Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sjåførskoler dropper tesla som skolebil


Deechon

Anbefalte innlegg

trikola skrev (10 minutter siden):

Hastighetsvisning på skjermen er mye nærmere vindusrutekanten enn HUD som du bruker som eksempel. Se i den forbindelse mitt innlegg litt lenger opp.

Ikke i praksis når jeg kjører bilen. Tror du må ta bilde fra hvor hodet er. Eller teste selv med å sitte i bilen. Det er ganske åpenbart at plasseringen av denne HUD-en er nærmere synsfeltet enn hva skjermen er.

Iki skrev (31 minutter siden):

Er speedometer i midten av bilen virkelig en dårligere løsning?

Jeg synes det i praksis ja. Forstå meg riktig, det er ikke et stort problem. Jeg ble vant til det. Men så har jeg nå to biler, så jeg ble stadig påmint over hvor greit det var å ha rett frem, så da var det verdt 150 kroner og en god halvtime for å få en erstatning.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Kjøper dere biler uten å prøvekjøre de først?

Uansett hvor fin bilen er, så hadde jeg ikke kjøpt bil med fartsmåler som tar hensyn til passasjer.
Hadde heller ikke kjøpt bil med knapper for blinklys. 

Men majoriteten av kjøperene her hjemme gjør det. I perioder. Sier ganske mye om hvor stort problem denne plasseringen av fartsmåler faktisk er.

Lenke til kommentar
trikola skrev (32 minutter siden):

Sparer sikkert noen kroner ved at opplegget kan være det samme for både venstrestyring og høyrestyring. Så kan Tesla i (motsetning til gamlekarer som også plasserte instrumentclusteret i midten) speile UI-et digitalt på skjermen avhengig av hvor føreren sitter.

Hadde ikke Tesla stoppet å lage biler til feil side av veien?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Hadde ikke Tesla stoppet å lage biler til feil side av veien?

Det var ett eller annet med det, ja. Noen har sagt det. Men både M3 og MY kom lenge før.

Og for min del - jeg liker det bedre slik: passasjeren kan ordne med masse ditt'n og datt'n selvstendig eller på mine instruksjoner mens jeg kjører. Det skjer ofte.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Iki said:

Er speedometer i midten av bilen virkelig en dårligere løsning?

Volvo mener det er sikrere enn å ha speedometeret bak rattet.

Da er det jo rart at samtlige nåværende og avdukede biler designet av Volvo har fartsmåleren foran fører, og ikke midt i bilen..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
MK3 skrev (På 20.12.2023 den 8:59 PM):

Billige løsninger selger alltid bra, det medfører ikke at de nødvendigvis er bra.

Viktige funksjoner skal selvfølgelig være tilgjengelige på enklest mulig måte.

Bil uten HUD er ikke aktuelt, det er en dealbreaker. 

Har aldri hatt noe behov for HUD i mine Teslaer. Tvert imot liker jeg at jeg har bedre sikt og ikke får sikten blokkert av noe greier foran meg. Det var bare positivt å gå fra Model S til Model 3.

Og som noen nevnte, det er bedre å flytte blikket litt til siden for å se farten (fordi man da har synsfeltet rettet mot veien), enn å flytte det ned og "blokkert" fra veien.

Lenke til kommentar
On 20.12.2023 at 2:49 PM, uname -i said:

Tesla med høyest ulykkesrate i følge ny undersøkelse fra amerikanske forsikringsselskaper.

Tesla Has The Highest Accident Rate Of Any Auto Brand

Man kan jo spekulere på årsaken og om det skyldes dårlig UX, men sikkert er det at forsikringspremien går opp. 

Klarte ikke å finne om det var vektet for:

KM kjørt
Bilflåtealder
sjåføralder

uten innsyn i dette er undersøkelsen verdiløs for å finne ut om bilene fører til mer ulykker

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Klarte ikke å finne om det var vektet for:
KM kjørt
Bilflåtealder
sjåføralder

uten innsyn i dette er undersøkelsen verdiløs for å finne ut om bilene fører til mer ulykker

Det var ikke overraskende at du raskt konkluderte med at forsikringsselskapenes tall var "verdiløse".

Antall KM kjørt: Det er 10 000 miles for Teslaer i USA mot gjennomsnittet som er 14 000 miles. Så det betyr at det er enda verre da?
Bilflåtealder. Gjennomsnittsalderen på Teslaer er åpenbart lav  i forhold til gjennomsnittet.
Sjåføralder: Median alder for Tesla-førere er 48. Stort sett hvite mennesker fra øvre middelklasse som i utganspunktet burde ha lav skadefekvens.

Men undersøkelsen bekrefter andre undersøkelser som for eksempel i Norge og Danmark. Elbiler har 20% mer skader enn gjennomsnittet og Tesla har 64% mer skader enn andre elbiler. Dette toppes ytterligere av at Teslaer er dyrere å reparere per skade.

Tesla har 64 prosent oftere skader enn andre elbiler

Uansett hvilke bortforklaringer man trekker frem så fører dette til høyere forsikringspremie om du kjøper Tesla. Jeg har sett flere eksempler hvor folk bytter elbil(for eksempel fra Tesla til KIA EV6) og med samme selskap opplever en dramatisk reduksjon i forsikringspremien.

Nå som de har fjernet parkeringssensorer og hendler samt har innført "automatisk giring" hvor bilen selv velger om man skal kjøre rett frem eller rygge, så ligger det an til ytterligere økning.

Men det er hvertfall et godt tips å sjekke forsikringsprisen før man kjøper bil. Om man tar differansen over bilens levetid så er kanskje ikke billigbilen fra Tesla så billig allikevel.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...