Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Familieplanlegging, ulike syn på når livet starter og får verdi, samt rettigheter rundt abort, er viktige temaer i debatten om kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Et av de viktigste argumentene for retten til abort er at kvinner skal ha rett til å ta beslutninger om egen kropp og helse. Selv om fosteret har sitt eget DNA og dermed en egen kropp, er det fortsatt kvinnens kropp som bærer svangerskapet og som er direkte påvirket av det. Graviditet og fødsel innebærer en rekke fysiske, emosjonelle og helse-relaterte utfordringer, og kan til og med være veldig risikabelt for kvinnen. Et viktig spørsmål er hvorfor kvinner skal tvinges til å bære frem et barn, spesielt når svangerskapet er et resultat av voldtekt. Har du hørt om violinisten-teorien? Thomson presenterer en hypotetisk situasjon der du våkner opp en dag og finner ut at du er koblet til en berømt fiolinist som er i livsfare og som trenger at ditt blod sirkulerer gjennom kroppen for å overleve i ni måneder. Selv om du ikke har gitt samtykke til å være koblet til fiolinisten, kan du i dette tilfellet være fysisk tvunget til å opprettholde hans liv. Thomson spør: Er det moralsk riktig å tvinge deg til å bli koblet til fiolinisten i ni måneder for å redde hans liv, selv om du ikke har gitt samtykke til dette? Ja, jeg vet det er risikabelt, som er grunnen til at jegber for en svært vid nødvergebestemmelse Violinistargumentet, er, hvis man ser oå det realistisk, kun gjeldende ved voldtekt Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (6 minutter siden): Beklager, jeg leste den feil. Jeg oppfattet deg som du antok at jeg var for å avlive folk som ble multifunksjonhemmet etter ulykke 🙈 Gikk litt fort i svingene her (til mitt forsvar er jeg syk i dag) 😳 Det går fint, god bedring ❤️ 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kassettspiller skrev (4 minutter siden): @Tussi Dessuten, hvis målet er å redde liv, gir det ikke mening å motsette seg abort, da ulovlige eller usikre aborter kan føre til flere livstap. Dette skal jeg svarer på senere ikveld Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kassettspiller skrev (4 minutter siden): Familieplanlegging, ulike syn på når livet starter og får verdi, samt rettigheter rundt abort, er viktige temaer i debatten om kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Dette er viktige aspekter å tenke på. For selv om @Tussi har sin mening om at livet starter ved og har verdi ved sammensmeltningen av cellene, så er det ikke alle som er enig i det. Jeg mener f.eks at kvinnen har rett på å bestemme hva som skjer i hennes livmor til enhver tid. Og at det ikke er før fosteret er levedyktig at vi kan kalle det for et barn som skal ha lik verdig som andre levende mennesker. Jeg ønsker selvsagt også at vi får færrest mulig aborter, men ikke ved å drive med innskrenkning i abortlovgivningen og selvbestemmelsesretten, såkalt tvangsføding. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (7 minutter siden): Det går fint, god bedring ❤️ Takk 🩷 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Tussi skrev (7 minutter siden): Ja, jeg vet det er risikabelt, som er grunnen til at jegber for en svært vid nødvergebestemmelse Du sier at det handler om liv og død, men jeg vil også påpeke at innstramminger i abortlovgivningen fører til at mange, av ulike årsaker, velger å gjennomføre ulovlige aborter som ofte er langt mer risikable. Tussi skrev (8 minutter siden): Violinistargumentet, er, hvis man ser oå det realistisk, kun gjeldende ved voldtekt Og er du imot abort i tilfeller der svangerskapet er et resultat av voldtekt? Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 54 minutter siden Del Skrevet 54 minutter siden Tussi skrev (8 timer siden): Hvem har gjort det? Det ville isåfall vært ondskapsfullt, og jeg kan ikke se noen har argumentert med det her inne... ikke tror jeg så vondt om kvinner heller De fleste som drøyer så lenge som mulig er nok ikke onde. Jeg vil heller tro at dette er de unge og usikre, eller de ansvarsløse som aldri har måttet ta ansvar for egne handlinger. Når fødselen nærmer seg kan hvem som helst få litt hormonell panikk. Da er det godt å ha et velforankret regelverk å forholde seg til. Jo nærmere fødselen, desto verre er det å leve i ambivalens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå