gjøre avgjørelser om en sak av andre grunner enn denne kunnskapen.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

Jeg spør om tråden kan slettes i sin helhet. Ser at alt ender i tull. Jeg syntes dette var meget trist. Jeg stopper her føler det ble mye hat. 

Å bli kalt satanist omtrent er trist. Takk for meg. Vet jeg ikke skal ta opp noe om muslimer, det skaper tull. Synd, vi trenger dialog og kunnskap om kulturer og religioner. 

 

Dette er sendt til de som modererer:

Hei. Jeg startet denne tråden. Det skled totalt ut og ble bare usaklig og over i en verden som ikke er til nytte for noen. Håper tråden kan slettes i sin helhet. Jeg tok opp et tema som bare sporet av på en vill måte, også med hets. 

Vel, for min del synes jeg det er bra du startet tråden. Jeg tror de fleste av oss ble litt klokere av den.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Boing_80 said:

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du bruker ord som ydmykt, forsiktig bli spurt osv. Hva er det du vil ha frem? Og hvorfor? Det du skriver får meg til å tenke på folk som ser ting som nødvendigvis ikke er der.

La meg fortelle deg en historie. Jeg er født og oppvokst i Norge. Jeg er en moderat muslim og tror jeg er godt integrert. Jobber i helsevesenet. Da jeg var liten bodde vi på et lite boligfelt. En dag lekte jeg med andre barn og var på besøk hos en av disse. Moren i familien gav meg en pose med brukte klær da jeg skulle hjem. Moren min ba meg om å takke for klærne, men levere alt tilbake. Faren min drev butikk og vi hadde en god økonomi. Så hvordan forstå dette? Jeg tror at moren til barnet jeg var på besøk hos handlet ut i fra godhet, men det ble likevel fordomsfullt. Hun antok trolig at vi hadde dårlig økonomi og handlet ut i fra godhet da hun gav meg posen med klærne. Men hadde hun spurt meg om hvordan vi hadde det hadde hun nok skjønt at vi satt godt i det økonomisk sett. 

La oss bygge videre på denne historien. De første misjonærene ankommer et afrikansk land der de besøker en landsby. Der lever folk fredelig i pakt med naturen. Men de kristne misjonærene ser på dem med et faderlig uttrykk og tenker at landsbyboerne ikke vet bedre og går i gang med å endre dem. Bibelen blir sentral og alt av troen på forfedre og spiritualitet blir totalforvandlet. 

I begge historiene handles det ut fra godhet, men er det egentlig godhet? Hvis misjonærene hadde snakket med folk hadde de innsett at folk var fornøyde med sine liv. Hadde moren til barnet snakket med meg hadde hun nok innsett at vi ikke var fattige. Det var ikke behov for endringer. Men i begge tilfellene hadde personene et overordnet perspektiv der de kun så sin side av virkeligheten.

Det er det inntrykket jeg får av det du skriver. Du prøver å fremstille det som at du handler ut i fra godhet, men det er massive fordommer bak det du skriver. Tenk over det. Det er som at du sier "Jeg vet bedre om deg enn du vet om deg". Dette vil man forstå som mangel på mentaliserende evner der en ikke evner å se flere siden av en sak/ting/situasjon.

Fantastisk skrevet :) Takk!

En av mine beste venner før jeg flyttet ut av byen var en veldig hyggelig kar fra Marokko som jeg ble kjent med gjennom kona som jeg jobbet sammen med. Han var også moderat muslim og jeg har noen av mine beste minner fra den vennskapstiden. De feiret også jul og inviterte alltid meg og min daværende på romjulsmiddag sammen.

Ellers enig i dette med "misforstått godhet". Ikke det beste eksempelet men generelt sett basert på fordommer. Jeg husker en periode hvor jeg jogget en tur i frognerparken. Jeg hadde en godt betalt jobb på majorstua men siden jeg vokste opp med en ufør mor på sosialen så har jeg vent meg til å bruke penger fornuftig og ikke drive bruk&kast (uten at jeg er en hoarder).

Så jeg tok joggeturen i mine lite slitte men litt utvaskede treningsklær og et par joggesko som fortsatt så nesten nye ut. Så møter jeg på en skokk skolebarn rundt alder 6-7 år som jeg hilser på hvorpå en av de utbryter "Er du fattig?". Jeg forstår at barnet kanskje aldri har sett mennesker som ikke går i siste mote og skrik og kjøper nye dyre klær ukentlig så jeg ler vennlig og sier "neida, men bruk og kast er ikke bra for miljøet".

Jeg gikk ellers i skjorte og genser hver dag på jobb på den tiden men jeg har ikke sans for mye av de overfladiske verdiene i dagens litt bortskjemte samfunn i Norge.

Ellers er jeg stor tilhenger av de som inviterer ensomme og vanskeligstilte til julefeiring i felleskap. Ikke fordi det dreier seg om jul men fordi det betyr mye for disse menneskene som vil gå dit og får denne stunden sammen med andre.

Utover det er jeg ingen stor tilhenger av jul som i stor grad har blitt en kapitalistisk fest og jeg avlyser opptil flere formelle såkalte "Julelunsj" invitasjoner årlig. For meg handler jul om å ha det hyggelig med sine nærmeste.


En annen ting som til tider irriterer meg i det norske samfunnet er at det ofte er de som har hatt overflod hele livet som skal utpeke hvem som er de "trengende". De samles til champagnelunsjer og flotter seg med med hvor mange veldedige saker de har bidratt til. Mange av disse evner ikke å forstå at de siste 50 år så er det en del i Norge som ikke har hatt det særlig godt i oppveksten. Selv politikere kostet dette under teppet for kun få år siden. Nå virker det som kanskje flere begynner å våkne til virkeligheten for mange.

PS.
Kona var ikke muslim.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Maskinfører said:

Min far sovnet stille inn forrige Lørdag klokken 14:44 han ble 78 år gammel og vi pleide og feire juleaften sammen på Sykehjemmet der han bodde :( nei jeg er 34 ungkar og barnløs 

Så vondt å høre. Kondolere så mye. Jeg har ikke opplevd det ennå så jeg kan ikke sette meg inn i det men ønsker deg alt det beste og at tiden ikke blir alt for tung.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Duriello said:

Mistanke om diabetes her og, så massiv slankekur på gang. Men ett lite bomskudd må være låv i jula. 😄

Inne på samme sporet her også. Ikke diabetes 2 men er nok i pre-diabetes fasen. Det har blitt noen år med altfor mye jobb og usunn overtidsmat. Men i jula skal jeg kose meg litt. Det blir kanskje et par glutenfrie øl og en bitte liten akevitt skål i tradisjon med svigermor. God jul!

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Inne på samme sporet her også. Ikke diabetes 2 men er nok i pre-diabetes fasen. Det har blitt noen år med altfor mye jobb og usunn overtidsmat. Men i jula skal jeg kose meg litt. Det blir kanskje et par glutenfrie øl og en bitte liten akevitt skål i tradisjon med svigermor. God jul!

Blir nok en liten akevitt til ribba her og, men kun 1, er ikke helt fan. 😅

God jul!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (48 minutter siden):

Fantastisk skrevet :) Takk!

En av mine beste venner før jeg flyttet ut av byen var en veldig hyggelig kar fra Marokko som jeg ble kjent med gjennom kona som jeg jobbet sammen med. Han var også moderat muslim og jeg har noen av mine beste minner fra den vennskapstiden. De feiret også jul og inviterte alltid meg og min daværende på romjulsmiddag sammen.

Ellers enig i dette med "misforstått godhet". Ikke det beste eksempelet men generelt sett basert på fordommer. Jeg husker en periode hvor jeg jogget en tur i frognerparken. Jeg hadde en godt betalt jobb på majorstua men siden jeg vokste opp med en ufør mor på sosialen så har jeg vent meg til å bruke penger fornuftig og ikke drive bruk&kast (uten at jeg er en hoarder).

Så jeg tok joggeturen i mine lite slitte men litt utvaskede treningsklær og et par joggesko som fortsatt så nesten nye ut. Så møter jeg på en skokk skolebarn rundt alder 6-7 år som jeg hilser på hvorpå en av de utbryter "Er du fattig?". Jeg forstår at barnet kanskje aldri har sett mennesker som ikke går i siste mote og skrik og kjøper nye dyre klær ukentlig så jeg ler vennlig og sier "neida, men bruk og kast er ikke bra for miljøet".

Jeg gikk ellers i skjorte og genser hver dag på jobb på den tiden men jeg har ikke sans for mye av de overfladiske verdiene i dagens litt bortskjemte samfunn i Norge.

Ellers er jeg stor tilhenger av de som inviterer ensomme og vanskeligstilte til julefeiring i felleskap. Ikke fordi det dreier seg om jul men fordi det betyr mye for disse menneskene som vil gå dit og får denne stunden sammen med andre.

Utover det er jeg ingen stor tilhenger av jul som i stor grad har blitt en kapitalistisk fest og jeg avlyser opptil flere formelle såkalte "Julelunsj" invitasjoner årlig. For meg handler jul om å ha det hyggelig med sine nærmeste.


En annen ting som til tider irriterer meg i det norske samfunnet er at det ofte er de som har hatt overflod hele livet som skal utpeke hvem som er de "trengende". De samles til champagnelunsjer og flotter seg med med hvor mange veldedige saker de har bidratt til. Mange av disse evner ikke å forstå at de siste 50 år så er det en del i Norge som ikke har hatt det særlig godt i oppveksten. Selv politikere kostet dette under teppet for kun få år siden. Nå virker det som kanskje flere begynner å våkne til virkeligheten for mange.

PS.
Kona var ikke muslim.

Ja, jeg er enig og vi finner det egentlig overalt. Hva med taxisjåføren som har en eldre dame som passasjer? Hun bruker gåstol og sjåføren tilbyr seg å hjelpe henne ut av taxien hvorpå den gamle damen blir sint og sier fra. Taxisjåføren som for øyeblikket er brunhudet tenker sporentreks rasisme og blir fornærmet. Men ser vi nærmere på situasjonen viser det seg at den gamle damen ønsker å klare seg selv. Hun har vært selvstendig hele livet, men siden hun er blitt  eldre er hun blitt mer avhengig av hjemmetjenesten osv. Men de få områdene hun klarer å vise for seg selv at hun mestrer, blir viktige for henne. Saken hadde vært en annen om hun hadde bedt om assistanse av sjåføren, men da hadde hun tatt initiativet.

Men dette er veldig vanskelig å tolke mens en står i situasjonen. En gravid kvinne på bussen blir kanskje takknemlig for at en passasjer reiser seg og tilbyr henne plassen sin. En annen gravid kvinne hadde kanskje takket nei. De aller fleste forstår signaler/hint og justerer seg deretter. Det handler ikke om rasisme, diskriminering eller slikt. Det handler mer om komplekse mellommenneskelige samspill. Jeg tror det beste er; When in doubt, ask.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Aiven said:

Grunnen til at vi i Skandinavia sier jul er naturligvis fra protogermansk jehwla via norrønsk jól. Men dette er en lokal tilpasning, det sier ikke noe om julas opphav, som er i tidlig kristendom, før jula kom til Nord-Europa. Når det kommer til gaver så er det muligens korrekt at det stammer fra romersk skikk. Jeg kan ikke finne noen kilder som sier at juletreet er en hedensk skikk.

Uansett er jo det sentrale med kristen jul, at Gud sønn, verdens frelser er blitt født på jorda – og at den tradisjonelle datoen for dette i mange kristne kirker, er 25. desember. Det er litt begrenset hvor mange måter man kan feire ting på og det var ikke noe krav at man ikke kunne spise god mat og gi bort gaver fordi noen andre religioner gjorde dette i sine feiringer.

Absolutt riktig :)

Synes egentlig Wikipedia binder det hele godt sammen. Selv om wikipedia absolutt ikke er en fasit i mange henseende.

Quote

Yule er det gammelengelske ordet for jul, det vil si markeringa av vintersolvervhøytida da folk feiret at sola og lyset ble gjenfødt. Yule kan vise til juledagen eller til hele julehøytida på tolv dager. I dag knyttes ordet blant annet til nyhedensk midtvinter-feiring 21. desember.

«Yule» tilsvarer det skandinaviske «jul», og er ikke helt forsvunnet i engelsk. I engelsk inngår det blant annet i uttrykket «yuletide» (juletid) og «yule-log» (julestokk). Det er trolig et lånord fra skandinavisk (ordet er i to varianter også lånt til finsk). Ordets opphav er usikkert og omdiskutert. Yule ble opprinnelig (i førkristen tid) brukt som navn på midtvinteren, trolig fra sent november til og med første del av januar. En annen hypotese er at Yule var en germansk fest avholdt ved vintersolhverv. Den germanske/nordeuropeiske festen i desember var en feiring av livet og ønske om gode avlinger i kommende år.Festen skulle også minnes de døde. Brenning av julestokk var en vanlig og trolig svært gammel skikk i mange europeiske land. Det var en lang stokk, 3-4 meter, som ble lagt med ene enden i grua (peisen) og dyttet lengre og lengre inn etter hvert som den brant opp. Når stokken var oppbrent, var julen over ifølge tradisjonen. Da det ble færre åpne ildsteder på 1800-tallet forsvant skikken. I Frankrike har ordet overlevd som navn på julekaken Bûche de Noël.

Det antas også å være yngre variant av ordet géol, det gammelengelske og angelsaksiske ordet for jul. Andre kilder antar at ordet er beslektet med «wheel» («hiual», «huul») der hjul symboliserer solen i en del språk.En eldre germansk form har vært rekonstruert som *jehwla[ eller førgermansk *jaul trolig en hedensk vinterfest. På 300-tallet finnes ordet jiuleis i Wulfilas bibel med betydningen julemåneden. Ifølge Vera Henriksen kan den førkristne vinterfesten også ha vært relatert til Odin som også hadde navnet «Jolnir».

Ordet er i stor grad blitt erstattet av Christmas («Kristus-messe») på engelsk, men overlevde lenge i nordbritiske dialekter, og blir fortsatt brukt i visse sammenhenger. Yule kan vise til juledagen eller hele julehøytida. På gammelengelsk kunne ordet også vise til månedene som tilsvarte romernes desember (se ǽrra geóla) og januar (se æftera geóla).

Ordet yule tilsvarer jól i det norrøne Jólablot og det moderne norske jul. På tysk brukes ordet Julfest om den hedenske, nordeuropeiske vintersolvervsfesten. Jul kalles for øvrig joulu på finsk, jõulud på estisk og Jül eller Jööl på sölring, en nordfrisisk dialekt på øya Sylt.

Jeg hører også fortsatt ordet Yule bli brukt av noen engelstalende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...