Gå til innhold

AP går inn for fri abort til uke 18

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke imot prevensjonsmidler nei, hvis man skal beskytte et liv må man vite at det livet eksisterer, man kan altså ikke beskytte et liv før man har bekreftet svangerskap,  med unntak av ivf. 

Det er forøvrig vist at slike prevensjonsmiddel i høy grad hindrer befruktning 

Det kan likevel skje at en zygote dannes, selv om prevensjonsmidler er ment å forhindre eggløsning og befruktning. I slike tilfeller kan prevensjonsmidlene hindre zygoten i å utvikle seg videre.

Hvis man mener at livet starter ved zygote, kan det dermed være mer problematisk å støtte bruk av slike prevensjonsmidler, ettersom de i teorien kan avslutte et liv.

Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke imot ivf, jeg er imot å befrukte flere egg enn det som blir implantert,  da, senere eller i en annen kvinne

De befrukter flere egg for å øke sjansen for å lykkes. Jeg tviler på at dette vil bli endret i praksis.

Tussi skrev (9 minutter siden):

Men ser du ikke noe problem ved at staten sier at noen mennesker er mindre verdt enn andre? Jeg er klar over at aborttilhengere gjør det, men at staten, myndighetene, gjør det?

Jeg forstår poenget ditt, men dem tenker nok ikke at det handler om å verdsette noen mindre. Jeg tror det er mer komplisert enn som så, og at staten forsøker å finne en balanse i et vanskelig etisk spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Det kan likevel skje at en zygote dannes, selv om prevensjonsmidler er ment å forhindre eggløsning og befruktning. I slike tilfeller kan prevensjonsmidlene hindre zygoten i å utvikle seg videre.

Hvis man mener at livet starter ved zygote, kan det dermed være mer problematisk å støtte bruk av slike prevensjonsmidler, ettersom de i teorien kan avslutte et liv.

De befrukter flere egg for å øke sjansen for å lykkes. Jeg tviler på at dette vil bli endret i praksis.

Jeg forstår poenget ditt, men dem tenker nok ikke at det handler om å verdsette noen mindre. Jeg tror det er mer komplisert enn som så, og at staten forsøker å finne en balanse i et vanskelig etisk spørsmål.

Jeg synes ikke det er noen balanse å frata den ene parten rettsbeskyttelse og betale for å ta livet deres... det er ikke et forsøk på balanse heller.

Men nå tar jeg kvelden. 

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (3 timer siden):

Her er det hele tiden snakk om glidende overganger og hvis graden av tydelighet skal være argumentet, kunne man akseptert abort helt til fødsel.

Mye bedre å innføre tidligere utvidet ultralyd enn å gå motsatt vei med 18 ukers grense

Etter som jeg har forstått det så er det ting (misdannelser o.l.) man kan se ved uke 17-18 som man ikke kan se ved uke 12, men akkurat det vet jeg for lite om siden jeg ikke er en gynekolog. 

Dette er forskjeller ved uke 12 og uke 18 https://nhi.no/graviditetsorakelet/foster/12

Uke 12: Fosteret veier nå ca. 14-20 gram og er 6-7 cm langt

uke 18: Nå veier fosteret ca. 230 gram. Lengden er 20 cm.

Det burde ikke være så vanskelig å tenke seg til at det er lettere å se misdannelser når størrelsen på fosteret og organene er mer utviklet enn ved uke 12? 

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (3 timer siden):

Unntaks-abort har aldri vært tema i denne diskusjonen.

Men det er nettopp det det er. Snakk om å fjerne nemndene, altså at kvinnene selv bestemmer i de tilfellene hvor de uansett får innvilget abort i 99,5 % av tilfellene som kommer opp for nemnda. Altså aborter etter uke 12, som faktisk utgjør under 5 % av de totale aborttallene. Trenger vi nemndene da? Jeg mener nei. 

Nasjonalisten skrev (3 timer siden):

Det er en komisk og åpenbar uærlighet, men folk gjør det hele tiden.

Det som er uærlig i denne diskusjonen er abortmotstandere som fremstiller det som om kvinner venter så lenge de kan for å få utført abort.  Dette er så langt fra sannheten som det kan komme. 95,3 % av abortene skjer før uke 12, og over 80 % skjer innen uke 8 - 9. I andre land som har 18 ukers grense eller høyere så har man ikke sett en økning i senaborter etter at grensen ble forhøyet. Abortmotstandere i Norge får det til å virke som om det kommer til å bli en økning i senaborter i Norge. Gjerne kombinert med å legge ut bilder av 18 ukers gamle fostre. Tror du norske kvinner er annerledes enn kvinner i våre naboland? Jeg gjentar meg selv her nå, men jeg har allerede vist deg at de fleste senaborter skjer på grunnlag av misdannelser hos fosteret, så ja, så sene aborter er faktisk unntakstilfeller, og ikke noe som skjer eller kommer til å skje oftere selv om vi får en ny lov hvor det er kvinnen og ikke en nemnd som har siste ordet over hva som skal skje i hennes kropp. Det er snakk om tragiske skjebner for kvinnen og hennes familie som ikke du eller andre trenger å legge ekstra byrde til sorgen over det som ikke ble. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Og det viser meg at staten er svært kynisk, de ofrer den ene parten liv for å fremstå sympatisk overfor den andre. Det vil jeg aldri akseptere 

Men du har ikke noe problem med å akseptere at man ødelegger livet til kvinnen, mannen og kvinnens andre barn som må vokse opp sammen med et sterkt funksjonshemmet og /eller pleietrengende barn? Det kan være en stor belastning, og her er ikke samfunnet gode nok til å ta vare på familier etter at barn er født. Da er det faktisk ikke rart at noen familier ikke ser syn på å fullføre svangerskap hvor slike store avvik avdekkes. 

Du får gjøre hva som er riktig for deg, og så får andre familier ta de valg som er riktig for dem. For dette handler ikke kun om kvinnen og fosteret, men også familien rundt. Hadde du jobbet på avlastningsbolig for barn / unge med fysisk og psykiske funksjonshemninger hadde du kanskje fått utvidet ditt perspektiv og syn litt  til å tenke på familien rundt. Noen garantier har man aldri men når det er tydelige misdannelser som avdekkes mellom uke 12 og 18 så syns jeg man bør ha nok tiltro til at de som må leve med avgjørelsen faktisk også er de som skal få lov å ta valget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...