Gå til innhold

Seagate SATA disk..

Star

Anbefalte innlegg

Har planer om og skaffe meg en god og rask harddisk...

Tenkter litt på SATA.. men har erfart at min PATA -> Sata disk, bruker litt tid på og søke og starte...

Er dette tilfelle alltid? Merker jeg mye ytelses forskjell?

Hva anbefaler dere?

Vet at Seagate er rimelige, rolige og raske disker..

Har også gode erfaringer med WDC...

Bør jeg velge SATA fremfor vanlig PATA?

Hvilke fordeler, evnt. ulemper?

star*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja du bør, enkelt og greit med tanke på fremtiden...

seagate sine er meget stille i forhold til f.eks. WD...(kommer sikkert noen og vil diskutere akkurat det utsagnet.. ;) )

tror ikke du vil mærke ytelsesforskjell nei.

tenker du på den tiden den tar i oppstarten når den leter etter diskene på SATA kontrolleren? isåfall vil dette alltid skje, er det derimot noe annet relatert til at du bruker PATA -> SATA overgang, da vil det nok ikke skje ;)

mitt råd er kjøp SATA...

Lenke til kommentar

Tester jeg har sett har alle utpekt Seagate Barracuda 7200.7 som meget gode disker. Spesielt vinner de på lyd, siden de bruker spesielle kulelagre som er stille og har lengre levetid enn de vanlige. WD sin 120gb-disk har vist seg å være bittelitt vassere på ytelse.

Har du SATA på hovedkortet ser jeg ingen grunn til ikke å bruke SATA. Har du derimot IKKE SATA på hovedkortet, men må kjøpe et PCI tilleggskort så har det ingen hensikt, da kan du like godt kjøpe PATA.

Mvh.

S.

Endret av SvUpP
Lenke til kommentar
Tester jeg har sett har alle utpekt Seagate Barracuda 7200.7 som meget gode disker. Spesielt vinner de på lyd, siden de bruker spesielle kulelagre som er stille og har lengre levetid enn de vanlige. WD sin 120gb-disk har vist seg å være bittelitt vassere på ytelse.

Det har vist seg at vassheten kun gjelder rask søking i store databaser. Er det dette du skal, eller er det audio/video? Disker fra WD som ender på PB og ikke JB er også stillegående og bruker Fluid Dynamic Bearings (se http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=193808 ) som gir mindre støy og øker levetiden.

Ellers les denne testen http://www6.tomshardware.com/storage/200311141/index.html

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...