Gå til innhold

Selge eller leie ut?


Gjest ef42e...58b

Anbefalte innlegg

Gjest ef42e...58b

Selge nå? Eller leie ut og vente med å selge til august? 
 

Skal kjøpe ny leilighet til høsten sammen med kjæresten, og skal bo hos han frem til da.  Lurer på om jeg bør leie ut min leilighet frem til vi kjøper noe eller om jeg bare bør selge nå  (i januar/februar 2024).

Leiligheten er en liten toroms sentralt i Oslo..Antatt salgspris er 4 mill og utleie ca. 15-16.000 kr i mnd. Har lån på 1,4 mill. 

Hva vil lønne seg? Hva er prognosene for boligmarkedet? 

Anonymous poster hash: ef42e...58b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ef42e...58b skrev (7 minutter siden):

Selge nå? Eller leie ut og vente med å selge til august? 
 

Skal kjøpe ny leilighet til høsten sammen med kjæresten, og skal bo hos han frem til da.  Lurer på om jeg bør leie ut min leilighet frem til vi kjøper noe eller om jeg bare bør selge nå  (i januar/februar 2024).

Leiligheten er en liten toroms sentralt i Oslo..Antatt salgspris er 4 mill og utleie ca. 15-16.000 kr i mnd. Har lån på 1,4 mill. 

Hva vil lønne seg? Hva er prognosene for boligmarkedet? 

Anonymous poster hash: ef42e...58b

Prognosene er nok ned i god tid fremover selv om meglerene prøver å hause opp markedet i media. 

Jeg hadde lagt ut for salg nå og vurdert utleie om det er laber tilbakemeldinger på salget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gjest ef42e...58b skrev (6 minutter siden):

Hva vil lønne seg? Hva er prognosene for boligmarkedet? 

Det første du må se på er hvordan dette slår ut skattemessig for deg. Hvis du leier ut i over 1 år før du selger, må du skatte av overskuddet (fra da du kjøpte). Hvis du må selge med tap, vil du få tilsvarende skattereduksjon.

Det neste er at hvis du leier ut, vil du måtte betale skatt for (netto) leieinntekter.

Videre vil din formueskatt for boligen vil øke til det firedobbelte (betyr ingenting hvis du har negativ formue, men greit å tenke på).

Prognosene for boligmarkedet er vanskelig å spå om, men min oppfatning er at man kan vente en liten dipp første halvår neste år (1-2 % kanskje), før det vil stige markant igjen når rentenivået har stabilisert seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

....om det er laber tilbakemeldinger på salget.

TS har en moderat priset leilighet i Oslo sentrum. Den vil selges raskt og greit, uansett hva media og meglerbransjen gnåler om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men da er det jo bare å legge den ut til overpris da siden TS har god tid. 

Skal dette være et råd til TS? Det normale er å legge ut til markedspris, og uansett ikke lavere enn selger kan akseptere. Så lar man markedet avgjøre: Hvis det er mange som er interessert, vil salget går raskt til en riktig pris. Ved å legge ut til overpris risikerer man å "skremme bort" de som ellers kunne vært interesserte. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 minutt siden):

Skal dette være et råd til TS? Det normale er å legge ut til markedspris, og uansett ikke lavere enn selger kan akseptere. Så lar man markedet avgjøre: Hvis det er mange som er interessert, vil salget går raskt til en riktig pris. Ved å legge ut til overpris risikerer man å "skremme bort" de som ellers kunne vært interesserte. 

Om markedet er så hett så er det jo ingen problem. Jeg har dog mine tvil. Og TS har jo god tid på å selge og kan nedjustere prisen når det nærmer seg. 

Jeg hadde dog i dagens marked solgt ASAP. Rentehevningene er nok langt i fra over og det kan være vanskeligere å selge for hver måned som går fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Om markedet er så hett så er det jo ingen problem. Jeg har dog mine tvil. Og TS har jo god tid på å selge og kan nedjustere prisen når det nærmer seg. 

Jeg hadde dog i dagens marked solgt ASAP. Rentehevningene er nok langt i fra over og det kan være vanskeligere å selge for hver måned som går fremover.

Hva er bakgrunnen for dine påstander/antagelser? Jeg kjenner flere som har solgt og kjøpt i Osloområdet de siste månedene, og markedet er ikke mye endret (til tross for det du tydeligvis har oppfattet fra click bait media). Hvordan kan du påstå at rentehevingene langt fra er over, når andre kilder er usikre på om det blir heving i desember, og er rimelig sikre på at rentenivået vil reduseres neste år? Hvordan kan du påstå at det blir vanskeligere å selge for hver måned som går, når det ikke bygges nye boliger for å dekke opp for det behovet som alle (vel, de fleste, da) vet vil komme?

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (8 minutter siden):

Hva er bakgrunnen for dine påstander/antagelser? Jeg kjenner flere som har solgt og kjøpt i Osloområdet de siste månedene, og markedet er ikke mye endret (til tross for det du tydeligvis har oppfattet fra click bait media). Hvordan kan du påstå at rentehevingene langt fra er over, når andre kilder er usikre på om det blir heving i desember, og er rimelig sikre på at rentenivået vil reduseres neste år? Hvordan kan du påstå at det blir vanskeligere å selge for hver måned som går, når det ikke bygges nye boliger for å dekke opp for det behovet som alle (vel, de fleste, da) vet vil komme?

Hvilke påstander? Jeg ser ikke en eneste, jeg sier at jeg tviler på at markedet er hett og at jeg tror renten skal videre oppover.

Lenke til kommentar
Gjest ef42e...58b skrev (1 time siden):

Selge nå? Eller leie ut og vente med å selge til august? 
 

Skal kjøpe ny leilighet til høsten sammen med kjæresten, og skal bo hos han frem til da.  Lurer på om jeg bør leie ut min leilighet frem til vi kjøper noe eller om jeg bare bør selge nå  (i januar/februar 2024).

Leiligheten er en liten toroms sentralt i Oslo..Antatt salgspris er 4 mill og utleie ca. 15-16.000 kr i mnd. Har lån på 1,4 mill. 

Hva vil lønne seg? Hva er prognosene for boligmarkedet? 

Anonymous poster hash: ef42e...58b

Jeg hadde ikke kvittet meg med egen leilighet før du har kjøpt noe nytt sammen med kjæresten. Plutselig blir det slutt med kjæresten og så står du der uten bolig... Sikre deg skikkelig, ikke ta noen forhastede valg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hvilke påstander? Jeg ser ikke en eneste, jeg sier at jeg tviler på at markedet er hett og at jeg tror renten skal videre oppover.

Jeg spør etter bakgrunn for påstand/antagelser, der du tviler på at markedet er hett og tror at renten skal videre oppover. Jeg har ikke sagt at markedet er hett, men at boliger i Oslo som har en moderat pris og attraktiv beliggenhet selges fort og for en grei pris, til tross for medias monsteroppslag. Mulig du er en synsk økonom som "ser" hva som skjer med renten i tiden fremover, men flertallet av de som har bakgrunn for å kunne hevde noe rundt dette er ikke enig med deg.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (20 timer siden):

Jeg spør etter bakgrunn for påstand/antagelser, der du tviler på at markedet er hett og tror at renten skal videre oppover. Jeg har ikke sagt at markedet er hett, men at boliger i Oslo som har en moderat pris og attraktiv beliggenhet selges fort og for en grei pris, til tross for medias monsteroppslag. Mulig du er en synsk økonom som "ser" hva som skjer med renten i tiden fremover, men flertallet av de som har bakgrunn for å kunne hevde noe rundt dette er ikke enig med deg.

De fleste som ikke er enig med dette er eiendomsmeglere. Min bakgrunn kommer fra å høre på økonomer. Og jeg tror ikke prisveksten er slutt og derfor må renten opp. 

 

Edit: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JQmmdX/nho-venter-stoerste-boligprisfall-siden-finanskrisen

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

TS spør om salg i januar eller august (evt med utleie i mellomtiden). Jeg savner et tredje alternativ: Fortsette å eie og leie ut på ubestemt tid. Greit hvis man MÅ kvitte seg med noe for å få nok egenkapital til å kjøpe noe stort sammen, men hvis det er mulig å sitte med både denne leiligheten og en felles leilighet/hus så ville jeg vurdert det.

Skattemessig bør man etterstrebe å leie ut deler av eneboligen man bor i, framfor å ha to separate leiligheter som dette. Under visse forutsetninger får man både skattefri leieinntekt og 1/4 formue på hele huset. Kan man i tillegg kombinere det med å pusse opp noe litt shabby med egeninnsats så kan det bli en skikkelig gullgruve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Renteøkninger påvirker naturligvis også leiemarkedet.
Blir det dyrere å eie så blir det dyrere å leie. Dette henger tett sammen. 

Boliger sentralt i Oslo har alltid vært attraktive. Alltid. 
 

For å komme med noe mer håndfast enn å google et svar for deg,
så øker leieinntektene mine med 25% for 2024 vs 2023. 
 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...