Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18


Anbefalte innlegg

Tussi skrev (7 minutter siden):

Dette har du fått likes på, det er skremmende... nyfødte barn...

Igjen. Leste du faktaene jeg presenterte som forklarer hvorfor dette ikke er skremmende for oss?

Opplever denne skapningen noen negativt, om leger og foreldre vurderer at det er best at et 25 uker prematurt barn visner og dør på grunn av, for eksempel, store skader på hjerne eller lunger?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Igjen. Leste du faktaene jeg presenterte som forklarer hvorfor dette ikke er skremmende for oss?

Opplever denne skapningen noen negativt, om leger og foreldre vurderer at det er best at et 25 uker prematurt barn visner og dør på grunn av, for eksempel, store skader på hjerne eller lunger?

"Fakta" som at et foster 24 uker har mindre bevissthet enn en mygg? Da falt jeg av der, for å si det sånn. Det er ikke fakta 

Du skrev "Ingen realisert evne til å selvstendig sanse/oppleve verden eller nerver i egen kropp" er binært.

Et levende insekt som en knott eller lus har mer av denne evnen enn et menneskefoster ved ~25 uker"

https://www.helsenorge.no/gravid/gravid-uke-for-uke/uke-18-19-og-20/

Fosteret har nå begynt å gjøre grimaser og suger på tommelen. Det kan bevege seg etter lyd og skiller mellom lys og mørke.

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

"Fakta" som at et foster 24 uker har mindre bevissthet enn en mygg? Da falt jeg av der, for å si det sånn

"Ingen realisert evne til å selvstendig sanse/oppleve verden eller nerver i egen kropp" er binært.

Et levende insekt som en knott eller lus har mer av denne evnen enn et menneskefoster ved ~25 uker"

...har du seriøse ikke-religiøse kilder som sier noe annet, så kast dem ut.

Jeg har også advart deg til og med mot å tro at reflekser er tegn på bevissthet, gjentatte ganger.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Igjen. Reflekser er ikke ikke bevissthet. Jeg spurte deg etter forskning, ikke lektyre for foreldre som besjeler fosteret.

 Vet du, du får bare mene at premature nyfødte burde få dø, at et menneskeliv er mindre verdt enn en knått i starten etc, jeg orker ikke diskutere mer med en så total devaluering av menneskelivet, du får mene hva du vil uten at jeg orker. Du forsvarer moralsk dødelig omsorgssvikt til premature barn basert på en absurd filosofi om at bevissthet utgjør rammen for verdi,  og det er sekvsagt kun din definisjon av bevissthet som betyr noe

Det er en grusom ideologi, og jeg orker det ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Nå sier du igjen ting jeg ikke mener.

Etter å ha blitt bedt om et vitenskapelig ikke-religiøst grunnlag som motstrider kildene mine, så trekker du deg?

Jeg trekker meg fordi jeg ikke ønsker å diskutere på et premisser om at bevissthet i utgangspunktet er forutsetningen for å ga verdi som menneske, og når du da hevder at et nyfødt barn i uke 25 har mindre verdi eller rett til liv pga mindre bevissthet (om så er tilfelle) enn en knott, så er det en diskusjon jeg ikke har ork til å stå i

Så ja, jeg trekker meg.

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noen måneder gammelt nytt, men likevel...Fy faen for et ondt, grusomt og jævlig menneske. At folk ikke ragebaiter mer mot sånne individer smuldrer mitt håp for menneskeheten...

https://www.essence.com/news/louisiana-governor-withholding-water-infrastructure-funds-reproductive-rights/

 

Dette er hva som skjer når reproduktive rettigheter og kroppslig autonomi blir et "akseptabelt forhandlingskort" i politikken. Abortrettigheter er i sannhet en målestokk for et empatisk demokrati.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Tussi said:

premisser om at bevissthet i utgangspunktet er forutsetningen for å ga verdi som menneske,

Det er jo ikke bare for mennesker. De som mener bevissthet i seg selv er opphavet til en moralsk status er også (logisk sett) vegetarianere. Det er galt å drepe vesener med bevissthet, enten det er en ku, menneske eller knott om de har en form for bevissthet. Alle arter med bevissthet er like mye verdt, man driver ikke med artssjåvinisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Jeg trekker meg fordi jeg ikke ønsker å diskutere på et premisser om at bevissthet i utgangspunktet er forutsetningen for å ga verdi som menneske, og når du da hevder at et nyfødt barn i uke 25 har mindre verdi pga mindre bevissthet (om så er tilfelle) enn en knott, så er det en diskusjon jeg ikke har ork til å stå i

Så ja, jeg trekker meg.

Bevissthet er en forutsetning for egenverdi for alt liv.

Betydningen det har for andre fordrer at det faktisk er ønsket og gagner andre på en eller annen måte.

Bevissthet definerer starten på livet vårt, og slutten.

Det definerer hva livet vårt er.

...

En kropp uten har ikke egenverdi.

...

Blir du forferdet om du finner en boks med rotgrønnsaker forlatt i veikanten?

Hvorfor ikke? Og da snakker jeg ikke om floskler som at de ikke tilhører en bestemt art eller rase, som igjen åpenbart er irrelevant for det moralske.

Det er ikke deres genetikk som gjør at rotgrønnsaker får råtne, mens kattunger reddes. Det er deres egenskaper, mangel på blant annet bevissthet og følelser.

Så der er vi enige.

...

Problemet starter ved at du likevel tror at det er genetikk som gir et menneskeliv verdi, selv om det relativt åpenbart ikke er slik;

For hvem er hva forskjellig, mellom en abort og om det ble brukt kondom?

Hvilken forskjell er det?

Hva om vi tar én stamcelle fra fosteret og lar en abortmotstander starte en ny graviditet med en klone av fosteret for hver abort. Er det greit?

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Red Frostraven said:

Bevissthet er en forutsetning for egenverdi for alt liv.

Bevissthet er ikke en gang mulig å forklare vitenskapelig p.t. så det nytter ikke dra dette inn i argumentasjonen din

Les the hard problem of consciousness

 

3 hours ago, Red Frostraven said:

Reflekser er ikke bevissthet 

Med dette argumentet vet altså vi ikke om et nyfødt barn er bevisst. Så dette holder ikke vann. Skriking og sparking ser ut som reflekser spør du meg.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 timer siden):

et anerkjent medisinsk tidsskrift, så nei, jeg tolker ikke at Sterri er mistolket. Jeg tror han mente det han skrev, han er ikke den første...

Men dette er jo heller ikke ABS, så jeg tror du velger å tolke det som du selv vil med skråplanargument noe ABS selv påpekte i i sitatet jeg henviste til, med andre ord du er heller ikke den første til å bruke denne feilslutningen mot ham, eller aktivt i denne debatten. Det vil åpenbart alltid være ekstremister, ekstremisme som å myrde spedbarn, eller tvinge kvinner med lov og religion til fullføre et uønsket svangerskap, det er ekstremisme det også. 

 

trikola skrev (5 timer siden):

Som sagt har jeg lest mer enn ett sted omtrent som "Ingen begrensning, kun kvinnen bestemmer over sin kropp".

Vel jeg leser mye rart på internetten jeg også, men det trenger ikke å bety at jeg tror at du spesifikt mener alle disse rare tingene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...