Gjest 527fc...803 Skrevet 14. desember 2023 Del Skrevet 14. desember 2023 Hei, har et ønske om å utdanne meg innenfor informatikk, datateknologi eller lignende. Har dermed en liten haug med spørsmål, som jeg kaster ut i håp om svar. De er for det meste relatert til lønn og utdanning. - Er det forskjell på om man går informatikk studier ved NTNU, UIO, OsloMet eller annet? - Hvor stor er lønnsforskjellen mellom bachelor og master? Verdt det å gå master? - Bedre å gå datateknologi, informatikk osv. enn å gå ingeniør studie innenfor datateknologi, informatikk osv osv? - Hvilken retning av informatikk er det størst behov for akkurat nå? Systemarkitektur, kybernetikk, osv. Anonymous poster hash: 527fc...803 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 15. desember 2023 Del Skrevet 15. desember 2023 For utviklere, som jeg kjenner mest til og er med på å rekruttere: Det er ikkevesentlig forskjell mellom de store lærestedene. UIO, UIB og NTNU har alle gode informatikkstudier. Det er har ikke vært noe stor forskjell på lønnsnivået mellom bachelor og master i nyere tid. Man får kanskje litt høyere startlønn med master, men den jevnes ut. Så kommer man to år senere i arbeid med master, og det henter man sjelden inn igjen. Det kan endre seg i fremtiden. Det er bedre å gå informatikk eller ingeniør over informasjonsteknologi, og man bør unngå IT-rettede samfunnsfag som informasjonsvitenskap om man ønsker en teknisk karriere. Systemutvikling og systemarkitektur vil alltid være etterspørsel etter. Basisferdigheter her kommer aldri til å gå av moten. Mange meninger om maskinlæring og AI studier som svært "hotte", min erfaring med kandidater fra de retningene er at de oftere holdes tilbake av dårlige basisferdigheter i programmering enn de som har gått mer tradisjonelt. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. desember 2023 Del Skrevet 15. desember 2023 15 hours ago, Guest 527fc...803 said: Hei, har et ønske om å utdanne meg innenfor informatikk, datateknologi eller lignende. Har dermed en liten haug med spørsmål, som jeg kaster ut i håp om svar. De er for det meste relatert til lønn og utdanning. Ikke fokuser så mye på lønnen nå. Gjør du deg dyktig, er det ikke vanskelig å få godt betalt. Lærestedet har veldig lite å si på hvor dyktig du gjør deg. Det er egeninnsatsen - og interessen (som gjerne er pådriver for innsatsen) som er avgjørende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå