Asculf Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 Hei :). Jeg forsøker å fixe en Thinkpad Lenovo som er noen år gammel. Når jeg starter den opp starter ikke WIndows, men jeg får blå skjerm med meldinger som vist under. Fra siste bilde starter den ikke på nytt, men blir stående på 0%. Tenkte å prøve å lage WIndows repair tool fra en annen Win 10 pc og boote med det. Noen som har sett noe lignende? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 Definer "noen år gammel" 😅 Første feilmelding kan indikere flatt CMOS batteri. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 Bytt CMOS-batteri og nullstill BIOS og prøv igjen. Korrupt CMOS/BIOS-minne kan lage mye krøll. Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 11. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2023 På baksiden står det "Copyright 2005, 2013" og merket Windows 8 Pro. Så jeg ser ikke bort fra at den er bortimot 10 år gammel og forrige eier har sikkert installert Win.10 på den. Skal se på dette med CMOS batteri. Takker Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. desember 2023 Del Skrevet 11. desember 2023 Asculf skrev (1 time siden): Hvis du trykker F1, stiller klokken og evt. laster defaults, så starter den kanskje. 2 Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 12. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2023 Forsøkte med F1 og stille klokken, men den startet ikke. Laget også en recovery drive på minnepenn og forsøkte å boote fra den men det hjelpte heller ikke. Tenker jeg bestiller et nytt CMOS batteri og skifter det. Takker for god hjelp så langt . Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. desember 2023 Del Skrevet 12. desember 2023 Det finnes slike "toolkit" programmer en kan legge på en usb-disk slik at den kan bootes. https://www.makeuseof.com/tag/the-ultimate-pc-repair-toolkit-in-your-pocket-ultimate-boot-cd-on-a-usb-stick/ Alternativt kan en på samme måte legge en Linux installasjonsdisk på en usb-disk slik at den kan bootes. eksempel på Linux: xubuntu.org Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 12. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2023 Flott! Skal se, men er redd CMOS batteriet er kaputt så da må jeg nok bytte det for at PC'n skal blir brukbar. Siden den er såpass gammel. Det er ikke noe verdifullt på den som jeg skjønner et slikt toolkit kan hjelpe til å berge. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. desember 2023 Del Skrevet 12. desember 2023 Nytt batteri vil nok ikke fikse Windows, men det er første steg for å få maskinen til å virke skikkelig. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. desember 2023 Del Skrevet 12. desember 2023 Det er vel litt forskjellig som kan være galt. Hardware: Elektronikk/hovedkort, CPU, RAM, harddisk Innstillinger is BIOS/CMOS Innholdet på harddisk kan være slik at det ikke booter på disk. Så første steg er å få BIOS/CMOS til å boote på enten interndisk eller en USB-Disk. (gjerne nytt batteri først) Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 20. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2023 Ok. Nå har jeg byttet CMOS batteriet, stilt tiden riktig og lastet "defaults". Men den kommer fortsatt ikke lengre enn til skjermbildet med surefjes og stoppkode "Internal power error" (Bilde nr.2 i start av tråden). Jeg får prøve å lage en slik USB boot disc og se om jeg kan starte fra den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Med en Windows-oppstarts-USB kan man vel kjøre en "Repair" også mener jeg å huske. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 (endret) Programmet for å lage en slik Windows10-oppstarts-USB finne her: https://www.microsoft.com/software-download/ Endret 20. desember 2023 av Svein M Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Asculf skrev (5 timer siden): Nå har jeg byttet CMOS batteriet, stilt tiden riktig og lastet "defaults". Men den kommer fortsatt ikke lengre enn til skjermbildet med surefjes og stoppkode "Internal power error" (Bilde nr.2 i start av tråden). Forsøk å starte pcen i safe mode med metode nummer 5 beskrevet her: https://www.minitool.com/data-recovery/how-to-start-windows-10-in-safe-mode-009.html#5.-initiate-windows-10-in-safe-mode-from-a-black/blank-screen-2769 Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 21. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2023 Hei igjen. Takker så mye for det. Jeg fikk til slutt til å boote fra Windows oppstart USB. På valget om type installasjon valgte jeg avansert. (Ved første forsøk valgte jeg alternativet med å beholde filer, men fikk da melding om at windows ikke kunne installeres. Men nå sier den at formatet må være NTFS som vist på bildene. Kan jeg trykke på "Formater" knappen? Og hvilken stasjon bør jeg i så fall velge? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Du må velge Stasjon 0 Partisjon 4. Partisjon 2 er en spesiell partisjon. Du ser det på størrelsen. Kun 100MB. Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 21. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2023 Ok, jeg valgte stasjon 0 og partision 4 og trykket på "formater". Men etter noen minutter fikk jeg denne meldingen som vist på bildet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) 0x80070057 er problemer med lagringsmediet. Kan hende du må slette alle partisjonene. Edit: Ser også noen nevne at dato og klokkeslett må være satt korrekt. Endret 21. desember 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) Istedet for avansert så kan en velge å slette alt på disken og installere. Om du bruker avansert kan du i slette disse 4 partisjonene selv og lage de på nytt i den størrelse og type som de var. Også formatere partision 4 som NTFS. Endret 21. desember 2023 av Svein M Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Asculf skrev (2 timer siden): Kan jeg trykke på "Formater" knappen? Du mister all data. Har du backup av det viktige? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå