Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det så mange egosentriske pasienter?


majer

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke hensikten med å mase når man har fått de smertelindrende tablettene man kan få, og det ikke dreier seg om kroniske smerter. Mange vil feks kun ha de smertene i en natt og da må de jo forstå at det er unødvendig å ringe på i hytt og pine om det ikke er alvorlig.

Det er naturlig at inngrep fører til en viss smerte. Men får man det vondt nok så svimer man av, og det er det ingen av pasientene som gjør. Mange lyver på seg ti i smerte på en skala fra 1-10. Altså de er jo våkne! De klarer å snakke og puster helt normalt. Tenker de ikke på hvordan det er for helsepersonellet om alle skulle oppført seg som dem?

Tenker de ikke på at selv om de selv opplever smerte den ene dagen så må ansatte deale med det hver eneste dag? Mange av de som ligger der får dessuten mer penger i sykemeldinger enn leger og sykepleiere får for å jobbe der. 

Det er ikke helsepersonellet sin feil om noen knasker smertelindrende som drops til vanlig og dermed har høy toleranse. Da har man tatt et dumt valg selv. Ansatte kan ikke gamble og gi dobbel dose heller... 

Disse bråkete pasientene opptar dessuten ressurser som kunne blitt brukt på de som virkelig trenger det. Se bare på hvordan lemlestede barn i Palestina klarer å oppføre seg. Hvorfor er voksne nordmenn med langt mildere problemer så mye verre?

Glad jeg kom meg bort fra den bransjen, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan folk kan være så egosentriske. Universet svever ikke rundt en person. Hva hadde dere tenkt om dere jobbet i helsevesenet?

Endret av majer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortversjon: Som Tom Segura sier; Some people suck.

Det er helt "normalt" at feilbehandlede folk blir egosentriske, men de fleste får en oppdragelse som gjør dem spiselige for folk flest. En av de viktigste jobbene til foreldrene er å gjøre en god nok jobb til barna når 4-5 år, ellers kan de utvikle livslang narsissisme.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja er vel litt både og. En del bruker ringensnora som om helsepersonellet var pasientens personlige butler. Typ hvor folk som klarer å stå opp og gå normalt bare for å be om en kopp kaffe eller et glass vann...  Men man skal ikke nøle på å ringe på om man føler seg langt verre etc. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 18.12.2023 at 2:12 AM, majer said:

Det er naturlig at inngrep fører til en viss smerte. Men får man det vondt nok så svimer man av, og det er det ingen av pasientene som gjør.

Med andre ord: hvis de virkelig har det vondt så svimer de av, og hvis de svimer av så har de ikke behov for smertestillende? :confused:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 18.12.2023 den 2:13 PM):

Tja er vel litt både og. En del bruker ringensnora som om helsepersonellet var pasientens personlige butler. Typ hvor folk som klarer å stå opp og gå normalt bare for å be om en kopp kaffe eller et glass vann...  Men man skal ikke nøle på å ringe på om man føler seg langt verre etc. 

Nei, det er nettopp det. Men de som ringer på uten at de trenger det må forstå at de risikerer å oppta tid som burde blitt brukt på andre

leticia skrev (På 18.12.2023 den 9:21 PM):

Hvis jeg jobbet i helsevesenet så hadde jeg tenkt at jeg er glad jeg ikke hadde en kollega med slike tanker, og at det er bra at denne personen hadde sluttet i jobben og funnet seg noe annet å gjøre. 

Som helsepersonell så skal man være profesjonell og følge etiske retningslinjer. Ikke alle passer i en sånn jobb. 

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger og var den personen som ble nevnt nest mest med navn under kartlegginger gjort av pasienter. Det er forskjell på tanker og handlinger. Meningene mine er heller ikke unormale. Jeg tror det er vanlig at helsepersonell begynner å danne seg en del stereotyper rundt pasienter og det er helt naturlig. 

Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger og var den personen som ble nevnt nest mest med navn under kartlegginger gjort av pasienter. Det er forskjell på tanker og handlinger. Meningene mine er heller ikke unormale. Jeg tror det er vanlig at helsepersonell begynner å danne seg en del stereotyper rundt pasienter og det er helt naturlig. 

I såfall må resten av personalet byttes med noen som ønsker å gjøre jobben sin.

Om dette er tilfellet for alle helsepersonell (absolutt ikke) så måtte man fått bedre skolering og kanskje en ny reform.

 

Å ha helsepersonell som ikke bryr seg om pasienter kan fort bli farlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (6 timer siden):

Trist å lese om så nedlatende syn på pasientene. Jeg har vært mye på sykehus og der har personellet vært fokusert på at jeg skulle ha det så bra som mulig. Skikkelig gode mennesker 💙 

De fleste gir heldigvis mye av seg selv når de er på jobb, men det betyr ikke at tankene ikke er der. Det er tilstanden til pasientene som bør avgjøre hvor mye hjelp de får og ikke personligheten. Det er trist at man ikke kan hjelpe de som virkelig trenger det 

Iki skrev (6 timer siden):

I såfall må resten av personalet byttes med noen som ønsker å gjøre jobben sin.

Om dette er tilfellet for alle helsepersonell (absolutt ikke) så måtte man fått bedre skolering og kanskje en ny reform.

 

Å ha helsepersonell som ikke bryr seg om pasienter kan fort bli farlig.

Du starter i feil ende her. Man må heller se på årsakene bak. Forskningen er tydelig på at både leger og sykepleiere scorer lavere på empati jo lengre de jobber, men at begge starter med høy grad av enpari. Det samme kan ikke sies om psykologer. De bevarer empatien gjennom yrkeskarrieren. Det som i hovedsak skiller de to førstnevnte fra sistnevnte er arbeidsforholdene. 

Ser du på hvem som slutter i yrkene eller blir utbrente er det de som bryr seg mest, og ikke de som er raske i prosedyrer og dropper "det lille ekstra"

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

Du starter i feil ende her. Man må heller se på årsakene bak. 

I dette tilfellet så er den eneste årsaken en person som ikke viser forståelse for pasientens behov.

majer skrev (1 time siden):

Ser du på hvem som slutter i yrkene eller blir utbrente er det de som bryr seg mest, og ikke de som er raske i prosedyrer og dropper "det lille ekstra"

I dette tilfellet var det vel du som sluttet? Så da må vel du være et unntak eller noe da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
WallieOP skrev (2 timer siden):

Som sykepleier på sykehus blir jeg en blanding av sint, skuffet og ekstremt bekymret over de holdningene og uttalelsene du kommer med, og tenker det var veldig riktig valg av deg å skifte bransje, for i helsevesenet har du ingenting å gjøre om det der er holdningen din.

Som sagt tidligere er holdningen din ekstremt egosentrisk. Utifra posten antar jeg at du jobbet på et sykehus, hva tror du folk på en kirurgisk avdeling ligger der for? Du synes det er greit at folk ligger og har vondt?

Sett bortifra alle de fysiologiske tingene som kan skje av at man har vondt som forlenget sårtilheling og rekonvalensenstid, til delirutvikling; er din umiddelbare tanke at pasienter lyver på seg smerter i forbindelse med et kirurgisk inngrep?

dette er noe av det mer egoistiske jeg har lest, tror du virkelig pasientens behandling skal skje på DINE premisser? At de skal ligge og ha vondt fordi DU er lat og ikke gidder å gjøre jobben din?

dette er en av de største og mest idiotiske problemene vi har i helsevesenet i dag; stigmatisering av smerteproblematikk hos rusmisbrukere eller pasienter med høyt inntak av smertestillende medikamenter. Her vil jeg bare si; les litt forskning.

Ja absolutt, for det er jo alltid pasientens feil og ikke grunnet, tja vel…. At de er i en livskrise og trenger omsorg og forståelse? At frustrasjon og agressjon er en stressrespons rettet mot tap av livskvalitet, og at det de trenger er å bli hørt og forstått, og veiledet gjennom krisen av kyndig personell? Jeg synes virkelig synd på pasientene du har hatt ansvar for, og håper ingen av de har varige mèn fra oppførselen din. Og det er sett bort ifra din juridiske plikt til å gi omsorg og støtte til pasienten.

Ja, det er jeg også glad for, for du har ingenting å gjøre rundt mennesker. Jeg håper virkelig du aldri har ansvaret for å ta vare på et menneskeliv igjen med den oppførselen. Takk for at du frigjorde en plass til en person som faktisk har empati, og kan hjelpe andre. Takk for at du gir oss som faktisk ønsker å hjelpe, vi som går en ektra gang inn til pasienten og venter til vannet blir kaldt i springen, at du lar oss ta vare på Norges befolkning i krise - mens du holder på med noe forhåpentligvis helt annet.

Det handler ikke om å ligge og ha det vondt fordi jeg ikke gidder å jobbe, men det handler om gjensidig forståelse. Pasientene må forstå at andre pasienter kan ha det verre, at de må tilpasse seg de ressursene som er blant personell osv. Statistisk sett har pasientene til og med stemt på politikk som sørger for dagens situasjon... Om alle tenker som deg så er det ikke rart sykepleiere blir utbrente, slutter, at man ansetter så få osv. Det at mange sykepleiere (og annet helsepersonell) strekker seg langt gjør så sykehusene ansetter færre. Det går utover de som er på jobb, pasientsikkerheten mm. Det er det mest skadelige og utrolig egoistisk.

Sykepleie skal ikke være et kall, men et yrke på samme måte som alt annet. Jeg fikk referanser på at jeg var hardtarbeidende, omsorgsfull og godt likt. Å vise omsorg handler om å bry seg om alle og gi mest hjelp til de som trenger det mest- ikke de som roper høyest. Det var de du sannsynligvis vil beskrive som omsorgsfulle som ventet lengst med å ordne smertelindring mm og det var fordi de ikke klarte å prioritere riktig siden de utviklet skylapper.

Jeg sørget for at alle pasientene sto på smertelindring og evt sovetabletter fra starten av istedenfor å legge det inn klokka 3 på natten fordi man rotet seg bort i en pasient

Jeg lar ikke fire helt uskyldige pasienter vri seg i smerte fordi jeg har en pasient som roper høyt og har tatt ulovlige ting som gjør det vanskelig å smertelindre han. Aner du hvor lang tid det tar å konferere med leger på andre avdelinger for å gi smertelindring som fungerer 100% for mennesker med høy toleranse og blandingsmisbruk? Det kan fort gå en time med oppringning, konferering mm. Samtidig har jeg kanskje en haug av polikliniske pasienter som venter og noen av de må legges inn. Det er fullstendig uetisk å la en gjenganger ta all tiden mens jeg lar et par barn ha det helt forferdelig. Jeg er skrudd sammen for å hjelpe og det går ikke sånn som ting er i dag

Jeg tror absolutt du ikke mener det vondt, men det er ikke intensjonene, men handlingene som er viktige. Jeg skal ikke synke så lavt at jeg kritiserer hvordan du gjør jobben din, men om du ser på prisene på ulike behandlinger, tiden brukt og resultatet så er jeg helt sikker på at du får en annen forståelse. Grunntanken må være å hjelpe flest mulig så godt som mulig 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (55 minutter siden):

Her er en sak fra NRK i dag. Sen viser tydelig at det er for mange som roper ulv ulv. Når de gjør det går det utover de som virkelig trenger det. https://www.nrk.no/innlandet/xl/ida-ostby-fra-gjovik-ble-bare-44-ar-_-fikk-ikke-hjelpen-hun-trengte-fra-oslo-legevakt-2.-juledag-1.16583516

Hvor i den artikkelen står det at døden skyldes at folk roper ulv ulv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...