-BJXMAKAE Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 (endret) Hei! Uavhengig av miljøperspektiv så har jeg et personlig økonomisk problemstilling. Nå som vi skal bytte vår vw golf stasjonsvogn har jeg kommet frem til 3 mulige alternativer. Tesla X vi ser som den eneste mulige el-bilen: 7 seter - hengerfeste og en viss (350+ rekkevidde. Men primært at denne kan ha 3 bilstoler i bredden. Det er det svært få andre som klarer. Alternativet er 5008 eller Touran (alle bilene er 2018-19 modeller - og kjørt 55-75.000 km). Tesla koster 100 000 kr mer å kjøpe (dog, skal den være billigere i drift). Det som er vanskelig er å forutse hvilke utgifter som påløper disse bilene da aller kan oppleve feil med sin bil. Og hva venter fremover for Tesla X utover de første 4 årene? Så er spørsmålet hva dere ville valgt? El bil som er dyrere men billigere i drift? (dog noe dyrere forsikring) Er det forutsigbart eller risikosport? Eller en konvensjonell bil som har dyrere utgifter men noe jeg ser på som mer forutsigbare og pålitelige. OPPDATERING: Jeg har 3 års perspektiv. Alternativt er å gå for en billigere bil - 150.000kr Endret 11. desember 2023 av -BJXMAKAE Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 Har hatt elbil nå siden 2018 og er rimlig elbilfrelst, men jeg hadde klart valgt en fossilbil fremfor Tesla. En ting er at det er en risikosport (veldig variabelt hvordan kvaliteten er fra produksjonsserie til produksjonsserie, til og med fra bil til bil), jeg leser mange historier hvordan det er vanskelig å opprette reklamasjonssak for noe som klart er innenfor garantien osv. Elbil er generelt langt billigere i drift kontra fossilt og jeg vil personlig aldri gå over til fossiblil igjen nettopp fordi jeg føler en lettelse på lommeboken måned til måned, men det hadde sett langt verre ut på lommeboken hvis jeg hadde stått igjen med en svarteper av en bil med store reperasjonskostnader. Jeg anser Tesla eierskap som å gamble. Du kan være heldig og få en bil det ikke er noe problemer med, da. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 Det blir litt gambling med Tesla X utenfor garanti. Tesla X har mye dyre komponenter og en så gammel en vil også si at det var blant de første bilene av en ung bilprodusent uten så mye erfaring. Jeg ville vært skeptisk til det. Den er potensielt veldig dyr i drift hvis noen dyre komponenter ryker. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 (endret) Det er ikke noen klart større risiko å kjøpe Tesla en lignende elbiler fra andre produsenter (Mercedes, Audi osv) Problemet er generelt, og gjelder for alle slike moderne Elbiler proppet med teknologi. Om én av disse teknologiske tingene ryker, kan det bli svindyrt, spesielt om det er elmotor/batteri. Jeg ville ikke eid en elbil i den klassen, utenfor garanti. Når det er sagt, så har Tesla ganske så rimelige priser på det meste av reservedeler, langt under hva Møller/Bertel tar for biler i samme klasse. Så om vanlige bildeler skulle ryke, ville jeg ikke vært så veldig bekymret. Så feks en gjennomgang på pris på ny nøkkel. Tesla skulle ha rundt 1700 kr, men alle de andre skulle ha nærmere 7000 kr kr. Endret 11. desember 2023 av John-B 2 Lenke til kommentar
-BJXMAKAE Skrevet 14. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2023 Ved kjøp av Touran finnes jo flere motorvalg. 1,4 TSI manuell / automat eller 1,6 TDI eller 2,0 TDI. Har blitt frarådet 1,6 TDI. Men hva med 2,0 og 1,4 diesel / bensin? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 15. desember 2023 Del Skrevet 15. desember 2023 Jeg hadde valgt en 5008, jeg opplever den som større og mer driftsikker, men Touran er sikkert greit det og. Har erfaring med 1,4 TSI, 1,6 TDI og 2,0 TDI. Alle er greie nok, diesel har dieselutfordringer (DPF, EGR). Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 15. desember 2023 Del Skrevet 15. desember 2023 (endret) Jeg ville tatt det helt avhengig av kjøremønster. Kjører du ofte langt med full bil og henger -> Diesel/Bensin. Alle elbiler taper voldsomt mye rekkevidde med henger. Kjører du stort sett mindre enn rekkevidden til elbilen -> elbil. Det er fantastisk å altid starte bilen med full tank og slippe å tenke på ting som oljeskift. Har en elbil og det er svært skjeldent jeg må stoppe på en ladestasjon langs veien. En helg nylig kjørte vi over 6 timer og da måtte vi stå en time å lade totalt og fikk da i snitt 70KwH fra lader ( 2014 Modell S så lader "tregt" ). Det er verdt det med tanke på hvor mye tid jeg sparer i hverdagen ellers. Endret 15. desember 2023 av Locrin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå