Krig og fred Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Quote Since December 15th four of the world’s five largest container-shipping companies, cma cgm, Hapag-Lloyd, Maersk and msc, have paused or suspended their services in the Red Sea, the route through which traffic from the Suez Canal must pass, as Iran-backed Houthi militants, armed with sophisticated weapons, escalate their attacks on global shipping flows. https://www.economist.com/international/2023/12/16/a-new-suez-crisis-threatens-the-world-economy Dette utgjør 53% av all frakt med containerskip. Hva slags konsekvenser kan det få for deg? Lengre leveringstid på varer, dyrere varer, tomme butikkhyller. 4 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) Konsekvensene er allerede under oppseiling. USA har bedt blant annet Norge om å delta i en beskyttelsesoperasjon. https://www.nrk.no/nyheter/dagbladet_-usa-har-bedt-norge-bidra-i-maritim-beskyttelsesoperasjon-i-rodehavet-1.16682678 Konsekvensen i første omgang er at droner og raketter blir skutt ned i den grad det er mulig. I neste omgang blir sannsynligvis mål i Yemen beskutt. Etter det er det et åpent spørsmål. Det blir i alle fall et krav om å avslutte operasjonen i Gaza, kanskje Iran får noen sanksjonslettelser. Involverer Iran seg direkte militært kommer det til å bli stygt. Konsekvensene for oss er lengre fraktvei, som utgjør forsinkelser og økt fraktpris. Det vil kunne føre til en mangedobling av fraktprisene, i likhet med det som skjedde i 2021/2022. Endret 18. desember 2023 av Nedward 3 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 Mærsk containerrederiet er veldig sint. VELDIG SINT! Først varslet de amerikanerne om assistanse for å hemme aggresjonen mot deres containerskipene. Deretter gikk de til skrittet for å kunngjøre halt i all shipping gjennom Rødehavet, i et håp om å presse amerikanerne til å "gjøre noe". Men det motsatte hendt; istedenfor å presse houthiene og Iran valgt Bidenadministrasjonen å sette et voldsomt press på rederiet som etter hvert følt seg så truet, at de snudd 180 om til allmenn overraskelse. Dette kostet prestisje og penger for rederiet, som tradisjonelt er opptatt av å bringe frakt raskest og tryggest fram til endestasjonene. Og bare timer etter snuoperasjonen ble containerskipet "Maersk Hangzhou" angrepet av fire hurtigbåter som beskjøt skipet og prøvd å entre det. Kamphelikoptre fra hangarskipet USS "Eisenhower" kom fram i siste liten og i første omgang - til besetningens forargelse - å anrope angriperne og få dem bort uten vold. Dette ble besvart med ild, så kamphelikoptrene gikk til angrep og massakrere angriperne, bare en skadet hurtigbåt kom seg bort. Etter dette prøvd houthiene å angripe containerskipet med ballistiske missiler, som ble skutt ned av destroyeren USS "Gravely". Nå har Mærsk stoppet all shipping for tiden og gått til grubling om hva de burde gjøre for de neste 48 timer, men situasjonen har blitt helt uakseptert; de opplever at deres skip settes i stor fare av amerikanerne som heller foretrakk å tvinge dem tilbake i ildlinjen fremfor å være på defensiven. Dette kan få alvorlige konsekvenser fordi alle containerrederiene i verden kan reagere voldsomt mot USA som et resultat av Bidens stupiditet. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 Kommer det noe gjennom her vi virkelig har bruk for? Frakter de ikke stort sett billig kina ting. Olje og korn går ikke på containerskip. For miljøet hadde det vert best at vi laget det meste lokalt. Globalisering har gitt oss ufattelig store utslipp. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2023 2 hours ago, JK22 said: Mærsk containerrederiet er veldig sint. VELDIG SINT! Først varslet de amerikanerne om assistanse for å hemme aggresjonen mot deres containerskipene. Deretter gikk de til skrittet for å kunngjøre halt i all shipping gjennom Rødehavet, i et håp om å presse amerikanerne til å "gjøre noe". Men det motsatte hendt; istedenfor å presse houthiene og Iran valgt Bidenadministrasjonen å sette et voldsomt press på rederiet som etter hvert følt seg så truet, at de snudd 180 om til allmenn overraskelse. Dette kostet prestisje og penger for rederiet, som tradisjonelt er opptatt av å bringe frakt raskest og tryggest fram til endestasjonene. Og bare timer etter snuoperasjonen ble containerskipet "Maersk Hangzhou" angrepet av fire hurtigbåter som beskjøt skipet og prøvd å entre det. Kamphelikoptre fra hangarskipet USS "Eisenhower" kom fram i siste liten og i første omgang - til besetningens forargelse - å anrope angriperne og få dem bort uten vold. Dette ble besvart med ild, så kamphelikoptrene gikk til angrep og massakrere angriperne, bare en skadet hurtigbåt kom seg bort. Etter dette prøvd houthiene å angripe containerskipet med ballistiske missiler, som ble skutt ned av destroyeren USS "Gravely". Nå har Mærsk stoppet all shipping for tiden og gått til grubling om hva de burde gjøre for de neste 48 timer, men situasjonen har blitt helt uakseptert; de opplever at deres skip settes i stor fare av amerikanerne som heller foretrakk å tvinge dem tilbake i ildlinjen fremfor å være på defensiven. Dette kan få alvorlige konsekvenser fordi alle containerrederiene i verden kan reagere voldsomt mot USA som et resultat av Bidens stupiditet. Rederiene betaler ikke skatt. De holder til på Bermuda eller Cayman øyene. De kan fint finansiere egen beskyttelse. Dette har ingen ting med Biden å gjøre. Biden gjør det riktige. Snart blir Trump satt i fengsel, heldigvis. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar Trestein skrev (22 timer siden): Kommer det noe gjennom her vi virkelig har bruk for? Frakter de ikke stort sett billig kina ting. Olje og korn går ikke på containerskip. For miljøet hadde det vert best at vi laget det meste lokalt. Globalisering har gitt oss ufattelig store utslipp. Suez max er en vanlig størrelse på skip pga de skal ikke være større enn at de kan gå gjennom suez-kanalen. Det er store mengder varer som går gjennom det, også olje, korn osv. Husk hvor mye problemer og forsinkelser det ble forrige gang suez-kanalen ble stengt, den gang pga grunnstøtt skip. Omveien rundt Afrika er lang, og de store skipene regner drivstoff-forbruk i tonn pr time, i tillegg får de gjort færre leveringer i mnd med samme kostnader så både leveringstid og pris på transport går opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå