Gjest 53d81...5b9 Skrevet 15. desember 2023 Del Skrevet 15. desember 2023 Jeg har ca. en million kroner i boliglån og ca. 1,3 millioner i fond hvor 1 mill er innskudd og 300 000 er avkastning. Det har vært et svært godt år for fondene mine. Nå er det ny renteheving og det er spådd at lånerenten skal holde seg på over 5 % en lengre periode fremover. Jeg har derfor lurt på om jeg skal putte innskuddet mitt fra fond inn i boliglånet slik at jeg er gjeldsfri? Utenom boliglån har jeg kun studielån. Det blir jo som å ta sjansen på at de neste årene i fondsmarkedet ikke blir så gode, og dette vet man jo aldri. Jeg vil fremdeles fortsette å spare i fond hver måned fremover, og uten boliglånet kan jeg sannsynligvis investere rundt 30 00 i måneden. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 53d81...5b9 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. desember 2023 Del Skrevet 15. desember 2023 Hei hei. Hva man skal gjøre avhenger veldig av noen elementer. 1) Hva er lånets størrelse. 2) Hva er lånets rente. 3) Hvor mye skal du enten investere, eller tilbakebetale. Når renten til lånet blir x prosent vil det lønne seg med å nedbetale ekstra i mnd, fremfor å investere i aksjer/fond/crypto. Har selv laget et analyseark med div forenklinger, men som i all hovedsak regner på dette. Gir deg tilgang til dette slik at du kan leke deg litt med alternativene. https://docs.google.com/spreadsheets/d/15JnGvqWLHv2kBbnr4Hj0yqdDUeUwr7EdVst_N2b0d5w/edit?usp=sharing Hvis du legger inn div info, så kan du se lengre på linje 73-84 hva man sitter igjen med med ekstra nedbetaling lån, ev. investere i aksjer/fond. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå