Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Touran/Peugeot Partner/Citroen Berlingo?


Biljakt90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg valgt Berlingo any day, deres diesler er langt mer pålitelig enn vag sine, og generelt har lite feil. 

Dog ikke helt uten trøbbel de heller. Varianter med Euro 5 har gjerne Siemens dyser, de har en tendens til å plutselig slutte å fungere, elektronikken ryker i de. Dette er dyser du finner i mange produsenters motorer. Det samme med Adblue - tank og system. Som det finnes 1 produsent av, så du finner samme svakhet på alle med Adblue. Der ryker tank og mer etter en viss tid, og det koster endel lapper å fikse om ikke bilen er under garanti. 

Så alt avhenger av nøyaktig årsmodell samt variant av avgassrensing. 

Når det gjelder kjøreegenskaper er det en smakssak. Noen liker å sitte lavt med en bil med hard og kort fjæringsvei, mens andre foretrekker å sitte høyere og med mykere fjæring med høyere komfort. 

Vær og obs at det kan være ganske stor forskjell på hjuloppheng avhengig om det er varebil eller personbil. 

Lenke til kommentar

Ut fra budsjett blir det nok ikke en bil som er innenfor garanti, men ikke eldre enn 2013 er tanken. Budsjett er rundt 100.000 og håper på at km også er maks rundt 100 000 km.

Så i alle fall styre unna bil med Adblue er et tips her etter hva jeg forstår. Og være obs på om den har Siemens dyser. 

Har så lite peiling på bil selv, så godt med litt tips om hva som er lurt å være obs på. 

Lenke til kommentar
Biljakt90 skrev (3 minutter siden):

Ut fra budsjett blir det nok ikke en bil som er innenfor garanti, men ikke eldre enn 2013 er tanken. Budsjett er rundt 100.000 og håper på at km også er maks rundt 100 000 km.

Så i alle fall styre unna bil med Adblue er et tips her etter hva jeg forstår. Og være obs på om den har Siemens dyser. 

Har så lite peiling på bil selv, så godt med litt tips om hva som er lurt å være obs på. 

https://www.finn.no/325556559

 

Her får du Euro 5 i en sen utgave. Der tror jeg faktisk dysene er fikset, det var vel helst på 2013 som hadde feil på dyseelektronikken.

Virker som en relativt ryddig bil som ikke har vært brukt av håndtverkere. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Vet ikke på nyere, men de litt eldre 1.5 (opptil 2012 er det jeg kjenner til) er en katastrofe. 2-literen av samme produsent er bra men finnes neppe i Ksngoo. 

Ja, så langt jeg har lest virker det ikke som Kangoo er noe godt alternativ. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Som et tips: Om du velger Berlingo, vil jeg anbefale å bytte til større hjul enn de originale. 17" og 225/45 er både lovlig og gir markant bedre kjøreegenskaper. Standard-hjulene /dekkene er IMO kun egnet til putlekjøring i nærområdet, uegnet til lengre turer. 

Så bra, takk for tips!

Lenke til kommentar

All den tid 4x4 ikke er nødvendig vil jeg anbefale Berlingo. Gode å kjøre og spreke til liten varebil å være samt lite trøbbel virker det som. Gjenganger før var stabstag framme som dunker, men de er antakeligvis bytta på alle som fremdeles er i drift. Giroverføringa drar ned litt, kjennes som om du girer med ei sleiv i graut-gryta.

edit: Så blir den fort varm og holder på varmen i kulda. BT med både handsfree og musikkavspilling er standard fra 2010 mod?

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar

Berlingo og Partner er samme bil

Jeg har hatt to Partnere, en 2014 90hk automat som jeg kjørte fra 45.000 til 90.000km, og en 2017 100hk manuell som jeg kjørte fra 0 til 90.000km

 

2014 modellen ble det byttet ett hjullager på ganske tidlig. 2017 hadde jeg problemer med parkeringssensorene, tror 3 stk ble byttet mens jeg hadde den. Ellers ingen problemer

 

100hk motoren i 2017 modellen var vesentlig bedre en 90hk. 90en hadde lite dreiemoment og veldig kort register. 100en har vesentlig bedre moment og mye bedre register. Automatkassen er helt håpløs, bør unngås 

Lenke til kommentar
Selle skrev (7 timer siden):

Berlingo og Partner er samme bil

Jeg har hatt to Partnere, en 2014 90hk automat som jeg kjørte fra 45.000 til 90.000km, og en 2017 100hk manuell som jeg kjørte fra 0 til 90.000km

 

2014 modellen ble det byttet ett hjullager på ganske tidlig. 2017 hadde jeg problemer med parkeringssensorene, tror 3 stk ble byttet mens jeg hadde den. Ellers ingen problemer

 

100hk motoren i 2017 modellen var vesentlig bedre en 90hk. 90en hadde lite dreiemoment og veldig kort register. 100en har vesentlig bedre moment og mye bedre register. Automatkassen er helt håpløs, bør unngås 

Hvilken automat var det? 8trinns er da en kjempefin kasse, eller bruker de ikke Aisin? 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Hvilken automat var det? 8trinns er da en kjempefin kasse, eller bruker de ikke Aisin? 

Var 6 trins automatisk styrt manuell kasse med enkelt clutch (AMT) i den jeg hadde. 8 trins kassen kom mye senere, den har jeg ikke prøvd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...