Letterboxd Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 (endret) Har brukt sovetabeletter i en stund, skal nå slutte med det. Lurte på om noen av dere har generelle tips for når man slutter med sovetabeletter og slikt? Og såkalt "sleeping rebound" som man får når man slutter? Er redd for å få insomnia av å slutte, så forespør jeg mer tabeletter, så fortsetter sirkelen, etc etc. Takk, Edit : Zopiclone/imovane. 5mg Endret 17. desember 2023 av Letterboxd Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Hva slags type tabletter? Jeg bare sluttet da jeg hadde allerede utviklet immunitet. Lenke til kommentar
SnusBoks Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Umulig å gi deg ett kontruktivt svar uten å vite helt spesifikt hva du går på. Lenke til kommentar
Letterboxd Skrevet 17. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2023 Krig og fred skrev (26 minutter siden): Hva slags type tabletter? Jeg bare sluttet da jeg hadde allerede utviklet immunitet. SnusBoks skrev (9 minutter siden): Umulig å gi deg ett kontruktivt svar uten å vite helt spesifikt hva du går på. zopiclone/imovane 5mg. Glemte å gi info, beklager Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 (endret) 1 minute ago, Letterboxd said: zopiclone/imovane 5mg. Glemte å gi info, beklager Jeg gikk også på zopiclone og jeg bare sluttet. Endret 17. desember 2023 av Krig og fred Leif Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Viktig å ha fokus på god søvnkvalitet. Legg deg til samme tid hver dag, og stå opp til samme tid hver dag. Ikke spis mye rett før du legger deg. Ikke sov på dagen, gå heller en tur hvis du blir trørr, og gå en tur et par timer før du legger deg. Lenke til kommentar
Trippelure Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Du kan prøve å drikke sitronmelissete. Det kan hjelpe litt og er en beroligende urt som ikke er vanndrivende. Mange urter som er beroligende eller søvndyssende er også vanndrivende sånn at man må opp i løpet av natten for å tisse, og da går jo vinningen opp i spinningen som man sier. https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/meli_off.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 17. desember 2023 Del Skrevet 17. desember 2023 Letterboxd skrev (1 time siden): Har brukt sovetabeletter i en stund, skal nå slutte med det. Lurte på om noen av dere har generelle tips for når man slutter med sovetabeletter og slikt? Og såkalt "sleeping rebound" som man får når man slutter? Er redd for å få insomnia av å slutte, så forespør jeg mer tabeletter, så fortsetter sirkelen, etc etc. Takk, Edit : Zopiclone/imovane. 5mg Regelmessig trening, sunt kosthold, stabil døgnrytme, sørge for å være fornøyd med livsstilen. Sist men ikke minst en real , jevnlig omgang i senga sammen med partneren. Lenke til kommentar
Letterboxd Skrevet 18. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2023 Krig og fred skrev (På 17.12.2023 den 11:34 AM): Jeg gikk også på zopiclone og jeg bare sluttet. Hvor lenge brukte du de før du bare sluttet? Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 3 minutes ago, Letterboxd said: Hvor lenge brukte du de før du bare sluttet? Ca tre måneder. En tablett hver kveld. 7.5 mg var det vel. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Hvordan får du en tablett hver kveld? Jeg fikk aldri mer enn en pakke i halvåret av legen, nettopp på grunn av hvor avhengighetsskapende det er. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) Prøvd melatonin? Selges reseptfritt i dagligvarebutikker. Endret 18. desember 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Tenker det er en fordel å ta kontakt med legen. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 16 minutes ago, Abigor said: Hvordan får du en tablett hver kveld? Jeg fikk aldri mer enn en pakke i halvåret av legen, nettopp på grunn av hvor avhengighetsskapende det er. Man får etter behov. Og det vil jo være en vurderingssak hvor legen veier fordeler og ulemper opp mot hverandre. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Just now, Krig og fred said: Man får etter behov. Les: Man får hva legen er villig til å skrive ut. Og man får ofte mer vis legen ikke er villig til å ta oppfølgingen. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 1 minute ago, del_diablo said: Les: Man får hva legen er villig til å skrive ut. Legen skriver ut etter behov. Det er legen som vurderer behovet. Ikke pasient. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Noen kan bare slutte på dagen, mens andre trenger nedtrapping. Har du stått på sovemedisin over en lengere periode så hadde jeg snakket med legen om nedtrapping. Dette vil da minske ubehag/abstinenser som er vanlig når man kutter ut B-preparater. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 Hvorfor begynte du, og hvorfor skal du slutte? 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 frohmage skrev (10 minutter siden): Hvorfor begynte du, og hvorfor skal du slutte? Viktig å vite dette. Jeg has sluttet brått på sovemedisin selv, Zolpidem, men jeg tok de pga smerter. Gikk på de alt for lenge egentlig, over ett år. Men gikk fint å slutte brått Lenke til kommentar
Letterboxd Skrevet 18. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) Takk for alle svar. Jeg har brukt zopiclone av og på, men aldri mer en 2 uker direkte, så en uke pause eller to-tre uker, så på igjen. Så hørest ut som jeg bare er over engstelig for å slutte. Jeg deler tablettene i to til de går ut. Tror det er best sånn for å unngå bivirkninger. Legen mente det ikke var noe farlig å slutte. Jeg tror han undervurder hvor tungt det kan være å når man får de første søvnløse nattene når man slutter, som kan skape en ond sirkel igjen. Men jeg tror folk med meg som har angst kanskje har større sjangse for å bli avhenging, men bare en teori. Forresten høres det ut som zopiclone og imovane skal fases ut etter 31.12.2023? Håper det ikke stemmer 😭 Endret 18. desember 2023 av Letterboxd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå