Gå til innhold

Skattekort - Forskuddskatt vs ingen forskuddskatt, men større månedlige trekk

ltdata

Anbefalte innlegg

På skattekortet mitt har jeg denne informasjonen: 

Dette er før jeg gjør noen som helst endringer

image.thumb.png.787bf6161dd4b653cce1530867c21270.png

Men når jeg gjør noen endringer på skattekortet mitt så blir plutselig forskuddskatten min borte og jeg får istedenfor et prosenttrekk på 44%. Altså slik jeg forstår så blir jeg da heller trukket mye på hver lønning og får dermed ikke noe forskuddskatt å betale?

Her:
image.thumb.png.a51ace34963259caebc2ce60a8705496.png

Jeg vil anta at det rent økonimisk lønner seg å heller få pengene "nå" og jeg kan sette dem inn på høyrentekonto med god rente enn at staten bevarer pengene mine? Altså jeg ønsker heller penger nå, og senere betale forskuddskatt, enn å betale pengene nå og ikke få noe forskuddskatt.

Gir det mening?

Men problemet er at jeg må/bør gjøre noen endringer på skattekortet, men da ser det ut som muligheten for å betale forskuddskatt går bort av en eller annen grunn. Noen som vet hvordan jeg kan endre på skattekortet og alikevel få betale forskuddskatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Du kommer til å betale 44% i forskuddsskatt med nytt skattekort.

Edit noe som virker helt absurd mye ift dine andre poster her inne.

Kan du utdype?

44% er jo ikke forskuddskatt, da betaler jeg mer skatt på hver lønning. Altså jeg betaler på en måte forskuddskatten hver måned istendenfor hver 3 måned om jeg forstår riktig?

Og hvorfor er det absurd mye i forhold til mine andre poster?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (28 minutter siden):

Kan du utdype?

44% er jo ikke forskuddskatt, da betaler jeg mer skatt på hver lønning. Altså jeg betaler på en måte forskuddskatten hver måned istendenfor hver 3 måned om jeg forstår riktig?

Og hvorfor er det absurd mye i forhold til mine andre poster?

Det normale er jo å betale skatt hver måned.

44% skatt er en ekstremt høy skattesats og du har tidligere sagt at du jobber deltid og har derfor relativt lav lønn.

Jeg betaler ca 30% per år, og tjener 7 siffer. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det normale er jo å betale skatt hver måned.

44% skatt er en ekstremt høy skattesats og du har tidligere sagt at du jobber deltid og har derfor relativt lav lønn.

Jeg betaler ca 30% per år, og tjener 7 siffer. 

Kanskje jeg betaler forskuddskatt fordi jeg har et enkeltmannsforetak?

Men ser jo ut som jeg på en måte kan velge mellom å betale forskuddskatt eller ikke.

Ja lønna er ca 400 totalt før skatt.

Men jeg eier sekundærbolig til ca 5 mill og har spart opp til en aksjeportefølje på 2.5 mill. Kanskje det er det som er årsaken til høy skatt?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (14 minutter siden):

Kanskje jeg betaler forskuddskatt fordi jeg har et enkeltmannsforetak?

Men ser jo ut som jeg på en måte kan velge mellom å betale forskuddskatt eller ikke.

Ja lønna er ca 400 totalt før skatt.

Men jeg eier sekundærbolig til ca 5 mill og har spart opp til en aksjeportefølje på 2.5 mill. Kanskje det er det som er årsaken til høy skatt?

Om du tjener penger i foretaket er det andre greier ja. Skal ikke begi meg ut på det da jeg ikke har nok erfaring. Men der er det vell mer normalt med kvartalsvis ja.

Ja med formue vill du få forhøyet skatt. Men satsen er relativt lav og en har ett stort fradrag. Så 44 virker fortsatt veldig høyt. iallefall om du har andre fradrag som renter etc.

Edit: regnet veldig fort på det og kan se ut som 70k ish blir formueskatt. Så da er det kanskje ikke så far off faktisk.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Om du tjener penger i foretaket er det andre greier ja. Skal ikke begi meg ut på det da jeg ikke har nok erfaring. Men der er det vell mer normalt med kvartalsvis ja.

Ja med formue vill du få forhøyet skatt. Men satsen er relativt lav og en har ett stort fradrag. Så 44 virker fortsatt veldig høyt. iallefall om du har andre fradrag som renter etc.

Edit: regnet veldig fort på det og kan se ut som 70k ish blir formueskatt. Så da er det kanskje ikke så far off faktisk.

Nei, tallene i skattekortet ser ut til å stemme greit. Jeg liker jo ikke den høye skatten men det er en annen diskusjon.

Men problemet mitt var at jeg ønsker altså å betale kvartalsvis, fordi en fugl i hånden er mer verdt en noen i busken ikke sant? Men altså når jeg endrer litt på tallene så blir forskuddskatten borte og lønnstrekket høyere.

Kanskje jeg bare ikke endrer noe, selv om noen tall er litt feil - litt for høye. Så får jeg mulighet til å betale forskuddskatt, men hmm..siden tallene er litt høye så betyr det at jeg betaler for mye forskuddskatt og vil få tilbake på skatten, noe jeg ikke har så lyst til.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Nei, tallene i skattekortet ser ut til å stemme greit. Jeg liker jo ikke den høye skatten men det er en annen diskusjon.

Hva har du i næringsinntekt og hva har du i lønnsinntekt, du kan prøve å sette hele inntekta på næring og null på lønnsinntekt.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

image.thumb.png.61b630a07916d9fc672ecb80a3e1fb60.png

Da ble det 0 % trekk av lønna ser det ut som, og istedenfor alt som forskuddskatt.

Næringsinntekt estimerer jeg til kun 15000 for 2024.
Lønnsinntekt blir ca 390 000

Problemet når du gjør det å den måten er at arbeidsgiver er pålagt å trekke skatt på lønna, og blir det o prosent så trekker de kanskje 50 prosent.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (Akkurat nå):

Jeg bare gjorde det du spurte meg om. Da er det vel bedre å bare betale masse skatt på hver lønning. Slipper usikkerheten med å ha penger til å betale forskuddskatt, men går glipp av optionaliteten av å ha penger i hendene

Eller du kan prøve å fordele inntekta på forskjellige måter, altså prosentvis på næring og lønn, se om du kan få låg trekkprosent på lønn.

Lenke til kommentar
4 hours ago, RAVKØM said:

Problemet når du gjør det å den måten er at arbeidsgiver er pålagt å trekke skatt på lønna, og blir det o prosent så trekker de kanskje 50 prosent.

Nei, arbeidsgjevar skal trekke iht. skattekort. Om skattekortet (dvs. frikort i realiteten) seier 0% så gjer ikkje arbeidsgjevar noko gale ved å følgje det skatteetaten opplyser om.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (32 minutter siden):

Nei, arbeidsgjevar skal trekke iht. skattekort. Om skattekortet (dvs. frikort i realiteten) seier 0% så gjer ikkje arbeidsgjevar noko gale ved å følgje det skatteetaten opplyser om.

Skattekort som er utskrevet til næringsdrivende blir vanligvis skrevet ut med forskuddsskatt, i tillegg blir det opplyst om trekkprosent hvis en har lønnsinntekt i tillegg. Min feil at jeg ikke skrev innlegget uriktig. Edit istedet for uriktig-riktig.

Endret av RAVKØM
Lenke til kommentar

Vel, ikke nødvendigvis, det kommer an på renten på høyrentekontoen. 

All restskatt er rentefri så lenge restskatten gjøres opp innen 31. mai året etter inntektsåret. Dette gjelder selv om man har fått skatteoppgjøret sitt før denne dagen. Etter 31. mai får man rentetillegg for restskatt. I tillegg får man rentegodtgjørelse for skatt til gode. Det som er hendig med rentegodtgjørelsen er at den regnes fra 1. juli i inntektsåret. 

Så hypotetisk sett kan du ha pengene på bankkonto nesten hele året og få rente på dem der, innbetale dem til Skatteetaten i desember, og få rente på den fra 1. juli og til utbetaling skjer. Fine fem måneders rente. Rentesatsen er lik styringsrenten i Norges bank minus 22 % (fordi rentebeløpet er skattefritt). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...