Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Dessverre så er det ikke helt sant, disse kvinnene som ikke vil ha barn er ikke beskyttet fordi du mener at en celleklump er viktigere enn deres liv, så livene til disse kvinnene er jo faktisk ikke beskyttet. 

Feil, jeg setter kvinnens LIV øverst, da en åpner for abort hvis hennes liv er i fare. Jeg setter ikke hennes rett til kroppslig autonomi (særllig når vi snakker om at hun og far forårsaket fosterets eksistens i utgangspunktet med egne handlinger) over fosterets rett til liv. Liv trumfer autonomi, ved andres liv som abort., og ved eget liv som ved f eks selvmordsforsøk

Vi kan ikke fortsette å diskutere som om det var slik at det ligger fostre langs gaten og hopper opp i livmoren på intetanende kvinner, kvinnen har selv vært aktiv i å gjøre fosteret avhengig av henne. Dette er ikke slutshaming, det er basic menneskelig reproduksjon

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 minutter siden):

Feil, jeg setter kvinnens LIV øverst

Det er ikke feil, om du skal tvinge noen til gjennomføre ett ufrivillig svangerskap da setter du ikke det livet høyt, men langt nede i kloakken, det livet respekteres ikke i det hele tatt, du setter innholdet i en petriskål over livet til disse kvinnene.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke feil, om du skal tvinge noen til gjennomføre ett ufrivillig svangerskap da setter du ikke det livet høyt, men langt nede i kloakken, det livet respekteres ikke i det hele tatt, du setter innholdet i en petriskål over livet til disse kvinnene.  

Du får mene hva du vil, men du fortsetter å diskutere som om fosteret dukket opp i livmoren utav ingenting, det er menin

gsløst, når man setter noen i en avhengighetssituasjon, har man et ansvar for dette mennesket. 

Hvem som betrakter mennesker som nedi kloakken kan vi forøvrig diskutere, hvor mange fostre er kastet i søpla i Norge siden 1978?

Og i USA

https://www.vg.no/helse/i/dXRwo/abortklinikk-kastet-levende-baby-i-soepla

Ingen snakker om å behandle kvinner slik, så jeg gidder gå ut på den linja engang

Endret av Tussi
Lenke til kommentar

De som åpenbart vil ha fordel av en utvidelse av abortfristen, er de ambivalente og de som kvier seg for å ta beslutninger.
Personer som også er typiske kandidater til Luksusfellen og har aversjon mot å ta tak i egen situasjon.
Som lar det «skure» inntil situasjonen har blitt prekær og unødvendig problematisk.

Skal disse få anledning til å prege abortdebatten ?

Endret av Vokteren
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (7 minutter siden):

De som åpenbart vil ha fordel av en utvidelse av abortfristen, er de ambivalente og de som kvier seg for å ta beslutninger.
Personer som også er typiske kandidater til Luksusfellen og har aversjon mot å ta tak i egen situasjon.
Som lar det «skure» inntil situasjonen har blitt prekær og unødvendig problematisk.

Skal disse få anledning til å prege abortdebatten ?

Jeg vil bare minne deg på at vi ikke snakker om en utvidelse av abortfristen (som i dag er på 22 uker).

Det vi snakker om er om vi skal fjerne nemndene mellom uke 12 og 18. Altså at i stedet for å stå i en nemnd som uansett innvilger i over 99 % av alle søknader, så skal kvinnene slippe denne ekstra belastningen / ydmykelsen det er å møte i denne nemnda. De har det tøft nok fra før. Ettersom aborter som skjer etter uke 12 i hovedsak handler om forhold ved fosteret.

Folk som "lar det skure og gå" hører man ikke fra i denne debatten. De bryr seg ikke før de selv havner oppi en situasjon hvor de blir nødt til å velge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (36 minutter siden):

Vi kan ikke fortsette å diskutere som om det var slik at det ligger fostre langs gaten og hopper opp i livmoren på intetanende kvinner, kvinnen har selv vært aktiv i å gjøre fosteret avhengig av henne. Dette er ikke slutshaming, det er basic menneskelig reproduksjon

De aller færreste er aseksuelle og mange har sex uten å ha som mål å få barn. I praksis er det lite sannsynlig at personer som ikke er klare for å få barn, vil slutte å ha sex.

Prevensjon er heller ikke 100 % sikre mot graviditet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (27 minutter siden):

Du får mene hva du vil, men du fortsetter å diskutere som om fosteret dukket opp i livmoren utav ingenting, det er menin

gsløst, når man setter noen i en avhengighetssituasjon, har man et ansvar for dette mennesket. 

Det gjør jeg da ikke, og du fortsetter å vise at religion så absolutt er en del av greia her, for dette er enda et argument tatt rett ut av ekkokamrene til religiøse abortmotstandere, som sagt du tror kanskje det er jeg som drar det inn, men det er stort sett alltid deg, enten du er var på det eller ikke. 

Tussi skrev (30 minutter siden):

Hvem som betrakter mennesker som nedi kloakken kan vi forøvrig diskutere, hvor mange fostre er kastet i søpla i Norge siden 1978?

Bedre med fostere i kloakken enn mennesker, som i et samfunn der abort er forbudt.

https://www.vg.no/nyheter/i/vowq5/ny-rapport-bekrefter-800-barn-funnet-i-massegrav-i-irland

Du mener jeg diskuterer som om fosteret dukket opp ut av ingenting, og du diskuterer som om det å tvinge barn på folk ikke har konsekvenser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

De aller færreste er aseksuelle og mange har sex uten å ha som mål å få barn. I praksis er det lite sannsynlig at personer som ikke er klare for å få barn, vil slutte å ha sex.

Prevensjon er heller ikke 100 % sikre mot graviditet.

Korrekt, men det er relevant i spørsmålet om kroppslig autonomi, for når man selv har bidratt til å gjøre et annet liv avhengig av en, så kan en ikke bare påberope seg autonomi når man selv var ansvarlig for avhengigheten

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Det gjør jeg da ikke, og du fortsetter å vise at religion så absolutt er en del av greia her, for dette er enda et argument tatt rett ut av ekkokamrene til religiøse abortmotstandere, som sagt du tror kanskje det er jeg som drar det inn, men det er stort sett alltid deg, enten du er var på det eller ikke. 

Bedre med fostere i kloakken enn mennesker, som i et samfunn der abort er forbudt.

https://www.vg.no/nyheter/i/vowq5/ny-rapport-bekrefter-800-barn-funnet-i-massegrav-i-irland

Du mener jeg diskuterer som om fosteret dukket opp ut av ingenting, og du diskuterer som om det å tvinge barn på folk ikke har konsekvenser. 

Det er ikke et religiøst argument, dette handler ikke om seksualmoral men om ansvar for egne handlinger. Har noen her forøvrig tatt til orde for å kaste barn i massegraver? Jeg har nevnt mange alternativer til abort, ingen innebærer å drepe føldte barn, nå virker du nesten desperat.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

for når man selv har bidratt til å gjøre et annet liv avhengig av en, så kan en ikke bare påberope seg autonomi når man selv var ansvarlig for avhengigheten

Når det såkalte livet ikke er stort mer enn det som vanligvis går i en sammenrulla kleenex så er det faktisk helt greit.  

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Når det såkalte livet ikke er stort mer enn det som vanligvis går i en sammenrulla kleenex så er det faktisk helt greit.  

Du mener det, jeg mener det motsatte, vi får være enig om å være uenig, jeg orker ikke mer ikveld.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det er ikke et religiøst argument,

Det er så absolutt et argument som kommer fra religiøse ekkokamre, de elsker det og bruker det hele tiden. 

Tussi skrev (2 minutter siden):

Har noen her forøvrig tatt til orde for å kaste barn i massegraver?

Nei med du evner ikke å se de åpenbare konsekvensene av politikken din. 

Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg har nevnt mange alternativer til abort,

Men det er ikke nok til de uønskede barna vi allerede har forstår du vel, det er ikke nok mennesker villige til å adoptere, barnehjem er et kapittel for seg selv i menneskenes historie, det kan leses som en skrekkhistorie, men det er sant. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Det er så absolutt et argument som kommer fra religiøse ekkokamre, de elsker det og bruker det hele tiden. 

Nei med du evner ikke å se de åpenbare konsekvensene av politikken din. 

Men det er ikke nok til de uønskede barna vi allerede har forstår du vel, det er ikke nok mennesker villige til å adoptere, barnehjem er et kapittel for seg selv i menneskenes historie, det kan leses som en skrekkhistorie, men det er sant. 

Vel jeg står for min egen motivasjon. 

Hvilke uønskede barn har vi? Det er flere IVF-forsøk enn provoserte aborter, man redusere antall uønskede svangerskap (og gjøre uønskede til bare uplanlagte) ved mange tiltak, og de som er igjen er det kang kø for å adoptere, særlig nå som utenlandsadopsjon er stoppet. 

i USA er det dobbelt så mange som venter på å adoptere som det er aborter. 

Men, uansett, du får ha en fin kveld, jeg har nok av abort ikveld.....Og den 3 er jeg på ferie, da skal jeg DEFINITIVT ikke diskutere det...

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Hvilke uønskede barn har vi? Det er flere IVF-forsøk enn provoserte aborter,

Det er mennesker som faktisk ønsker barn, jeg hverken nekter eller påtvinger dem noe som helst, men vet du hva, de bruker IVF, ikke adopsjon, adopsjon er siste utvei, behandling som IVF har faktisk bare gjort det verre for de uønskede barn. 

Tussi skrev (4 minutter siden):

Og den 3 er jeg på ferie, da skal jeg DEFINITIVT ikke diskutere det...

Det er en god avgjørelse, det er greit med ferie fra forumet noen ganger også, nyt ferien 🌍

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...