Martin54 Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) Jeg skjönner ikke at det ikke er flere som reagerer på denne EU kontroll galskapen. Jeg tenker spesielt på den beskjeden alle får etter ett par tre år om bilen ikke blir godkjent pga rust på bremseskiver etc. 7-8000 i utgifter igjen. Bremseskivene har jo ikke sjangs til og bli alminnelig slitt, er det litt rust må de byttes. Jeg har hatt biler siden 70 tallet og jeg kan ikke huske at vi byttet bremser särlig ofte den gangen. Hva er det de bruker av stål i skivene idag? Skrapmetall? Og hvorfor greier de ikke og produsere bremseskiver som tåler vann i 2023??? Jeg har en mistanke,.. moderne biler, spesielt Elbiler har så lite vedlikehold at EU kontroll/bremser er den siste skanse for verkstedene til og ha en litt forutsigbar inntekt. Endret 18. desember 2023 av Martin54 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Reglene er mindre strenge nå enn for noen år siden. Hvis du bruker bremsene som de skal og vedlikeholder de etter en 2-3 år er dette sjelden noe problem. Men klart hvis du bare ryker og reiser med bilen, aldri vasker eller tar service, aldri harde bremsinger, da går det dårlig. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Tenk hvor mye mindre frustrert og konspirasjonsteoretiker du kunne vært hver dag i livet ditt om du bare gjorde et minimum av research på Internett.. Reglene har endret seg uten at du har fått det med deg.. Før var kravet maksimalt 25 prosent rust, nå gjelder 50 prosent rust for bremseskivene på bakhjulene. Foran gjelder fremdeles 25 prosent. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Nå er det jo relativt enkelt å "slite" skivene litt og driftskostander forøvrig bør også regnes med? Selv bruker jeg noen tusen pr. år bare på olje.... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Problemet med elbilar er at dei bremsar med regenerering det meste av tida. Avhengig av kvar og korleis du kjører kan det føre til veldig lite bruk av bremsane. Du unngår problemet ved å bevisst bruke bremsane av og til, men produsentane burde absolutt funne løysingar der dette ikkje er nødvendig, sånn at folk i alle aldre kan nytta bilane som ein alltid har gjort utan å måtte skifte bremseskiver kvart tredje år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå