Gå til innhold

Spørsmål knyttet til jobb og utdannelse innenfor informatikk.

Gjest 527fc...803

Anbefalte innlegg

Gjest 527fc...803

Hei, har et ønske om å utdanne meg innenfor informatikk, datateknologi eller lignende. Har dermed en liten haug med spørsmål, som jeg kaster ut i håp om svar. De er for det meste relatert til lønn og utdanning.

- Er det forskjell på om man går informatikk studier ved NTNU, UIO, OsloMet eller annet?

- Hvor stor er lønnsforskjellen mellom bachelor og master? Verdt det å gå master?

- Bedre å gå datateknologi, informatikk osv. enn å gå ingeniør studie innenfor datateknologi, informatikk osv osv?

- Hvilken retning av informatikk er det størst behov for akkurat nå? Systemarkitektur, kybernetikk, osv.

Anonymous poster hash: 527fc...803

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For utviklere, som jeg kjenner mest til og er med på å rekruttere:

Det er ikkevesentlig forskjell mellom de store lærestedene. UIO, UIB og NTNU har alle gode informatikkstudier.

Det er har ikke vært noe stor forskjell på lønnsnivået mellom bachelor og master i nyere tid. Man får kanskje litt høyere startlønn med master, men den jevnes ut. Så kommer man to år senere i arbeid med master, og det henter man sjelden inn igjen. Det kan endre seg i fremtiden.

Det er bedre å gå informatikk eller ingeniør over informasjonsteknologi, og man bør unngå IT-rettede samfunnsfag som informasjonsvitenskap om man ønsker en teknisk karriere.

Systemutvikling og systemarkitektur vil alltid være etterspørsel etter. Basisferdigheter her kommer aldri til å gå av moten. Mange meninger om maskinlæring og AI studier som svært "hotte", min erfaring med kandidater fra de retningene er at de oftere holdes tilbake av dårlige basisferdigheter i programmering enn de som har gått mer tradisjonelt.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Guest 527fc...803 said:

Hei, har et ønske om å utdanne meg innenfor informatikk, datateknologi eller lignende. Har dermed en liten haug med spørsmål, som jeg kaster ut i håp om svar. De er for det meste relatert til lønn og utdanning.

Ikke fokuser så mye på lønnen nå.  Gjør du deg dyktig, er det ikke vanskelig å få godt betalt.  Lærestedet har veldig lite å si på hvor dyktig du gjør deg.  Det er egeninnsatsen - og interessen (som gjerne er pådriver for innsatsen) som er avgjørende.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...