Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Audi A1 2013 | Slitt registerkjede? (1.4 TFSI)


Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A1 2013 (147.000KM) som jeg frykter har et noe løst registerkjede. Dette er 1.4 TFSI-motoren som vel er kjent for disse problemene?

 

Ingen ulyder under vanlig bruk, men før oljetrykker øker og kjedet blir spent, etter en lengre periode hvor bilen har stått stille, oppstår det en nokså høy lyd (type brumming av radiator, men også klakk-klakk) når bilen startes. Ikke noe veldig alvorlig, jeg finner mye verre eksempler på YouTube, men likevel noe jeg ikke tror er helt som det skal. Det kan godt hende det er normalt, men jeg blir usikker — derfor spør jeg her.

 

Spørsmålet mitt er egentlig, hvordan skal en VAG-motor med den kjente registerkjede-problematikken (kort levetid, for mye slakk i kjedet for tidlig) høres ut? Burde jeg skifte kjedet bare for sikkerhets skyld? Hvilke andre lyder burde jeg være obs på? Er ingen andre tegn til at noe er galt. Litt klikk-klakk-lyd må en vel regne med fra et registerkjede?

 

Hører veldig gjerne fra eiere av andre lignende modeller fra VAG-gruppen (Skoda, VW, Audi).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
T.H.T skrev (42 minutter siden):

Jeg har en Audi A1 2013 (147.000KM) som jeg frykter har et noe løst registerkjede. Dette er 1.4 TFSI-motoren som vel er kjent for disse problemene?

Dette var et problem på de eldre utgavene av motorene, min gamle 2011 fikk nytt kjede på garanti etter ca 60-70 kkm. VAG kom med flere forbedringer når problemet ble kjent, så sjekk først om din bil har de nye delene.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden):

Dette var et problem på de eldre utgavene av motorene, min gamle 2011 fikk nytt kjede på garanti etter ca 60-70 kkm. VAG kom med flere forbedringer når problemet ble kjent, så sjekk først om din bil har de nye delene.

Vet du noe om hvordan jeg enkelt kan sjekke det? Min motor er av den klassiske EA111 typen, den med mest feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
T.H.T skrev (3 minutter siden):

Vet du noe om hvordan jeg enkelt kan sjekke det? Min motor er av den klassiske EA111 typen, den med mest feil.

Det er lenge siden jeg solgte bilen, så jeg husker ikke detaljene. Mener det kom et kit som passet på de eldre motorene, som var likt det som var installert på de nyere. Tror det var nytt kjede, nye strammere og annen utforming av innsiden av dekselet for å gi bedre oljetilgang til kjedet. Det som var viktigst var årlig oljeskift (eller oftere), ikke bruke Long Life service med oljeskift kun annethvert år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
T.H.T skrev (3 minutter siden):

Fikk svar fra forhandler nå:

Hadde en Opel med kjede før Golfen. Den fikk, etterhvert som den ble eldre, en svak raslelyd fra kjedet selv når motoren var driftsvarm. Gjorde ikke noe med dette, og da jeg solgte bilen på ca 160 kkm var dette fortsatt uproblematisk. Disse motorene var riktignok ikke kjent for registerproblemer.

Lenke til kommentar
T.H.T skrev (1 time siden):
Sitat

om klakkelyd fortsetter etter det kan det nok være på sin plass å sjekke ut problem før evt kjede hopper over pga manglende stramming.

Svada, Kjedet på denne strekker seg, dette selv om det ble brukt oppgraderte deler ved forrige registerkjedebytte. For det er vel allerede byttet en gang? Har du historikken?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...