Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (8 minutter siden):

Vi kan gjøre det som i USA, straffe "legen", og nei, man skal ikke straffe kvinnen, av den enkle grunn at hvis hun skulle gjølre det, så skal hun ikke være redd for å søke hjelp.

Skal man da straffe en kvinne som selv utfører abort? Og hva om klinikker unngår å tilkalle hjelp av frykt for å bli oppdaget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Skal man da straffe en kvinne som selv utfører abort? Og hva om klinikker unngår å tilkalle hjelp av frykt for å bli oppdaget?

nei, man straffer ikke kvinnen, jeg kan gjenta meg selv flere ganger hvis du vil. Man straffer selvsagt "klinikken" så de ikke kan utføre flere uiovlige drap

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

nei, man straffer ikke kvinnen, jeg kan gjenta meg selv flere ganger hvis du vil. Man straffer selvsagt "klinikken" så de ikke kan utføre flere uiovlige drap

Ja, og da er det snakk om kvinner som utfører dette selv. Hvorfor skal ikke hun straffes, når hun gjør det samme ulovlige som klinikken? At du svarer at de bør oppsøke hjelp, vil egentlig bety at du ikke burde være for å straffe klinikkene, fordi de kan unngå å tilkalle hjelp i frykt for straffen

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å videreføre denne paragrafen fra abortloven

§ 10.

Medfører svangerskapet overhengende fare for kvinnens liv eller helse, kan det avbrytes uten hensyn til bestemmelsene i denne lov.

Og denne

§ 13.

Den som avbryter svangerskap i strid med denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. .......................... På samme måte straffes den som muntlig eller skriftlig gir uriktige opplysninger i begjæring om svangerskapsavbrudd eller til bruk ved avgjørelsen av begjæringen, eller som rettsstridig bryter taushetsplikt etter § 11. Bestemmelsene om straff i første ledd gjelder ikke for kvinne som selv avbryter sitt svangerskap.

Den siste en del omskrevet enn det den er idag, medhjelper skal straffes, så de ikke kan gjøre det igjen, ikke kvinnen

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Ja, og da er det snakk om kvinner som utfører dette selv. Hvorfor skal ikke hun straffes, når hun gjør det samme ulovlige som klinikken? At du svarer at de bør oppsøke hjelp, vil egentlig bety at du ikke burde være for å straffe klinikkene, fordi de kan unngå å tilkalle hjelp i frykt for straffen

Jeg skrev det jeg skrev

Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Jeg tror jeg har gjort mitt syn  ganske klart, jeg ha rikke tenkt å ende opp i en schrødingers katt-diskusjon

Er det greit å ta bort hvis det ikke var meningen å bli gravid? Er abort også da akseptabelt så lenge man ikke ønsket å bli gravid og prøvde å unngå det?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Abortmotstand er vel fundamentert i religion (spesifikt kristendommen) på samme måte som kreasjonisme er det.

Nei, jeg kan være enig i at spoeciisme, dvs at menneskets liv har en større verdi enn dyrenes liv, er basert i religion, selv om humanismen deler denne, men ikke at abortmotstand i seg selv er basert i religion, absolutt ikke. Det sitter ateister i fengsel i USA for sin fredelige kamp mot abort

Lenke til kommentar

Er det greit å ta bort hvis det ikke var meningen å bli gravid? Er abort også da akseptabelt så lenge man ikke ønsket å bli gravid og prøvde å unngå det?

nei, selvsagt ikke, det sier seg selv, dette handler ikke om slutshaming, men om menneskeliv

Lenke til kommentar

Jeg skrev det jeg skrev

Da vil det i teorien straffe dem som utfører abort, inkludert kvinnen. Det gir ellers ikke mening at kun klinikkene skal straffes, fordi de kan unngå å tilkalle hjelp.

Grunnen til at du ikke ønsker å straffe kvinnen som vil ta abort, er for å kunne gi henne hjelp i etterkant. Å straffe klinikkene vil kunne hindre dem i å hjelpe kvinnen.

Lenke til kommentar

Da vil det i teorien straffe dem som utfører abort, inkludert kvinnen. Det gir ellers ikke mening at kun klinikkene skal straffes, fordi de kan unngå å tilkalle hjelp.

Grunnen til at du ikke ønsker å straffe kvinnen som vil ta abort, er for å kunne gi henne hjelp i etterkant. Å straffe klinikkene vil kunne hindre dem i å hjelpe kvinnen.

Kvinnen kan selv tilkalle hjelp, klinikken vil definitivt drepe flere ufødte liv, det er to helt ulike situasjoner, eller tror du at klinikken vil holde kvinnen fanget til hun dør? Det sier isåfall svært mye om en "klinikk" som er villig til å la en kvinne dø for å kunne fortsette å drepe ulovlig

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Så da er ikke prevensjon, som potensielt kan hindre noe, greit? For det handler vel om menneskeliv det også. Hvorfor er det greit, men ikke abort?

Fordi det er forskjell på å hindre at liv blir til og å ta dem. Hva er forksjell på prevensjon og å drepe en 5-åring?

Lenke til kommentar

Kvinnen kan selv tilkalle hjelp

Ikke alltid...

I noen tilfeller kan abort utført under usikre forhold eller uten profesjonell veiledning føre til komplikasjoner som krever umiddelbar medisinsk hjelp. Flere situasjoner som kan føre til at hun mister bevisstheten eller blir ute av stand til å handle rasjonelt og tilkalle hjelp.

Tussi skrev (3 minutter siden):

Det sier isåfall svært mye om en "klinikk" som er villig til å la en kvinne dø for å kunne fortsette å drepe ulovlig

Og dette kan være realiteten om abort forbys eller innstrammes, fordi ikke alle klinikker har like gode standarder. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og dette kan være realiteten om abort forbys eller innstrammes, fordi ikke alle klinikker har like gode standarder.

Hvis du ser på USA har de ikke det om abort er lovlig heller.... Men poenget er, man skal selvsagt straffe alle som er villig til å ta livet av andres fostre ulovlig, fordi de vil gjøre det igjen, de er en trussel mot liv, og må stanses

Lenke til kommentar

Etter din forklaring er zygote liv. Flere prevensjoner kvitter seg med zygote om det blir til. Da tar du ifølge deg selv liv.

Jeg gidder ikke flere schrødingers katt-diskusjoner....

Lenke til kommentar

De steile frontene i abortspørsmålet viser bare at lovverket må balansere mellom sterke interesser. Mors rett til å bestemme over egen skjebne, menneskets behov for reproduksjon, det ufødte livs rettigheter, moralske og etiske dilemmaer osv.
Jeg mener at dagens lov som har fungert i mange år, klarer å balansere disse motstridende interessene på en optimal måte.
Jeg ser ingen grunn til å flytte dette balansepunktet hvor alle parter til en viss grad må kompromisse.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 minutter siden):

De steile frontene i abortspørsmålet viser bare at lovverket må balansere mellom sterke interesser. Mors rett til å bestemme over egen skjebne, menneskets behov for reproduksjon, det ufødte livs rettigheter, moralske og etiske dilemmaer osv.
Jeg mener at dagens lov som har fungert i mange år, klarer å balansere disse motstridende interessene på en optimal måte.
Jeg ser ingen grunn til å flytte dette balansepunktet hvor alle parter til en viss grad må kompromisse.

Jeg er enig i at alle parter på et vis kompromisser, men det hjelper jo ikke de som faktisk dør. Det som skremmer meg mest er alle de som klarer å skrive lange leserinnlegg for en utvidelse der fosteret, selve målet for abort, ikke nevnes med et eneste ord...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Lovbeskyttelse for alle menneskeliv. Det er min kampsak.

Dessverre så er det ikke helt sant, disse kvinnene som ikke vil ha barn er ikke beskyttet fordi du mener at en celleklump er viktigere enn deres liv, så livene til disse kvinnene er jo faktisk ikke beskyttet. 

Tussi skrev (1 time siden):

Vi kan gjøre det som i USA, straffe "legen", og nei, man skal ikke straffe kvinnen

Da er det en meningsløs lov i utgangspunktet, og ingen leger skal straffes for å gjøre sin jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...