Deechon Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Deechon skrev (23 minutter siden): https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv. Kjørt min S uten spake i ett år nå. De aller fleste tilfellene er uproblematisk og det er en fordel med å ha de på rattet(slipper å flytte på noe) men i de værste ratt utslagene er det noe en må venne seg til. Tror ikke jeg blinker noe mindre enn før, men har ikke ført statistikk 😅 Men de har nok ett poeng. Dette gjør det ikke lettere for de unge i de værste tilfellene. 2 Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Må være noe av det mest idiotiske som har blitt funnet opp. På mange av disse bilene kan man heller ikke betjene frontlyktene enkelt og effektivt. 6 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Tenker det ble være ganske uproblematisk. Det blir som giring på rattet, må ha tunga litt beint i munnen. Det er dog uansett ganske unødvendig, men det er en annen sak. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Blir vanskelig å rekke ut hånda også. Det kan gå inn i rundkjøringer. Tesla kan jo ikke ha lyst til å selge biler. Ta bort en komponent til 100kr på en bil til 300 000 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 2 hours ago, Sjørøver said: Det blir som giring på rattet, må ha tunga litt beint i munnen Column shifter er jo det enkleste som er, finnes ikke noe enklere. Biler med faktisk giring på rattet skal du vel temmelig langt tilbake i tid for å finne, trolig 50-tallet... Man "girer" ikke veldig ofte mens man kjører, men blinking blir jo en del oftere. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 kremt skrev (3 timer siden): Biler med faktisk giring på rattet skal du vel temmelig langt tilbake i tid for å finne Hvilke biler tenker du på nå? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Ford Taunus 17m (1966 omtrent) 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 (endret) Om du mener "paddle gir" så er vel dette ikke noe du noensinne behøver bruke i en rundkjøring, da det bare eksisterer på biler med automatgir. Blinkeren må du bruke jevnlig i rundkjøringer, og det er noe du får trekk for ved oppkjøring om du ikke gjør. Endret 19. desember 2023 av likferd 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 trikola skrev (4 minutter siden): Ford Taunus 17m (1966 omtrent) Opel Record 1964 hadde også rattgir. Kjørte en varebil på 80tallet med rattgir. Mitsubishi L300. Saab 96 hadde vel også dette. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Deechon skrev (14 timer siden): https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv. Jeg har stor forståelse for sjåførlærerens standpunkt. Man bør ikke gjøre kjøreopplæringen vanskeligere enn nødvendig. Biler uten blinklysspak (eller annen lettvint blinklysbetjening) bør ikke være skolebiler. Ferske sjåfører har NOK å holde styr på. Men personlig så vet jeg ikke hvordan det er å kjøre med bil uten den vanlige blinklyshendelen. Jeg har aldri prøvd det, men må innrømme at jeg er skeptisk. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Veldig forståeleg. Ikkje at det er vanskeleg å lære seg bruk av spak seinare, men knappar gjer det unødvendig innvikla for nye sjåførar. På min Tesla saknar eg vindusviskerhendel. Dei blir betjent med ein knapp på spaken for lys og deretter knapp på rattet. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg finner det ganske ironisk fra starten av at det trekkes frem fra Tesla-eiere at blinking på rattet er enklere i noen tilfeller pga man sparer en knøttliten bevegelse. Dette er altså de samme som forsvarer at man må flytte blikket til en midtskjerm for å se hastigheten man kjører i og i stor grad må innom en touchskjerm for å bruke viktige og mindre viktige funksjoner. Jeg mener man ikke kan se på disse blinklysknappene som noe annet enn en objektivt dårligere løsning sånn som det er per nå. Å forvirre kjøreelever med disse knappene er ikke bra, så det er flott at de dropper Tesla-biler. Jeg tok nylig tilhengerlappen og kjørelæreren fikk jo bakoversveis når jeg nevnte at Tesla hadde fjernet spakene på de nyeste modellene sine. 8 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 (endret) Det er overhode ikke noe nytt uten spak. For et halvt århundre siden var jeg ofte med på en Austin Healey: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austin-Healey_3000_-_Steering_Wheel.jpg Den lille knotten som stikker ut oppover fra hornknappen i midten av rattet var blinklysbryteren. Var ikke noe vinnersak imho Endret 20. desember 2023 av trikola Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 (endret) Feilen Tesla gjorde var å fjerne hendelen før de kom med steer by wire. Ganske ufattelig avgjørelse som garantert er gjort av Musk til protester fra alle andre i Tesla. I Cybertruck, som har steer by wire, vil knapper derimot være bedre enn en hendel, siden de alltid er lett tilgjengelig og slipper å ta hånden av rattet for å bruke hendelen ved rattutslag i sving. Endret 20. desember 2023 av John-B 4 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 John-B skrev (28 minutter siden): slipper å ta hånden av rattet for å bruke hendelen Tar du hånden av rattet for å blinke? 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 (endret) 9 minutes ago, Nimrad said: Tar du hånden av rattet for å blinke? Om rattet er vridd 90 grader f.eks. må man det ja. Endret 20. desember 2023 av John-B 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 5 minutes ago, John-B said: Om rattet er vridd 90 grader f.eks. må man det ja. Betyr ikke det at du blinker for sent? 🤔 6 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 1 hour ago, trikola said: Det er overhode ikke noe nytt uten spak. For et halvt århundre siden var jeg ofte med på en Austin Healey: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austin-Healey_3000_-_Steering_Wheel.jpg Den lille knotten som stikker ut oppover fra hornknappen i midten av rattet var blinklysbryteren. Var ikke noe vinnersak imho Jeg har ikke sjekket, men tror kjørelærere boikotter Austin også. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 1 hour ago, John-B said: Feilen Tesla gjorde var å fjerne hendelen før de kom med steer by wire. Ganske ufattelig avgjørelse som garantert er gjort av Musk til protester fra alle andre i Tesla. I Cybertruck, som har steer by wire, vil knapper derimot være bedre enn en hendel, siden de alltid er lett tilgjengelig og slipper å ta hånden av rattet for å bruke hendelen ved rattutslag i sving. Det samme gjelder for regnsensor og parkeringssensor. Så lenge man er overbevist om at det kommer en løsning en gang så kjøper folk det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå