Nimrad Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) trikola skrev (10 minutter siden): Hastighetsvisning på skjermen er mye nærmere vindusrutekanten enn HUD som du bruker som eksempel. Se i den forbindelse mitt innlegg litt lenger opp. Ikke i praksis når jeg kjører bilen. Tror du må ta bilde fra hvor hodet er. Eller teste selv med å sitte i bilen. Det er ganske åpenbart at plasseringen av denne HUD-en er nærmere synsfeltet enn hva skjermen er. Iki skrev (31 minutter siden): Er speedometer i midten av bilen virkelig en dårligere løsning? Jeg synes det i praksis ja. Forstå meg riktig, det er ikke et stort problem. Jeg ble vant til det. Men så har jeg nå to biler, så jeg ble stadig påmint over hvor greit det var å ha rett frem, så da var det verdt 150 kroner og en god halvtime for å få en erstatning. Endret 21. desember 2023 av Nimrad 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Kjøper dere biler uten å prøvekjøre de først? Uansett hvor fin bilen er, så hadde jeg ikke kjøpt bil med fartsmåler som tar hensyn til passasjer. Hadde heller ikke kjøpt bil med knapper for blinklys. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Dubious skrev (1 time siden): fartsmåler som tar hensyn til passasjer. Hva mener du egentlig med det? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Nimrad skrev (21 minutter siden): Hva mener du egentlig med det? Midtstilt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Dubious skrev (1 time siden): Kjøper dere biler uten å prøvekjøre de først? Uansett hvor fin bilen er, så hadde jeg ikke kjøpt bil med fartsmåler som tar hensyn til passasjer. Hadde heller ikke kjøpt bil med knapper for blinklys. Men majoriteten av kjøperene her hjemme gjør det. I perioder. Sier ganske mye om hvor stort problem denne plasseringen av fartsmåler faktisk er. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Dubious skrev (21 minutter siden): Midtstilt. Det har vel ikke med at passasjeren skal se farten å gjøre. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Sparer sikkert noen kroner ved at opplegget kan være det samme for både venstrestyring og høyrestyring. Så kan Tesla i (motsetning til gamlekarer som også plasserte instrumentclusteret i midten) speile UI-et digitalt på skjermen avhengig av hvor føreren sitter. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 trikola skrev (32 minutter siden): Sparer sikkert noen kroner ved at opplegget kan være det samme for både venstrestyring og høyrestyring. Så kan Tesla i (motsetning til gamlekarer som også plasserte instrumentclusteret i midten) speile UI-et digitalt på skjermen avhengig av hvor føreren sitter. Hadde ikke Tesla stoppet å lage biler til feil side av veien? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Nimrad skrev (1 time siden): Det har vel ikke med at passasjeren skal se farten å gjøre. Ingen annen grunn for at fartsmåleren er midtstilt. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 1 hour ago, Nimrad said: Hadde ikke Tesla stoppet å lage biler til feil side av veien? Det var ett eller annet med det, ja. Noen har sagt det. Men både M3 og MY kom lenge før. Og for min del - jeg liker det bedre slik: passasjeren kan ordne med masse ditt'n og datt'n selvstendig eller på mine instruksjoner mens jeg kjører. Det skjer ofte. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Dubious skrev (1 time siden): Ingen annen grunn for at fartsmåleren er midtstilt. Kanskje ikke med skylappene på, nei. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) 8 hours ago, Iki said: Er speedometer i midten av bilen virkelig en dårligere løsning? Volvo mener det er sikrere enn å ha speedometeret bak rattet. Da er det jo rart at samtlige nåværende og avdukede biler designet av Volvo har fartsmåleren foran fører, og ikke midt i bilen.. Endret 21. desember 2023 av likferd Lenke til kommentar
likferd Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) 3 hours ago, Dubious said: Ingen annen grunn for at fartsmåleren er midtstilt. Ved å droppe å montere dashboard for fører, kan de hente ekstra profitt per bil. Dette er den faktiske grunnen til at det gjøres. Endret 21. desember 2023 av likferd 2 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 likferd skrev (6 minutter siden): Da er det jo rart at samtlige nåværende og avdukede biler designet av Volvo har fartsmåleren foran fører, og ikke midt i bilen.. Da er det jo rart at de nettopp kom med en bil som heter ex30? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Det er ikke en fullverdig Volvo. Men en "Volvo" som er søster til Zeeker og Smart #1 Brabus, bygd i Kina Lenke til kommentar
likferd Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) 2 minutes ago, Iki said: Da er det jo rart at de nettopp kom med en bil som heter ex30? Ex30 er ikke designet av Volvo. Den er basert på et design av Volvos kinesiske eier Geely. Endret 21. desember 2023 av likferd Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 likferd skrev (1 minutt siden): Ex30 er ikke designet av Volvo. Den er basert på et design av Volvos kinesiske eier Geely. Står Volvo på den, og det er Volvo som selger den. Altså er det en Volvo. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 MK3 skrev (På 20.12.2023 den 8:59 PM): Billige løsninger selger alltid bra, det medfører ikke at de nødvendigvis er bra. Viktige funksjoner skal selvfølgelig være tilgjengelige på enklest mulig måte. Bil uten HUD er ikke aktuelt, det er en dealbreaker. Har aldri hatt noe behov for HUD i mine Teslaer. Tvert imot liker jeg at jeg har bedre sikt og ikke får sikten blokkert av noe greier foran meg. Det var bare positivt å gå fra Model S til Model 3. Og som noen nevnte, det er bedre å flytte blikket litt til siden for å se farten (fordi man da har synsfeltet rettet mot veien), enn å flytte det ned og "blokkert" fra veien. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 On 20.12.2023 at 2:49 PM, uname -i said: Tesla med høyest ulykkesrate i følge ny undersøkelse fra amerikanske forsikringsselskaper. Tesla Has The Highest Accident Rate Of Any Auto Brand Man kan jo spekulere på årsaken og om det skyldes dårlig UX, men sikkert er det at forsikringspremien går opp. Klarte ikke å finne om det var vektet for: KM kjørt Bilflåtealder sjåføralder uten innsyn i dette er undersøkelsen verdiløs for å finne ut om bilene fører til mer ulykker Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. desember 2023 Del Skrevet 22. desember 2023 (endret) bzzlink skrev (3 timer siden): Klarte ikke å finne om det var vektet for: KM kjørt Bilflåtealder sjåføralder uten innsyn i dette er undersøkelsen verdiløs for å finne ut om bilene fører til mer ulykker Det var ikke overraskende at du raskt konkluderte med at forsikringsselskapenes tall var "verdiløse". Antall KM kjørt: Det er 10 000 miles for Teslaer i USA mot gjennomsnittet som er 14 000 miles. Så det betyr at det er enda verre da? Bilflåtealder. Gjennomsnittsalderen på Teslaer er åpenbart lav i forhold til gjennomsnittet. Sjåføralder: Median alder for Tesla-førere er 48. Stort sett hvite mennesker fra øvre middelklasse som i utganspunktet burde ha lav skadefekvens. Men undersøkelsen bekrefter andre undersøkelser som for eksempel i Norge og Danmark. Elbiler har 20% mer skader enn gjennomsnittet og Tesla har 64% mer skader enn andre elbiler. Dette toppes ytterligere av at Teslaer er dyrere å reparere per skade. Tesla har 64 prosent oftere skader enn andre elbiler Uansett hvilke bortforklaringer man trekker frem så fører dette til høyere forsikringspremie om du kjøper Tesla. Jeg har sett flere eksempler hvor folk bytter elbil(for eksempel fra Tesla til KIA EV6) og med samme selskap opplever en dramatisk reduksjon i forsikringspremien. Nå som de har fjernet parkeringssensorer og hendler samt har innført "automatisk giring" hvor bilen selv velger om man skal kjøre rett frem eller rygge, så ligger det an til ytterligere økning. Men det er hvertfall et godt tips å sjekke forsikringsprisen før man kjøper bil. Om man tar differansen over bilens levetid så er kanskje ikke billigbilen fra Tesla så billig allikevel. Endret 22. desember 2023 av uname -i 2 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå