ltdata Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Kan man få fradrag for utgifter til nyhetsbrev og blogger man betaler for å følge for å holde seg oppdatert på aksjemarkedet? Hvis det f.eks koster 50$ per måned. Hva blir den egentlige prisen etter fradrag hvis man får det? Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) Hvis du har et ENK og registrerer kjøpet på 50 dollar per måned, så regnes det som en utgift, som igjen vil kunne redusere skatten. Hvor mye avhenger av total inntekt, og varierer fra rundt 30-40%. Endret 21. desember 2023 av torbjornhb Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 21. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2023 torbjornhb skrev (44 minutter siden): Hvis du har et ENK og registrerer kjøpet på 50 dollar per måned, så regnes det som en utgift, som igjen vil kunne redusere skatten. Hvor mye avhenger av total inntekt, og varierer fra rundt 30-40%. Må man ha ENK for å få dette fradraget? Lenke til kommentar
RAVKØM Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 ltdata skrev (14 minutter siden): Må man ha ENK for å få dette fradraget? Du må registrere rett type næring, enten som ENK eller AS. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 ltdata skrev (1 time siden): Må man ha ENK for å få dette fradraget? Ja, eller AS, etc... En form for næringsvirksomhet 🙂 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Nei, man må ikke være næringsdrivende for å kreve dette fradraget. 3 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 22. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2023 Forresten, jeg betalte en programmerer for et lite oppdrag i forbindelsen med en jobb som har tilknytning til mitt ENK. Det var et beløp på 2000 kr. Dette var i 2022. Kan jeg gå tilbake i tid og registrere dette på skatten for 2022, og få tilbakebetalt noe penger i 2024? Fordi dette var en utgift jeg hadde i forbindelse med mitt ENK men som jeg har glemt å registrere Lenke til kommentar
RAVKØM Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 ltdata skrev (6 minutter siden): Forresten, jeg betalte en programmerer for et lite oppdrag i forbindelsen med en jobb som har tilknytning til mitt ENK. Det var et beløp på 2000 kr. Dette var i 2022. Kan jeg gå tilbake i tid og registrere dette på skatten for 2022, og få tilbakebetalt noe penger i 2024? Fordi dette var en utgift jeg hadde i forbindelse med mitt ENK men som jeg har glemt å registrere Du kan gå 3 år tilbake og rette på skattemeldinga. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 On 21.12.2023 at 12:39 PM, ltdata said: Kan man få fradrag for utgifter til nyhetsbrev og blogger man betaler for å følge for å holde seg oppdatert på aksjemarkedet? Ja, dersom du har en portefølje/aktivitet av et visst omfang. Fradraget er 22%. Må ikke være AS/ENK. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Avis- og nyhetskostnader regnes normalt som en privat kostnad som ikke er fradragsberettiget. Det er først hvis hovedformålet med avisen er å tjene yrkes-/næringsinteresser at kostnaden er fradragsberettiget. De fleste lønnsmottakere vil ikke ha noen effekt av fradraget, ettersom det inngår i minstefradraget. For å kunne kreve fradraget må man da kunne vise til at dette sammen med andre relevante fradrag er høyere enn minstefradraget, som pt. (2023) er på ca. 104k. Den effektive prisen på en bloggkostnad på 500 kr/mnd er mellom 247,- og 335,- kr, avhengig av marginalskattesatsen for et ENK. 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 27. desember 2023 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) On 25.12.2023 at 6:17 PM, krikkert said: Avis- og nyhetskostnader regnes normalt som en privat kostnad som ikke er fradragsberettiget. Det er først hvis hovedformålet med avisen er å tjene yrkes-/næringsinteresser at kostnaden er fradragsberettiget. De fleste lønnsmottakere vil ikke ha noen effekt av fradraget, ettersom det inngår i minstefradraget. For å kunne kreve fradraget må man da kunne vise til at dette sammen med andre relevante fradrag er høyere enn minstefradraget, som pt. (2023) er på ca. 104k. Dette stemmer ikke. Minstefradraget relaterer seg til lønnsinntekter etc. Har du andre inntekter som f.eks aksjeinntekter kan du trekke fra relevante og rimelige kostnader knyttet til dette. Har ingenting med lønn og minstefradrag å gjøre. Se Skatte ABC V-5-4.1 f.eks. Endret 27. desember 2023 av Sverre1969 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå