Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjåførskoler dropper tesla som skolebil


Deechon

Anbefalte innlegg

uname -i skrev (13 minutter siden):

Nå som de har fjernet parkeringssensorer og hendler samt har innført "automatisk giring" hvor bilen selv velger om man skal kjøre rett frem eller rygge, så ligger det an til ytterligere økning.

Huh? Har de tatt bort fysisk hendel for å velge mellom drive, neutral og revers også? 😮

https://www.tesla.com/ownersmanual/models/no_no/GUID-E9B387D7-AFEF-4AAF-8685-4FE71E09287D.html

Jaja, om ikke annet, så vil vel bruktverdien på Tesla'er anskaffet før disse endringene trådte til, holde seg oppe? 

Jeg hadde ikke tatt i mot en bil uten fysisk mulighet for å bytte mellom drive/revers. (Gårdsplassen er ikke uendelig stor, så det må noen girskift til for å få snudd bilen rundt.) Swipe på en skjerm for å gjøre dette, virker slitsomt i lengden. 

 

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (3 minutter siden):

Huh? Har de tatt bort fysisk hendel for å velge mellom drive, neutral og revers også? 😮

https://www.tesla.com/ownersmanual/models/no_no/GUID-E9B387D7-AFEF-4AAF-8685-4FE71E09287D.html

Jaja, om ikke annet, så vil vel bruktverdien på Tesla'er anskaffet før disse endringene trådte til, holde seg oppe? 

Jeg hadde ikke tatt i mot en bil uten fysisk mulighet for å bytte mellom drive/revers. (Gårdsplassen er ikke uendelig stor, så det må noen girskift til for å få snudd bilen rundt.) Swipe på en skjerm for å gjøre dette, virker slitsomt i lengden. 

 

Man kan sikkert overstyre det, men det blir vel som med Autopiloten. Det fungerer helt fjell de første 30 gangene slik at man stoler på det og så er det en bug eller Tesla Vision misforstår et eller annet fordi sola går bak en sky og vips så tar den en revers istedetfor rett fram.

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Det var ikke overraskende at du raskt konkluderte med at forsikringsselskapenes tall var "verdiløse".

Antall KM kjørt: Det er 10 000 miles for Teslaer i USA mot gjennomsnittet som er 14 000 miles. Så det betyr at det er enda verre da?
Bilflåtealder. Gjennomsnittsalderen på Teslaer er åpenbart lav  i forhold til gjennomsnittet.
Sjåføralder: Median alder for Tesla-førere er 48. Stort sett hvite mennesker fra øvre middelklasse som i utganspunktet burde ha lav skadefekvens.

Men undersøkelsen bekrefter andre undersøkelser som for eksempel i Norge og Danmark. Elbiler har 20% mer skader enn gjennomsnittet og Tesla har 64% mer skader enn andre elbiler. Dette toppes ytterligere av at Teslaer er dyrere å reparere per skade.

Tesla har 64 prosent oftere skader enn andre elbiler

Uansett hvilke bortforklaringer man trekker frem så fører dette til høyere forsikringspremie om du kjøper Tesla. Jeg har sett flere eksempler hvor folk bytter elbil(for eksempel fra Tesla til KIA EV6) og med samme selskap opplever en dramatisk reduksjon i forsikringspremien.

Nå som de har fjernet parkeringssensorer og hendler samt har innført "automatisk giring" hvor bilen selv velger om man skal kjøre rett frem eller rygge, så ligger det an til ytterligere økning.

Men det er hvertfall et godt tips å sjekke forsikringsprisen før man kjøper bil. Om man tar differansen over bilens levetid så er kanskje ikke billigbilen fra Tesla så billig allikevel.

Tallene er absolutt ikke verdiløse når de er vektet.

Men en kjøkkenvekting av deg gjør det ikke noe bedre.

TU artikkelen du lenker til drar også en masse konklusjoner, med et sammensurium av tall hentet inn fra forskjellige kilder.

Min påstand er at hvis man rydder unna de tradisjonelle risikofaktorene for forsikringssaker som er

Sjåfør kjønn, alder: Her er vel menn 18 - 50år de absolutt verste.
Postnummer: Sier noe om ulykkesfrekvensen på veiene man kjører til vanlig
Bilens effekt: Av erfaring går det en grense et sted rundt 350 - 400hk hvor forsikringspremien går i taket. De mest aggressive sjåførene velger gjerne bilene med mest hk.
Km kjørt
Bilens alder

Når man så sammenligner like for like, sitter man igjen med tall som kanskje sier noe om elbiler faktisk er mer ulykkes utsatt, og om noen merker faktisk er mer ulykkesutsatt enn andre.

Men sånt blir det ikke like morsomme artikler av tror jeg.

For Tesla sin del er ca 80% av bilene <3år gamle
De har masse hestekrefter
De har de absolutt yngste sjåførene
 

Det hadde vært veldig interessant om man gjennomførte en studie om betjeningen / interaksjonsdesignen / førerstøttesystemene på nye biler skaper flere ulykker og sammenlignet dette mellom merkene. Men jeg lurer på om det kanskje er lettere å avdekke med kvalitativ metode.

En organisasjon som tester for dette er Euro NCAP. Der scorer Tesla høyere enn alle andre merker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (20 timer siden):

Har aldri hatt noe behov for HUD i mine Teslaer. Tvert imot liker jeg at jeg har bedre sikt og ikke får sikten blokkert av noe greier foran meg. Det var bare positivt å gå fra Model S til Model 3.

Og som noen nevnte, det er bedre å flytte blikket litt til siden for å se farten (fordi man da har synsfeltet rettet mot veien), enn å flytte det ned og "blokkert" fra veien.

Med HUD flytter du ikke blikket i det hele tatt og det er selvfølgelig overlegent en skjerm nede eller til siden. Informasjonen blokkerer ikke utsikten, med mindre du har som vane å fokusere på veien noen meter foran bilen - noe du ikke skal gjøre normalt. Informasjonen er til stede i "sidesynet" litt nedenfor fokuspunktet. Du kan velge vilken informasjon som skal vises, selv ønsker jeg alt inkludert navigasjonsinformasjon med "live" bilde som viser bilen i kryss og rundkjøringer. Fantastisk system. De neste generasjonene HUD vil bli enda mer imponerende med 3D informasjon som gir enda bedre support til føreren. Blinklys skal forøvrig selvfølgelig ikke være på knapper på rattet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 20.12.2023 den 2:49 PM):

Tesla med høyest ulykkesrate i følge ny undersøkelse fra amerikanske forsikringsselskaper.

Tesla Has The Highest Accident Rate Of Any Auto Brand

Man kan jo spekulere på årsaken og om det skyldes dårlig UX, men sikkert er det at forsikringspremien går opp. 

Nei, Tesla har ikke det:

https://brandonpaddock.substack.com/p/no-tesla-subaru-and-ram-drivers-dont

uname -i skrev (9 timer siden):

Men undersøkelsen bekrefter andre undersøkelser som for eksempel i Norge og Danmark. Elbiler har 20% mer skader enn gjennomsnittet og Tesla har 64% mer skader enn andre elbiler. Dette toppes ytterligere av at Teslaer er dyrere å reparere per skade.

Tesla har 64 prosent oftere skader enn andre elbiler

Ja, dette er gjerne snakk om parkeringsskader, dvs. småbulker i forbindelse med parkering. Og det forklares enkelt:

"For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han."

Og:

"Elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler. Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur, særlig når det gjelder småbulking"

Dette er jo data som strekker seg tilbake til da Model S og X var dominante også.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 timer siden):

Nei, Tesla har ikke det:

https://brandonpaddock.substack.com/p/no-tesla-subaru-and-ram-drivers-dont

Ja, dette er gjerne snakk om parkeringsskader, dvs. småbulker i forbindelse med parkering. Og det forklares enkelt:

"For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han."

Og:

"Elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler. Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur, særlig når det gjelder småbulking"

Dette er jo data som strekker seg tilbake til da Model S og X var dominante også.

Så da er du enig i at (bl.a.) Tesla statistisk sett oppnår høyere forsikringspremie enn en del andre merker?

(Uten at det har noe med den konkrete sak: blinklys betjent fra knapp på et ratt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (15 timer siden):

Jeg synes det er god kotyme å skrive et par ord selv i stedetfor å bare slenge ut en link til en blogg-post. 

Men jeg skal være enig i at den undersøkelsen bare indikerer høyere andel ulykker. Den viser at de som ber om en pris på forsikring på en Tesla har historikk med flere ulykker enn andre. Da ligger det en rimelig antagelse at det er Tesla de kjører(selv om noen har hatt ulykker med andre merker). Det kan også være en del annen usikkerhet. En indirekte metode i fravær av ordentlig skadestatistikk.

Som vi fikk i Norge og Danmark.

Markiii skrev (15 timer siden):

 

Ja, dette er gjerne snakk om parkeringsskader, dvs. småbulker i forbindelse med parkering. Og det forklares enkelt:

Det kan jo hende at det bare er småskader. Hvorfor sier da forsikringsselskapene at skadene på Tesla er dyrere enn snittet? En plausibel teori er at Teslaer bygges med produksjonskost som eneste mål, mens andre produsenter balanserer med reparerbarhet.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 19.12.2023 den 5:11 PM):

https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

 

Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv.

 

Det vil fungere helt greit når man har ratt med steer-by-wire og slipper å måtte slippe rattet og fomle etter små knapper som aldri er på samme plass. Men med tradisjonelt rattutslag det er på en personbil ser jeg på knapper som en uting fremfor en spak som har fast plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 22.12.2023 at 12:27 PM, qualbeen said:

Swipe på en skjerm for å gjøre dette, virker slitsomt i lengden.

Du husker hvor mange knapper mobiltelefoner hadde i gamle dager?

CEO-en til Mikrosoft måtte gå pga knappeantallet på iPhone.

At HOME-knappen nederst i midten ble borte sjokkerte meg - var helt utrolig.

Girskift er jeg ikke så bekymret for; i mange tilfeller vet bilen selv hvilken retning som er den eneste som fungerer - antagelig gjelder det også for gårdsplassen din. Først når du er uenig, må du ty til skjermen.

Blinklysknapper er jeg mye mer skeptisk til.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Du husker hvor mange knapper mobiltelefoner hadde i gamle dager?

CEO-en til Mikrosoft måtte gå pga knappeantallet på iPhone.

At HOME-knappen nederst i midten ble borte sjokkerte meg - var helt utrolig.

Girskift er jeg ikke så bekymret for; i mange tilfeller vet bilen selv hvilken retning som er den eneste som fungerer - antagelig gjelder det også for gårdsplassen din. Først når du er uenig, må du ty til skjermen.

Blinklysknapper er jeg mye mer skeptisk til.

Jeg tenderer til å se på mobilens skjerm når jeg bruker den. 

Men ikke alltid. Dersom jeg trenger å justere volum mens jeg lytter på podcast, kan jeg få til dette uten å ta telefonen ut av bukselomma. 

Du skal få lov til å gjette: tror du jeg gjør dette via fysiske knapper på telefonen, eller vha touch på skjerm? 

--

Når jeg kjører bil ønsker jeg å utføre visse ting, uten å måtte flytte synet/fokuset bort fra vei. 

F.eks. styre volum. Eller justere vindusvisker. Eller temperatur/klimaanlegg. Og hvertfall blinklys! 😅

Jeg vet ikke hvordan din bil er utformet, men min har fysiske knapper/brytere for flere av disse, som jeg kan betjene uten å ta øyne bort fra vei. 

Riktignok er ikke bilen jeg kjører helt ideelt utformet. Det er en del merksnodige valg. Og til tider buggy software. Men jeg kan hvertfall justere volum, blinklys og vindusviskere uten å måtte se på en skjerm. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...