Spillredaksjonen Skrevet 8. desember 2023 Del Skrevet 8. desember 2023 Baldur's Gate 3 er nå ute til Xbox-konsollene Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 8. desember 2023 Del Skrevet 8. desember 2023 Xbox Series s... Burde aldri vært laget. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 8. desember 2023 Del Skrevet 8. desember 2023 Eddie_Peddie skrev (5 minutter siden): Xbox Series s... Burde aldri vært laget. Jeg har ingen problemer med Xbox Series S, det er en flott konsoll for målgruppen de sikter seg inn på. Problemet mer Series S har vært kravet om at spillet skal være likt på Series X og S. Det er ganske teit å forvente at en konsoll som i praksis havner i gropen mellom 2 generasjoner skal ha like muligheter som (det som da var) next-gen. 1 Lenke til kommentar
pakjensen Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 Eddie_Peddie skrev (16 timer siden): Xbox Series s... Burde aldri vært laget. Jeg har PS5 Digital og Xbox Series S. Xbox-en er jeg veldig fornøyd med og kjøpte den kun for et par spill og den var rimelig. Hvorfor skulle den ikke vært laget? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. desember 2023 Del Skrevet 9. desember 2023 Man kan si hva man vil om Playstation, men det å forenkle hardware til bare en versjon gjør det enklere for utviklerne å produsere spillene. Av en eller annen grunn er ikke konsollene som å lage spill til PC, så en får ikke automatisk skalering av gamle spill til nye hardware som med DirectX. En skulle jo tro det siden det er Microsoft som eier teknologien og utviklingsverktøyet har en enkel opsjon om du vil kompilere for PC eller Xbox. En annen ting som utviklerne reagerte på var at MS leverte Xbox uten cache-minne på harddisk med Xbox Arcade og på PS3 delte de opp minnet mellom GPU og CPU, men det var felles på Xbox. Selv gamle Xbox Classic hadde muligheter for cache. Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 10. desember 2023 Del Skrevet 10. desember 2023 pakjensen skrev: Eddie_Peddie skrev (16 timer siden): Xbox Series s... Burde aldri vært laget. Jeg har PS5 Digital og Xbox Series S. Xbox-en er jeg veldig fornøyd med og kjøpte den kun for et par spill og den var rimelig. Hvorfor skulle den ikke vært laget? Fordi den er en brems for Series X. Mulig det kan løsne litt nå, men det betyr egentlig at Microsoft må gå bort fra et løfte til de som har kjøpt s. Den kom også med 512 gb som standard lagring som et utrolig lite for dagens spill, og dermed må en nesten over på de spinnvilt dyre utvidelsekortene om en ønsker mer en et par større spill installert. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 10. desember 2023 Del Skrevet 10. desember 2023 Tanken bak XBSS når det kommer til current gen. (gen. 9) spill er at med mer eller mindre samme CPU og IO/lagring ytelse samt samme funksjonalitet på GPU’ene vil ikke XBSS være en brems for XBSX da grafikk og bildekvalitet (oppløsning, AA osv) er “lett” skalerbart og noe spillutviklere er vant med fra PC. Men den mye lavere minnemengden var nok en feiltrinn og er den største hodepinen for spillutviklerne og derav problemene med BG3. Lavere rendering oppløsning og lavere oppløsning på texturer osv vil si mindre minnebruk og i fremtiden vil kanskje den lavere minnemengden paradoksalt nok bli et mindre problem med ting som virtuel texturing, UE5 nanite og sampler feedback. Det positive med XBSS er et raskere og større marked med gen. 9 konsoller da flere har råd til det. En annen ting er at vi kan kanskje takke XBSS for at det er såpass mange spill som har en 60FPS performance modus. Dette blir i høy grad spekulering, men ifølge Remedy var Alan Wake 2 laget for 30FPS, men pga arbeidet med XBSS ble veien til en 60FPS modus på XBSX og PS5 kort. Så AW2 ville kanskje ikke ha hatt en 60FPS modus hvis det ikke hadde vært for XBSS og isåfall hvor mange andre spill gjelder dette? Det skal sies at det er nok først og fremst pga den lange kryss-plattform tiden vi har så mange spill med mulighet for 60FPS. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. desember 2023 Del Skrevet 10. desember 2023 Betviler ikke at MS har gjort det de kan for å tune Series S så bra som mulig + litt headroom, men tror nok uansett man ikke slipper unna med å tweake koden og resursbruken for å fungere bra på S hvis man har laget spillet ferdig for X. Tipper UE5 allerede har gjort dette i motoren sin, så jeg tenker på de som lager har sin egen private motor hvor ting som minne, CPU og GPU kan lage krøll om en bare skalerer ned textures fra å fungerer bra med 1440p vs 4K. Lenke til kommentar
pakjensen Skrevet 10. desember 2023 Del Skrevet 10. desember 2023 Eddie_Peddie skrev (6 timer siden): Fordi den er en brems for Series X. Mulig det kan løsne litt nå, men det betyr egentlig at Microsoft må gå bort fra et løfte til de som har kjøpt s. Den kom også med 512 gb som standard lagring som et utrolig lite for dagens spill, og dermed må en nesten over på de spinnvilt dyre utvidelsekortene om en ønsker mer en et par større spill installert. Nye Xbox Series S kommer med 1TB lagring Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 10. desember 2023 Del Skrevet 10. desember 2023 pakjensen skrev: Eddie_Peddie skrev (6 timer siden): Fordi den er en brems for Series X. Mulig det kan løsne litt nå, men det betyr egentlig at Microsoft må gå bort fra et løfte til de som har kjøpt s. Den kom også med 512 gb som standard lagring som et utrolig lite for dagens spill, og dermed må en nesten over på de spinnvilt dyre utvidelsekortene om en ønsker mer en et par større spill installert. Nye Xbox Series S kommer med 1TB lagring Den nye ja. Nye series x kommer vel med 2 tb? 1 tb er også lite, men det forsåvidt greit. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 18. desember 2023 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) pakjensen skrev (På 10.12.2023 den 1:36 PM): Nye Xbox Series S kommer med 1TB lagring Det er ikke lagringen som er problemet, men arbeidsminnet (ram) og gpu. Lagringsproblematikk kan man løse med ekstra disc. Minne kan man gjøre lite med. Series S har 10 gb ram, noe som tidvis ikke er tilstrekkelig i nyere spill når krevende partier skal kjøres (slik som coop i Baldurs gate). For øvrig er minnebegrensningen antakelig årsaken til at Halo aldri fikk coop på Series x/s, til tross for lovnader om at spillet skulle ha denne funksjonaliteten (Microsoft vil aldri innrømme hvorfor coop ikke ble levert). Series S sine begrensninger vil bli enda tydeligere fremover (lurer på hva som vil skje med GTA 6). Microsoft sin harde linje om at alle spill skal kunne kjøres på Series S blir nok mer utfordret i fremtiden. Endret 18. desember 2023 av Donkey Kong Lenke til kommentar
pakjensen Skrevet 19. desember 2023 Del Skrevet 19. desember 2023 Donkey Kong skrev (På 18.12.2023 den 1:58 PM): Det er ikke lagringen som er problemet, men arbeidsminnet (ram) og gpu. Lagringsproblematikk kan man løse med ekstra disc. Minne kan man gjøre lite med. Series S har 10 gb ram, noe som tidvis ikke er tilstrekkelig i nyere spill når krevende partier skal kjøres (slik som coop i Baldurs gate). For øvrig er minnebegrensningen antakelig årsaken til at Halo aldri fikk coop på Series x/s, til tross for lovnader om at spillet skulle ha denne funksjonaliteten (Microsoft vil aldri innrømme hvorfor coop ikke ble levert). Series S sine begrensninger vil bli enda tydeligere fremover (lurer på hva som vil skje med GTA 6). Microsoft sin harde linje om at alle spill skal kunne kjøres på Series S blir nok mer utfordret i fremtiden. Ok, da forstår jeg, takk for at jeg fikk det bedre forklart 😊 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå