Gå til innhold

Hvilket minnekort?

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt Canon Powershot A80, og er veldig fornøyd. Men trenger å kjøpe et større minnekort. Bruker Compact Flash, og skal ha et 256 MB kort. Det jeg lurer på er om det er forskjeller på de diverse Compact Flash kortene i bruk, når det gjelder mitt kamera eller generelt. Jo dyrer, jo bedre? Eller har jeg ikke noe å hente på å kjøpe det dyreste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og dyrere minnekort er gjerne mer stabile. Det vil si at det skjer oftere med billige minnekort at det krasjer og du mister alle bildene på det for evig og alltid, enn det gjør med ett dyrt minnekort. Har ofte opplevd kunder som kommer inn med ett billig, krasja minnekort, og spurt hvordan han får ut bildene på det. Som oftest går det ikke. Dette har ikke skjedd med to av de dyreste kortene, Lexar og Sandisk, i den perioden jeg har jobbet med digitalkamera (halvannet år). Men har sett mange billigere merker med uopprettelige feil.

Greit, de har garanti, men du får ikke igjen bildene dine av den grunn.

Lenke til kommentar
TwinMos 256 MB Ultra High Speed 36X, er det et okay merke da? Ser at komplett har det til 619 kr, eller burde jeg opp i pris?

Ett kjapt kort, men Twinmos er ikke blant de aller mest stabile, men heller ikke blant de verste. Har imidlertid sett noen av disse kortene med uopprettelige feil.

Hvis du finner Lexar eller Sandisk, bør du nok kjøpe disse for å sikre at bildene dine er trygge. Kjipt å miste 100 bilder fra den beste ferieturen ever da. De koster vel en hundrelapp eller noe sånt mer, men det er det så absolutt verdt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere Twinmos-kort uten noen problemer. Å betale en mye høyere pris for kort fra Lexar eller Sandisk, er for meg som å kaste penger ut av vinduet. Tester har vist seg at det er liten sammenheng mellom hastigheter på dyre og billige kort. Så lenge du holder deg til kort som ikke er eldgamle, bør du ikke få noen begrensning i hastighet på kameraet pga kortet.

Lenke til kommentar

Hastigheter har ikke noe å si, men hvor stabile kortene er... Har noen kompiser som har kjøpt twinmos, og "Card Error" har oppstått MANGE ganger, selv om de har fått nye. Bruker bare Sandisk jeg.. Var innom Elkjøp, billigere enn twinmos også! "nobrand" er som ustabile og går i stykker.. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har hatt flere Twinmos-kort uten noen problemer. Å betale en mye høyere pris for kort fra Lexar eller Sandisk, er for meg som å kaste penger ut av vinduet. Tester har vist seg at det er liten sammenheng mellom hastigheter på dyre og billige kort. Så lenge du holder deg til kort som ikke er eldgamle, bør du ikke få noen begrensning i hastighet på kameraet pga kortet.

Nå blander du her. Hastighet er ikke så viktig om du ikke har ett raskt kamera fra før. På kompakte digitale er det stort sett kameraet som er flaskehalsen uansett.

Det vi snakker om her er hvor stabilt kortet er, ikke hvor kjapt det er. Twinmos kort er ikke kjent for å være spesielt stabile, og synes du det er å kaste penger ut av vinduet for å unngå å miste alle bildene fra en kjempefin tur, så kan du ikke ta spesielt bra bilder.

Lenke til kommentar

Så det du mener Afseth er at jeg har hatt flaks som ikke har hatt noen feil med mine Twinmos kort. Jeg har aldri hørt noe spesielt om at de kortene er plaget med feil. Med det volumet Komplett selger, tviler jeg på at de ville solgt disse kortene hvis det var mye feil på dem. Det ville ikke lønne seg i lengden.

Du sier også at jeg blander kortene, mens etterpå gjentar du det samme som jeg svarte, selv om jeg ikke nevnte noe om ustabilitet. Jeg kan jo bare gi de erfaringene jeg har.

Min oppfatning av minnekortprodusenter som Sandisk og Lexar er at de bruker folks uvitenhet om produktene, og selger kort dyrt bare for å tjene mer penger. Mulig at de har en noe mer omfattende feiltesting/godkjenning av produktene sine. PC-produsenter som Compaq m.fl gjør det samme når de selger "orginalminne" for oppgradering som uvitende folk betaler høye priser for. Dette er minnebrikker som er produsert av andre enn dem selv, som de setter sitt eget merke på. Dette er det mye av i denne bransjen.

Har du sett på prisene på minnebrikker i en fotobutikk? De ligger som regel veldig mye høyere enn på en webshop. Butikkene bruker ofte det som et middel til å tjene inn litt ekstra. De vet jo at kundene trenger eksta minne når de kjøper et digikam. Avansen på minnebrikker i en fotobutikk er derfor mye høyere enn på selve kameraene. Så kjøp alltid minnebrikker fra webshoper folkens !!!

Lenke til kommentar

Trenger det nok ikke nei, skulle egentlig kjøpe et vanlig Sandisk kort, men de var tom for 256 MB, så fikk ultra til samme prisen. Måtte jo være greit tenkte jeg, siden det egentlig kosta 1071 kr. Så lenge det er stabilt så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Så det du mener Afseth er at jeg har hatt flaks som ikke har hatt noen feil med mine Twinmos kort. Jeg har aldri hørt noe spesielt om at de kortene er plaget med feil. Med det volumet Komplett selger, tviler jeg på at de ville solgt disse kortene hvis det var mye feil på dem. Det ville ikke lønne seg i lengden.

Du sier også at jeg blander kortene, mens etterpå gjentar du det samme som jeg svarte, selv om jeg ikke nevnte noe om ustabilitet. Jeg kan jo bare gi de erfaringene jeg har.

Min oppfatning av minnekortprodusenter som Sandisk og Lexar er at de bruker folks uvitenhet om produktene, og selger kort dyrt bare for å tjene mer penger. Mulig at de har en noe mer omfattende feiltesting/godkjenning av produktene sine. PC-produsenter som Compaq m.fl gjør det samme når de selger "orginalminne" for oppgradering som uvitende folk betaler høye priser for. Dette er minnebrikker som er produsert av andre enn dem selv, som de setter sitt eget merke på. Dette er det mye av i denne bransjen.

Har du sett på prisene på minnebrikker i en fotobutikk? De ligger som regel veldig mye høyere enn på en webshop. Butikkene bruker ofte det som et middel til å tjene inn litt ekstra. De vet jo at kundene trenger eksta minne når de kjøper et digikam. Avansen på minnebrikker i en fotobutikk er derfor mye høyere enn på selve kameraene. Så kjøp alltid minnebrikker fra webshoper folkens !!!

Sier ikke at du har hatt flaks, bare at Twinmos har feil på en større andel av sine kort enn f.eks Sandisk og Lexar. Ja, de kortene er dyrere, men det er jammen meg en grunn til det også. Ettersom jeg jobber i fotobutikk, får jeg veldig ofte høre kunders synspunkter på ditt og datt. Det hender ganske ofte at noen stakkars fortvilte kunder kommer inn med ett kort med feil på, og det eneste som kan gjøres med de fleste av de, er i beste fall og formatere de så de kan brukes på nytt. Alle bildene er altså tapt, selv om man prøver å redde bildene med ett recoveryprogram. Har merket meg at Twinmos har gått igjen, så har også andre relativt ukjente merker. Men jeg har ennå til gode å se ett Sandisk eller Lexar kort med feil. Tilfeldighet? Neppe... for ettersom vi selger Lexar (og har solgt Sandisk), så burde kunder med feil på kortet sitt komme innom oss.

Jeg har aldri sagt du blander kortene, jeg har sagt at du snakket om hastighet, mens jeg snakket om stabilitet.

Ja, vi som butikk er dyrere enn webshops, både på kamera og tilbehør som minnekort. Men mange foretrekker å bruke en butikk for å få råd og tips og ha mulighet til å holde kamera og ta en avgjørelse når man har kameraene stilt opp ved siden av hverandre. Og vi er dyrere fordi vi har servicepersonell som er tilgjengelig for kunden, dyre lokaler og utstillingsmodeller av alle kamera. Er man ikke villig til å betale for det, så får man holde seg unna butikker og heller handle på web. De som først får god service i en butikk, og deretter handler kameraet på web, er intet mindre enn svindlere. Vil man handle minnekort på web, så får de gjerne gjøre det, men med portokostnadene så kommer man i beste fall ut med samme pris som samme minnekort hadde kostet i en butikk. Så argumentet om å handle minnekort på web, om man ikke samtidig handler kamera der, er bare tull.

Lenke til kommentar
Litt offtopic,men:

Hva er forskjellen på SD og MMC?? Har sett at noen kamrar støtter begge deler??

MMC er ett utdøende merke, men kamera som tar SD, tar som oftest også MMC. Men om ett kamera tar MMC, er det derimot ikke sagt at det tar SD. SD er litt tykkere enn MMC, raskere, bedre forutsetninger for større plass, og har en liten knapp for å skrivebeskytte kortet.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det afseth sier, og som butikk arbeider stiller jeg også med i rekkene der:) riktignok har vi hatt våre uenigheter om casio og canon, men bra vi har noe felles da:)

Grunnen til at MMC faktisk brukes på mobil telefoner som Siemens SX1 er jo at MMC trekker mindre strøm enn SD. Den fysiske størrelsen på kortene er nesten identiske og som afseth trekker frem så er det kanskje tykkelsen som du vil se en liten forskjell på.

Som regel så tar kameraer som bruker SD gjerne også MMC kort, vice versa.

Endret av coban
Lenke til kommentar

SD koster jo litt mer, men det er vell verdt det? De xd kortene iriterer meg! Måtte kjøpe et sånt selv! Sinnsykt dyrt! du får 128mb SD for samme prisen som 64mb xd! Hvorfor er de kortene så dyre?? De er små da, men er de raskere?

Og hva er forskjellen på Secure Digital Memory Card 128MB og

TwinMOS MultiMedia Card 128MB?

Twinmosen kostet 55kr mer. Er det merke kvalitet det dreier seg om?

Endret av Lamo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...