Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny teknologi - nye muligheter


Tronhjem

Anbefalte innlegg

Ofte ser man at teknologiske nyvinninger bygger på eksisterende teknologi og bruker tid på å utvikle mulighetene den nye teknologien gir over den eksisterende. F.eks. var de første bilene på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet i stor grad ombygde hestekjerrer. Men gradvis ble de utviklet til formen vi kjenner i dag med et motorrom i front, en avstivet midtseksjon for fører og passajerer og en bakre bagasjeseksjon montert langs en grunnramme.  Det ga en langt bedre plassutnyttelse og kjøreegenskaper enn det "hestekjerra" kunne tilby. 

For en del år siden, tror det var rundt årtusenskiftet, leste jeg en artikkel i Scientific American som handlet om hvilke muligheter elektrisk drift kan gi over biler med forbrenningsmotor. Noe av det som trukket frem var muligheten til å ha en elektrisk motor integrert i hvert hjul og å plassere alt av bilens øvrige fremdriftssystem inkludert batteriet i ett plan nedfelt i bilens grunnramme. Det vil forenkle fremdriftssystemet ved at gir, drivakslinger, kardanger etc. blir oveflødig, det vil gi bilen bedre kjøregenskaper ved en bedre tyngdefordeling og lavere tyngdepunkt og bedre kontroll over hjulenes fremdrift/spinn, og det vil gjøre at alt areal over grunnrammen/fremdriftssystemet blir tilgjelgelig areal for passajerer og nyttelast. 

Artikkelen så videre for seg at bileieren eide rammen med fremdriftssystemet og at karosseriet inkludert kupeen er utskiftbare moduler som bileieren leier etter behov. Det gir muligheter for at bilen din kan veksle melloim å være en varevogn, en toseters kabriolet/sportsbil, en stasjonsvogn, en tradisjonell sedan, en 10-seters minbuss, etc. alt etter bileierens transportbehov og ønsker.   

De første batteridrevne elbilene som kom fra årtusenskiftet til i dag var ikke uvventet ombygde bensin/dieseldrevne biler. De har en konstruksjon med et motorrom i front hvor elmotor og kraftelektronikken er en stor og volumkrevende "klump" slik en standard bil med forbrenningsmotor har. Dersom bilen har en bakre elmotor for å gi firehjulsdrift har den en "klump" bak som kraftig reduserer bilens tilgjengelige volum for bagasje. Passajsjerområdet er avgrenset til plassen mellom bagasjerommet og motorrommet i front. 

Nå lanserer Hyundai et nytt konstruksjonsprinsipp de kaller Uni Wheel hvor bilen fremdriftssystem er "flatpakket" i bilens grunnrammekonstruksjon med en elmotot i hvert hjul og hvor hele grunnrammens areal blir et utnyttbart areal for last/passasjerer:

image.thumb.png.6d37d1ab7a3912d8926d6999d919f255.png

 

https://elbil.no/uni-wheel-genial-losning/

 

Jeg tror dette er starten på elbilens "reise" fra å være konstruert som sin forgjenger bensin/dieselbilen til å få en konstruksjon som langt bedre utnytter mulighetene som eldriften gir. Fordelene og nytteverdien til elbilene blir etter hvert vesentlig bedre enn det dagens normale bilkontruksjonsløsning kan oppnå og gjøre det like uaktuelt for fremtidens bileiere flest å velge en bensin/dieselbil som det er for dagens bileiere å velge en forhistorik bil utformet som en motorisert hestekjerre. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at de ikke har motoren ute i hjulet, men nær hjulet og fortsatt inne i bilen. 

Jeg er spent på å prøve en bil som har motoren i hjulene, dette vil jo føre til relativt mye uavfjæret vekt vil jeg tippe. Så man må redesigne hjuloppheng ganske kraftig for å beholde kjøregenskaper.

Lucid har jo noen imponerende små og lette motorer ift. konkurrentene, så kommer seg sikkert med tiden, men spent på hvor lang tid det tar, og om det egentlig er noe vits å ha 4 motorer i noen annet enn off-road eller banebiler som har veldig nytte av totalt uavhengig torque vectoring 

EhxFz7hUMAAX-or.thumb.jpeg.b1d76a7b0ef2d6c98ea5e9fef6e86002.jpeg

Jo tyngre hjul, jo vanskeligere å holde de på bakken.

G4s6.gif

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
12 hours ago, bzzlink said:

Ser at de ikke har motoren ute i hjulet, men nær hjulet og fortsatt inne i bilen. 

Tipper også at levetiden på en elmotor inni hjulet vil bli mer preget av veistandarden enn tilsvarende elmotor montert på chassis.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...