Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18


Anbefalte innlegg

Nasjonalisten skrev (6 minutter siden):

Den enkleste måten å forstå en abortmotstander på er kanskje å sammenlikne det med veganisme, noen verdsetter ting DU ikke verdsetter. Jeg har ikke ett religiøst ben i kroppen, dog skulle jeg ønske jeg hadde det.

Det er mer som å sammenligne med noen som ikke spiser verken dyr eller planter, da fostre i ukene abort faktisk skjer er mer som planter enn dyr, som egg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nasjonalisten skrev (27 minutter siden):

Den enkleste måten å forstå en abortmotstander på er kanskje å sammenlikne det med veganisme, noen verdsetter ting DU ikke verdsetter. Jeg har ikke ett religiøst ben i kroppen, dog skulle jeg ønske jeg hadde det.
https://paaunow.org/justiceforthefive/thebox Videoen er kanskje ikke grotesk for deg, men jeg blir både dårlig, sint, og lei meg. Det er naturlig å være mot noe som vekker slike følelser.

Grusomt! Dette er grunnen til at vi er imot abort... han ble drept etter 26 uker,  i 3 trimester...

Her er forøvrig informasjon fra helsepersonell, gutten ser ut til p ha vært mellom 28 og 32 uker, og uten livstruende sykdom.

https://www.liveaction.org/news/infant-bodies-infanticide-attempted-abortions/

Desverre finnes ingen nøytral kilde fordi myndighetene nekter ø etterforske noen av disse sakene, ei heller å gjennomføre en obduksjon

 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

9 hours ago, Red Frostraven said:

Det er mer som å sammenligne med noen som ikke spiser verken dyr eller planter, da fostre i ukene abort faktisk skjer er mer som planter enn dyr, som egg.

Ok, og for disse ''fostrene som faktisk blir abortert'', som ''er mer som planter enn dyr'', gjelder likevel alt skrevet under her:

On 21.7.2024 at 9:23 AM, Nasjonalisten said:

Om jeg skal begrunne mitt moralske standpunkt mot abort så er det stort sett 4 ting:
1. Er skapningen uskyldig? Har den gjort noe for å fortjene å bli tilintetgjort?
2. Er skapningen ett menneske? Er det av arten menneske?
3. Er skapningen levende?
4. Det er en generelt grotesk ide å drepe sine avkom.

Så er det mer praktiske hensyn som hvilken kultur/syn vi vil ha rundt sex, foreldrerollen, barn, og ansvar, og hvor fruktbarheten står.

Noen verdsetter disse tingene høyt, noen verdsetter ting du ikke verdsetter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (4 timer siden):

 

Ok, og for disse ''fostrene som faktisk blir abortert'', som ''er mer som planter enn dyr'', gjelder likevel alt skrevet under her:

Noen verdsetter disse tingene høyt, noen verdsetter ting du ikke verdsetter.

1, 3 og 4 gjelder sopp, kornplanter og egg.

Noen verdsetter ting du ikke verdsetter også.

Som for eksempel en ikke-dogmatisk pragmatisk etikkmodell, fundert på en mest mulig objektiv tilnærming til hva som fører til livets fortsatte overlevelse på jorden, og minimerer skade som oppleves av uskyldige levende vesen, og maksimerer opplevelser av frihet og lykke for levende vesen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som veganer som har verdsatt slike ting i en slik grad at man har satt grenser for seg selv, er mitt syn at abort-diskusjonen i stor grad tilhører en mye mer perfekt fremtidsverden.
Ta ansvar og forbedre livene til disse allerede fødte vesenene, så kan man ha en diskusjon om viktigheten av ikke-født liv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
15 hours ago, Red Frostraven said:

1, 3 og 4 gjelder sopp, kornplanter og egg.

Ja, og mennesker fra unnfangelse. 👍

15 hours ago, Red Frostraven said:

minimerer skade som oppleves av uskyldige levende vesen, og maksimerer opplevelser av frihet og lykke for levende vesen.

Er det da greit å drepe folk med karbonmonoksid mens de sover? De opplever det jo ikke.
(Eller en hvilken som helst annen måte å drepe, som ikke vekker dem før de dør.)

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Interessant om smerte i første trimester. 

Fetal pain in the first trimester:
''Evidence for this conclusion is based on the following findings: (1) the neural pathways for pain perception via the cortical subplate are present as early as 12 weeks gestation, and via the thalamus as early as 7-8 weeks gestation; (2) the cortex is not necessary for pain to be experienced; (3) consciousness is mediated by subcortical structures, such as the thalamus and brainstem, which begin to develop during the first trimester; (4) the neurochemicals in utero do not cause fetal unconsciousness''

Da kan man altså ikke påstå at abort etter uke 8 ikke oppleves.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...