Gå til innhold

Sikring i skapet, kurs til ovn, utløses


Anbefalte innlegg

2 hours ago, nebrewfoz said:

Det er ganske sikkert at ovnen ikke ville ha fungert i det hele tatt på en 10A kurs, men din egen erfaring er jo at den har fungert fint på en 16A kurs, mens den nå 'fusker litt' på en 15A kurs. Da sier det meg at du kanskje ligger i grenseland med en 15A kurs.

Det er vel ikke bare en 15A kursn, men også en K15, som der mer "fintølende" og tåler mindre enn en "vanlig" boligsikring på 15A. (B eller C karakterestikk.)

2 hours ago, NULL said:

Det er ikke varmeelementet i toppen som har begynt å bli deformert?

Slik kan vel skje, med den følge at det blir berøring til jord og jordfeil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (3 timer siden):

Hm. En slik ovn har jeg hatt tidligere (i hvert fall utseendemessig lik, uten å vite om det er flere modeller som ser like ut). Det er ikke varmeelementet i toppen som har begynt å bli deformert?

Tenker du på grillelementet i toppen da? Det ser i hvert fall ok ut og virker som det skal.

NULL skrev (10 minutter siden):

Men litt pussig at det tar 15 minutter. På en måte skulle man tro det var en treg sikring.

Nettopp.

Lenke til kommentar

Har fått inn ny sikring på ovnskursen, en som også er tregere så får vi se.

La merke til at elektrikeren som var her nå satte et "mellomrom" mellom sikringene, noe de opprinnelige elektrikerene ikke har gjort heller. Vet ikke om det har med at varme fra nabosikringen ikke skal påvirke?

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Har fått inn ny sikring på ovnskursen, en som også er tregere så får vi se.

La merke til at elektrikeren som var her nå satte et "mellomrom" mellom sikringene, noe de opprinnelige elektrikerene ikke har gjort heller. Vet ikke om det har med at varme fra nabosikringen ikke skal påvirke?

Varme fra automatene rundt kan i teorien ha en effekt på når bimetallet i sikringen slår ut men om de er så varme at det har påvirkning så tyder det på underdimensjonert anlegg.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (35 minutter siden):

Varme fra automatene rundt kan i teorien ha en effekt på når bimetallet i sikringen slår ut men om de er så varme at det har påvirkning så tyder det på underdimensjonert anlegg.

Ja rar løsning, varme bør en ta alvorlig ikke bare sette inn ett skille😅

Lenke til kommentar

@Salvesen., om du blar litt bakover finner du en rapport på anlegget etter tilsyn fra e-verket. Vi er 8 boenheter med samme utbygger og dette firmaet har vært inni alle med det elektriske og de har alle fått tilsvarende type feil. I tillegg innrømmet kontrolløren at de aktivt går etter denne installatøren nettopp pga. ekstremt slett gjennomført arbeide historisk.

 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (14 minutter siden):

@Salvesen., om du blar litt bakover finner du en rapport på anlegget etter tilsyn fra e-verket. Vi er 8 boenheter med samme utbygger og dette firmaet har vært inni alle med det elektriske og de har alle fått tilsvarende type feil. I tillegg innrømmet kontrolløren at de aktivt går etter denne installatøren nettopp pga. ekstremt slett gjennomført arbeide historisk.

 

Ah sorry, den fikk jeg ikke med meg!

Lenke til kommentar
On 23.12.2023 at 9:32 PM, Zeph said:

Kva betydning skulle karakteristikken til sikringen ha? Det er ei vifte inni der, men med minimal effekt. Det aller meste av effekten blir avgitt av rein ohms belastning.

For B og C så er det vel slik at karakterestikken for overbalastningsvenet (bimetallet) er lik (I4 og I5), mens det som skiller mellom karakterestikkene er hvor hurtig kortslutningsvernet/det elekteomagnetiske vernet slår ut. Stemmer ikke det?

I det tilfellet her, så er den gamle sikringen en sikring med K-Karakterestikk. Lurer på om ikke den også har mindre I1 og I2, altså at den slår hurtigere ut på overbalastning enn B og C karakterestikk, men er neimen ikke helt sikker på det (?!)

Har du detaljene? (Liker dårlig å ikke være sikker på den saken.)

Edit:

Sjekket litt. Ser ut som at jeg husker rett. K karakterestikk har en I2 som er lik 1.2 mens B og C har en I2 på 1.45. Det betyr jo at K og B/C har forskjellige overbalastningsvern og at K slår ut hurtigere på overbelastning. Da får det jo betydning om man bruker K eller B/C karakterestikk, selv om det ikke er snakk om noen stor "startstrøm".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

At ulike karakteristikkar løyser ut på ulike overbelastningar er greit nok, men for at det skal bli ein faktor må kursen bli overbelasta i utgangspunktet.

Med i1 på 1,05 skal ovnen garantert ikkje løyse ut på 1,05*In i løpet av ein time. Dvs. ovnen kan trekke 15,75 A i ein time utan å løyse ut.

Databladet til ovnen er ikkje merka med anna enn 16A. Ut frå reservedelslister ser det ut som ovnen har eit øvre- og grillelement på 2800 W og underelement på 1100 W. Overelementet er delt i to grillelement med ulik storleik. Ovnen vil ikkje bruke effekten til alle elementene samtidig. Med over/undervarme er det kanskje snakk om 3000 W. Hurtigoppvarming brukar vifta for varmluft og kanskje ein anna konfigurasjon av viftene enn normalt, men eg tvilar på den vil trekke over 15A særleg lenge. Hurtigoppvarming får lufta i ovnen fort opp i temperatur pga. vifta, men ovnskonstruksjonen er ikkje blitt like varm som lufta.

Sidan dette skjer av og til, og først etter eit års bruk, så ville eg mistenkt ovnen, så sant ein var 100% sikker på at det ikkje er anna utstyr på kursen.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (På 23.12.2023 den 11:09 AM):

Har fått inn ny sikring på ovnskursen, en som også er tregere så får vi se.

La merke til at elektrikeren som var her nå satte et "mellomrom" mellom sikringene, noe de opprinnelige elektrikerene ikke har gjort heller. Vet ikke om det har med at varme fra nabosikringen ikke skal påvirke?

 

ExcaliBuR skrev (På 23.12.2023 den 1:31 PM):

Kan ikke si annet enn at lokal elektriker gjør det beste i den situasjonen dem er gitt.

Firmaet som installerte anlegget burde vel egentlig legge ned 😅

La du merke til om han som byttet sikringen målte med ett spesielt måleinstrument i ettertid ute ved ovnen? (Eurotester)

Det er ikke bare bare og sette inn en tregere sikring. De må måles om det er innenfor å sette inn det. Det er altfor mange som bare setter inn sikringer med C-karakteristikk. Er man langt fra trafo, da gjerne lavere volt også, så er det ikke sikkert sikrigen løser ut hvis det er kortslutning, og der er meget farlig.

Jeg sjekket dette godt hos en kompis som vi byttet sikringsskap for, og jeg kunne montere C-sikringer på kurs rett ved skapet, men oppe i stua så ble det over grensen slik at det måtte inn B sikringer. B kan f.eks. løse ut når man starter en støvsuger, da den trekker mye i starten hvis man har 10A.

Det kan hende de som monterte første gang har brukt riktig type sikring, mens det nye bare fikser for å få jobben. De sikrer seg også litt ved å gi den mer luft rundt seg, som gir bedre kjøling. Men som du også nevnte, så er skapet i en ikke oppvarmet bod, og det er kaldere nå, så vent til det blir varme og se om det samme skjer da.

Hvor kaldt er det i boden? Er det for kaldt så kan det oppstå kondens.

 

Lenke til kommentar

@AndersT2, akkurat i dette tilfellet så stoler jeg mer på lokal elektriker enn elektriker som utbygger brukte. Boden er todelt og den delen tavlen er i så er det både vvb, en fryser og et balansert ventilasjonssystem som går, så det rommet holder nok 16 grader ish på det kaldeste, men har ikke målt. Kondens har jeg ikke opplevd der inne, men heller ikke tenkt å se etter.

Fulgte ikke med på hva elektriker gjorde sånn sett, men han målte ihvertfall trekken til ovnen på maks (Grill III, uten at jeg vet hvilken temperatur det blir) med hurtigoppvarming med både grill, vifte og over+under og det meste den trakk var 14.5A. Så veldig rart den kinasikringen skulle utløses.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (22 timer siden):

@AndersT2, akkurat i dette tilfellet så stoler jeg mer på lokal elektriker enn elektriker som utbygger brukte. Boden er todelt og den delen tavlen er i så er det både vvb, en fryser og et balansert ventilasjonssystem som går, så det rommet holder nok 16 grader ish på det kaldeste, men har ikke målt. Kondens har jeg ikke opplevd der inne, men heller ikke tenkt å se etter.

Fulgte ikke med på hva elektriker gjorde sånn sett, men han målte ihvertfall trekken til ovnen på maks (Grill III, uten at jeg vet hvilken temperatur det blir) med hurtigoppvarming med både grill, vifte og over+under og det meste den trakk var 14.5A. Så veldig rart den kinasikringen skulle utløses.

De fleste produsenter av sikringer sier man ikke skal maksbelaste sikringen mer enn 80%, så det er ikke positivt for den nye sikringen din heller. For 15A så er det 12A, og for 16A så blir det 12,8A. Det samme gjelder kabling. Og siden alle sikringer er termiske, og ikke elektroniske, så vil det være en variabel fra sikring til sikring på hvordan de 2 termiske metallene oppfører seg. Det viktiste er at de ikke slår ut for sent. De gamle skrusikringene så var det enda større variabler, og det var som regel ikke noe problem å trekke 50% mer, gjerne enda mer enn det også før de røk etter lang tid.

Høyt trekk over tid er heller ikke bra hvis den er koblet på stikkontakt, og ikke koblet i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...