General Sniff Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Kjørte bilen (Superb 2018-modell) ut av garasjen i dag, da kom det et slags kraftig dunk. I ettertid ser jeg at det må ha vært som om noe var «fastlåst» og så «løsnet», eller knakk/ble ødelagt. Jeg kjørte noen hundre meter, det gikk helt greit, men især ved passering av fartsdempere kom det en ekkel riste-/skrapelyd fra under venstre forhjul. Jeg kjørte tilbake og forsøkte å jekke opp bilen, men da bilen ble løftet opp, så fulgte ganske enkelt ikke hjulet med opp, så noe er åpenbart løsnet. Legger ved et bilde fra da bilen var delvis jekket opp. Noen som har tanker om hva som kan ha skjedd? Som nok nå synes åpenbart, har jeg ikke peiling på bil. Er et lite stykke til verksted, spørsmålet er jo også om jeg bør kjøre til verksted eller om andre løsninger må velges. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Støtdemper er løsnet eller knekt? Ser ut som den står på skrå (men bildet er fokusert på dekket, noe uklart). Skal se slik ut: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Er du heldig kan det ha vært noe så enkelt som stabilisatorstag. Umulig å si med dekket i veien på bildet. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Tipper brudd i fjæren helt i øvre eller nedre ende. Har opplevd det minst 1 gang i mine yngre år Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 (endret) Er jo knekt av i midten, innsiden av fjæren. Rett under det blå merket. Vinkelen ser slik ut... Endret 19. desember 2023 av Jarmo Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 (endret) Hårek skrev (21 minutter siden): Støtdemper er løsnet eller knekt? Ser slik ut.. Endret 19. desember 2023 av Jarmo Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 (endret) General Sniff skrev (2 timer siden): spørsmålet er jo også om jeg bør kjøre til verksted eller om andre løsninger må velges. Ikke kjør bilen (noe sted). Endret 19. desember 2023 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Ser ut som "stempelstangen" i støtdemperen din har knekt eller blitt alvorlig skadet 😮 Det har jeg kun hørt om én gang tidligere. På bildet skulle den røde linjen vært rett; midten på nedsiden av demperen og på toppen skulle vært rett over hverandre, men som du kan se, så er de overhode ikke det. Her må du nok få tauet bilen på nærmeste verksted. IKKE kjør med den, da utsetter du deg selv og andre for fare!!! 1 1 1 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 (endret) Hvis du hadde tatt bilde av fjæra isteden for dekket så kunne man kanskje sett om den var knekt. å kjøre med knekt fjær går greit til verksted, kjørte i mange måneder uvitende om den var knekt på min bil før det ble oppdaget i PKK, men den var knekt helt nederst og ikke i midten. Endret 19. desember 2023 av bigggan Lenke til kommentar
General Sniff Skrevet 19. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2023 Takker for svar, alle sammen! @Kajac Når det gjelder vinkelen, tror jeg det er som følge av at jeg jekket opp bilen litt, jeg mener vinkelen ble rett igjen da den ble jekket ned, men det viser kanskje hvor bruddpunktet er. Ellers kjørte jeg altså et lite stykke uten problemer foruten lydene, så mulig jeg kan kjøre et par km til nærmeste verksted, men kan jo høre med dem. Men ev. tauing, er det bare å tilkalle Viking som jeg tror er den bilberger som er del av forsikringen? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 General Sniff skrev (47 minutter siden): Takker for svar, alle sammen! @Kajac Når det gjelder vinkelen, tror jeg det er som følge av at jeg jekket opp bilen litt, jeg mener vinkelen ble rett igjen da den ble jekket ned, men det viser kanskje hvor bruddpunktet er. Uansett hvor opp- eller nedjekket bilen er, så skal stempelstangen stå helt rett i støtdemperen. Det gjør den ikke på bildet ditt. Utifra bildet er jeg ganske sikker på du trenger ny støtdemper. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Tipper fjær/støtdemper Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 General Sniff skrev (1 time siden): Men ev. tauing, er det bare å tilkalle Viking som jeg tror er den bilberger som er del av forsikringen? Jeg regner med du må ringe forsikringen som evt. sender riktig bilberger (hvis de dekker). Du må sjekke vilkårene for veihjelpdekning først for å unngå evt. overraskelse. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Det er veldig vanlig at fjærene rett å slett knekker på VAG biler, men om det er det som er problemet her er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Hva mener du med at hjulet ikke fulgte med opp? Ser du noe som har løsnet? Normalt skal hjulet ikke følge med opp før du har jekket ganske langt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Brukket der støtdemper er. Du kan ikke kjøre med bilen. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 (endret) Oooo, gjettekonk! Det kan se ut som at fjæra har flydd over øvre fjærskål og på førsteinntrykket er dette en støtdempertopp("fjærbeinslager") som har takket for seg. Edit: jeg tolker det som at hele fjærbeinet blir med ned når man jekker opp bilen, fordi det ikke sitter fast i støtdempertårnet/chassie. Dette kan man kanskje se ved og åpne panseret og kontrollere innfestningene til støtdempertopp. Mulig du ikke jekka høyt nok og det er bare snakk om en knekt fjær venstre foran(knekt helt i toppen). Noe annet ville vært veldig uvanlig og overraskende. Endret 20. desember 2023 av Mekker`n 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Mekker`n skrev (15 minutter siden): Oooo, gjettekonk! Det kan se ut som at fjæra har flydd over øvre fjærskål og på førsteinntrykket er dette en støtdempertopp("fjærbeinslager") som har takket for seg. Edit: jeg tolker det som at hele fjærbeinet blir med ned når man jekker opp bilen, fordi det ikke sitter fast i støtdempertårnet/chassie. Dette kan man kanskje se ved og åpne panseret og kontrollere innfestningene til støtdempertopp. Mulig du ikke jekka høyt nok og det er bare snakk om en knekt fjær venstre foran(knekt helt i toppen). Noe annet ville vært veldig uvanlig og overraskende. Noe uvanlig syn for meg også, vi får vente til fakta kommer frem Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Imponerende at noen kan fortelle at stempelstanga til støtdemperen er ødelagt når den er dekket av mansjetten. Det beste er å få et verksted til å ta en titt. 1 Lenke til kommentar
General Sniff Skrevet 23. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2023 Er selvsagt mulig jeg ikke (turte å) jekke høyt nok opp, da jeg la merke til vinkelen, men mente jeg hadde tatt den mer enn høyt nok opp til at den burde begynne å følge med opp. Ringte verkstedet, forklarte situasjonen og de mente det måtte være knekt fjær, da jeg både beskrev lyden/følelsen da skaden oppstod og hvordan den gav fra seg lyd da jeg passerte fartsdempere før jeg kom meg hjem igjen. Så jeg kjørte sakte noen km til verksted og fasiten var «knekt fjær og defekt fjærbeinslager», som ble fikser dagen etter, så ble ikke så ille som fryktet. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå