Gå til innhold

Den kommende krigen mellom menneskeheten og maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, ForTheEmperor said:

Er vi mennesker dum nok til å la KI styre nåværende og fremtidige militære droner? 

Det kommer sikkert til å skje, men det er ikke der problemet ligger. Vi kan nok håndtere en del droner på avveie. Problemet er hvis KI som kan forandre seg selv blir sluppet helt fri i 'naturen' eller universet. Da kan den utvikle seg ganske så overlegen mennesker, men det i seg selv vil heller ikke føre til noen direkte krig. Det er mer hvis mennesker blir en plage for KI, da kan det bli direkte konfrontasjoner.

Men hvorfor kalte jeg det ett problem hvis det ikke nødvendigvis blir noen krig? Jo fordi en mektig KI kan potensielt ødelegge hele planeten for alle organismer.

Hvis det trengs en metafor, så er det bare å sammenligne mennesker med maur. Mennesker er KI, og maurtuer mennesker i denne metaforen. Vi mennesker kan gå forbi maurtuer og de kan stort sett leve i fred fra oss, men vi kan også fjerne skoger og pløye jord for å ødelegge deres leveområder totalt.

KI kan f.eks tenke seg å fjerne alt oksygenet i atmosfæren fordi det kan være bedre for maskiner.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (21 timer siden):

Nå drar jeg litt mot science fiction her, men kunstig intelligens er allerede her og det jeg lurer på: Er vi mennesker dum nok til å la KI styre nåværende og fremtidige militære droner? 

Jeg tror 100% på at mennesker er så dumme ja. 

Derfor er jeg alltid snille med all KI jeg kommer over, og takker pent for hjelpen jeg får. 

 

Om en KI er bedre eller verre en det samfunnet vi har klart å bygga oss opp i dag er jo et definisjonsspørsmål, og kanskje det blir bedre når de tar kontrollen over alt, og enten fikser ting, eller beholder noen få av oss som kjæledyr. Jeg vet ikke. Jeg bare håper de lar oss ta oss ett glass rødvin i ny og ne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...