iknutis Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 stamkunde skrev (12 minutter siden): Kjører vw tdi 1,9 diesel. Men tydeligvis tar det 5 timer. Passat du hadde? Det tar nok meg som er amatør-mekker i egen garasje omtrent 5 timer tenker jeg. Inn med bilen, jekke den opp foran. Demontere dieselslanger/rør på toppen og ta av øvre deksel på regreima. Sette jekk under motor, løsne motorfestet på venstre side, løsne innerskjerm venstre side samt deksel under motor. Ta av multireima, demontere reimhjul på veiva. Jekke motor opp og ned slik at man kommer til boltene på motorfestet, samt alle bolter som fester nedre deksel på regreima. Låse av veiv og kam med spesialverktøy, løsne strammeren og demontere reima og løpehjulene. Demonter vannpumpe. Dra motoren noen runder manuelt for å sjekke at alt går som det skal og dobbeltsjekke merkene på veiv/kam før alt monteres sammen igjen. Sånn omtrent, fritt etter hukommelsen. Ville forventet at et verksted gjorde det litt raskere, og litt bedre. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2023 så hvem er greie å ha med å gjøre? det må da finnes biler som har utviklet seg? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Registerreimen har utviklet seg. De tåler flere år og mer kilometer enn før. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2023 Sydvest skrev (1 time siden): Registerreimen har utviklet seg. De tåler flere år og mer kilometer enn før. For meg hører det fornuftig ut, glad at mekanikere snakker ut. Jeg vil gjerne høre rå anbefalinger fra mekanikere som ser gode løsninger fra fabrikker og ingeniører. Når ting blir produsert bra på en bil, så forteller det jo at de ser at det ingen hensikt å demontere mange ting for å komme til kilden. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 4 hours ago, stamkunde said: så hvem er greie å ha med å gjøre? det må da finnes biler som har utviklet seg? Å ja! Ta en bil frå 1950. Har den stått meir enn ei uke må du bruke startspray eller gi den en dram bensin i filteret for å få fyr på den. Oljeskift? 5000km. Kvar 1500km må du under den og smørre opp smørrepunkter. Bremser må justerast regelmessig. Elbil? Bytte luftfilter i kupeen etter 25000 kilometer. Totale verkstedsutgifter etter 50000km er 2500,-. Dagens biler er ekstremt driftssikre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Nå er det litt mer vedlikehold på elbil enn bare kupéfilteret. 😛 De har fremdeles bremser, bremsevæske som må kontrolleres/byttes, dekk som blir slitt, opphengsdetaljer som blir slitt, hjullagre etc. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 12 hours ago, sedsberg said: De har fremdeles bremser, bremsevæske som må kontrolleres/byttes, dekk som blir slitt, opphengsdetaljer som blir slitt, hjullagre etc. Joda. Når bilen blir eldre blir det sikkert meir - men fortsatt mindre enn på fossilbiler - og ingenting sammenligna med bil fra 50-tallet. Poenget var at biler har blitt ufattelig driftssikre og krever langt mindre vedlikehold enn før. Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 Jeg har toyota c-hr og forstår det slik at den ikke har registerreim. Hvordan fungerer dette? Husker at vw boble som jeg hadde på 70 tallet hadde stenger som arbeidet i rør montert utenfor sylinderene. Husker det fordi det å skifte disse rørene var en av mine store bragder som hobbymekaniker 😳 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 fwrummel skrev (8 minutter siden): eg har toyota c-hr og forstår det slik at den ikke har registerreim. Hvordan fungerer dette? Den har registerkjede. Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 Det er jeg uenig i Toyota skriver selv: Fordeler med alle hybridmodeller Våre hybridbiler har ikke starter, dynamo, clutch eller registerreim. Det betyr billigere bilhold, da det er mindre slitedeler som skal byttes Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 (endret) fwrummel skrev (2 timer siden): Våre hybridbiler har ikke starter, dynamo, clutch eller registerreim. Det er riktig at Toyota's hybridbiler ikke har registerreim. De har registerkjede i steden. Registerkjedet skal vanligvis ikke byttes (på Toyota'er). Endret 22. desember 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 Ok, ser at det en foskjell, takk for klargjørende svar 😊 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2023 fwrummel skrev (13 timer siden): Det er jeg uenig i Toyota skriver selv: Fordeler med alle hybridmodeller Våre hybridbiler har ikke starter, dynamo, clutch eller registerreim. Det betyr billigere bilhold, da det er mindre slitedeler som skal byttes Dette vil jeg si er vanvittig fremgang i bilens historie. 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 stamkunde skrev (4 timer siden): Dette vil jeg si er vanvittig fremgang i bilens historie. Det er fremgang helt til garantien er ute og diverse moduler begynner å ryke. Dyre styringsenheter og lignende som overvåker disse systemene. Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Toyota Prius har blitt produsert siden 1997 og er kjent for å ha god kvalitet. Påstanden om store kostnader etter st garantitiden utløper er fri fantasi og oppspinn 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 fwrummel skrev (1 time siden): Toyota Prius har blitt produsert siden 1997 og er kjent for å ha god kvalitet. Påstanden om store kostnader etter st garantitiden utløper er fri fantasi og oppspinn Det behøver ikke bli store kostnader, er risiko med alt. Det er heller ikke rosenrødt å kjøre hybridbil. Er gjerne de med dårligere økonomi som må nøye seg med en bil utenfor garanti og da er det fort gjort å gå på en smell. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. desember 2023 Del Skrevet 23. desember 2023 Alle nye biler i dag har en gazillion datamaskiner. Spiller ingen rolle om det er fossil, hybrid eller elektrisk. Alt blir styrt av datamaskiner fra innsprøyting til setevarmere og lyset i hanskerommet. Fossilbiler har dog et mye røffere miljø for mange av systemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå