Gå til innhold

Ampera-e eller E-208


Gloomy arrow

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å bestemme mellom disse to, budsjett er på ca. 170K. Skal brukes både som budbil og primærbil. Plassen er ikke så viktig, driftssikkerhet derimot. Ser etter en med så lav km som mulig da jeg har tenkt å ha maskinskadeforsikring på denne, har tilgang til gunstig forsikring.

 

Ampera-e:

+ Rekkevidde

+ Bakkeklaring

+ Enklere å komme seg inn og ut av bilen 

+ Nytt batteri, dvs. ny batterigaranti på 160.000 km / 8 år

+ Forvarming med bilnøkkelen

 

E-208:

+ Vesentlig bedre hurtiglading

+ Nyere (sikkert 3 år ift. Ampera-e) og finere

+ Fortsatt nybilgaranti

+ Litt bedre svingradius og noe kortere, men det er snakk om minimale forskjeller

+ Forvarming med app, men den fungerer ikke alltid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (22 minutter siden):

Hvorfor ikke vurdere clasic ioniq?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=330806758

Jeg eier classic IONIQ i dag, men den har for kort rekkevidde om vinteren. I tillegg passer den ikke som budbil i hovedstaden. Som oftest så parkerer man ulovlig i korte perioder. Kort bil er derfor alfa omega for denne type jobb.

Jeg har behov for 50-100 km ekstra. Si at jeg har 180 km rekkevidde med classic IONIQ. 50 km om ikke mer forsvinner da jeg også bruker den privat, før budbil-jobben. Da sitter jeg igjen med 130 km. De siste 30 km kan man skrive av da man kjører på turtlemode. 100 km holder ikke alltid for 5 timer jobb - selv i byen.

Endret av Gloomy arrow
Lenke til kommentar

Classiq ioniq gir ca 180 km i 0 grader 90 km/t. Shitty ioniq 38 kwh gir ca 270 km ved samme forhold. Så det er en forbedring, men kanskje ikke nok. Både shitty ioniq og ampera-e lader tregt, men ampera-e har høyt forbruk, spesielt på vinter er de dårlig. Jeg er derfor ikke helt overbevist om at ampera-e går lenger enn shitty ioniq på vinterføre, veldig jevnt tror jeg. 

Du kan jo ta en titt på Tesla-Bjørn Google sheeeeeet for testdata. Husk å se på temperatur når testene er gjort, stor forskjell. Som du ser av testene er det ikke sikkert du får mer enn 40 kwh ut av 208/corsa bilene. Da spørs det om det holder til ditt bruk. Hvis du kjører der det er veldig kaldt f.eks kan du se at ID3 med 55 kwh netto batteri får ca 240 km i 90 km/t konstant med minus 20 grader. 

Lenke til kommentar

Jeg mener at spm her blir hvem av de som du stort sett bare trenger å lade om natta. 

Dersom du må lade begge to løpet av dagen, uansett, altså du kjører regelmessig over 25-30 mil pr dag. så velg e208

Hvis du stort sett kan klare deg med 30 mil rekkevidde på en dag uten å lade så velg opelen

Endret av bzzlink
dro ned mil antallet til mer realistisk rekkevidde
Lenke til kommentar
Gloomy arrow skrev (22 minutter siden):

Jeg eier classic IONIQ i dag, men den har for kort rekkevidde om vinteren. I tillegg passer den ikke som budbil i hovedstaden. Som oftest så parkerer man ulovlig i korte perioder. Kort bil er derfor alfa omega for denne type jobb.

Jeg har behov for 50-100 km ekstra. Si at jeg har 180 km rekkevidde med classic IONIQ. 50 km om ikke mer forsvinner da jeg også bruker den privat, før budbil-jobben. Da sitter jeg igjen med 130 km. De siste 30 km kan man skrive av da man kjører på turtlemode. 100 km holder ikke alltid for 5 timer jobb - selv i byen.

Jeg har lagt litt mer info om hvorfor IONIQ ikke duger lenger. Se over.

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Ja ladehastigheten suger, max 35-40 kW. Så har den dyr kjølevæske som må byttes hver 60 tusen km til 10 tusen. Krever vel også service hver 15 tusen km som vanlig ioniq. 

Er det i det hele tatt noen som faktisk har byttet denne kjølevæsken? Eller liker bare folk å liste opp prisen? Disse bilene hadde en tilbakekalling tidligere i år, hvor kjølevæsken ble byttet gratis på garanti (og har da fått ny frist for neste bytte). Innen disse bilene faktisk trenger å ha bytte av frostvæsken, er kanskje prisene gått ned, eller uoriginale varianter kommet på banen.

Ellers enig i at ladehasigheten er dårlig, men batteriet er stort nok til at man slipper å lade så mye.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

For eiere av Kona og Ioniq vil jeg tro man må bytte det ja. Ellers voider man garantien. De har også et E-call batteri som skal byttes etter 3 år for 3-4 tusen.

Altså, disse bilene har fått byttet på garantien allerede. Og så vidt meg bekjent var det ingen av de som var blitt gamle nok til å ha gjennomgått den frostvæske-servicen. 

Ser at ProMeister allerede har kommet med en ekvivalent, så innen folk flest må foreta denne servicen er det nok billigere alternativer på plass.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Statusoppdatering.

 

Det ble en Opel Ampera-e. Jeg fant ut at med Opel Ampera-e så slipper jeg å hurtiglade når jeg skal til familien da rekkevidden er akkurat tilstrekkelig for en slik tur. Jeg måtte ha hurtigladet 1 gang med E-208.

 

Jeg har også sammenlignet denne med Hyundai KONA electric 1. gen, men fant ut at Opel Ampera-e var mer bil for pengene for mitt bruk og et tryggere kjøp. Det avgjørende var at jeg fikk en elbil til billig penge med ny batterigaranti (8 år / 160.000 km), mulighet for forvarming, ca. 1 serviceintervall i året istedet for 2, bedre plass, bedre vinterbil og mer driftssikker bil (basert på historikken til de som eier disse).

 

Fordeler med Opela Ampera-e ift. Hyundai KONA electric 1. gen:

  • Forvarming med bilnøkkel på Ampera-e. I KONA'en så må du være tilkoblet en lader og angi et tidspunkt for å kunne forvarme noe som er så upraktisk at det ville aldri vært brukt.
  • Ampera-e har kanskje den beste implikasjonen av én-pedalkjøring på elbil, vesentlig kraftigere regenerering enn på KONA (og Tesla for den saks skyld)
  • Serviceintervall på Ampera-e er på 1 år / 25.000 km mot 1 år / 15.000 km på KONA.
  • Både Ampera-e og KONA (kun batterier som er produsert i Sør-Korea på denne) er omfattet av tilbakekallingskampanje og fått nye batterier. Ampera-e har fått en ny garanti på 8 år / 160.000 km fra da batteriet ble byttet. Det har ikke KONA. 
  • Vesentlig bedre bakseteplass på Ampera-e.
  • Foreløpig så virker det som om Ampera-e er en mer driftssikker bil. Den vanligste feilen på Ampera-e er tannstang som det koster +/- kr 25.000 å reparere. På KONA har det vært problemer med motor og girkasse, som fort koster mer enn kr 150.000. Her har løsningen vært å kjøpe disse delene fra bilopphuggeri for 1/10 av prisen. Videre så er AC på KONA'en en svakhet, enten det er o-ringer eller kompressor - kan være en dyrbar affære. I tillegg kan man være uheldig med uttømming 12v-batteri på KONA.
  • Oppvarmede seter bak på Ampera-e.
  • Ampera-e er bygd som elbil fra bunnen og det er derfor ingen eksoshumpe på gulvet bak.
  • Det er mulig å låse Ampera-e'en mens den er på, jeg synes dette er veldig kjekt når man skal handle mat og vil komme tilbake til en varm bil.
  • "Keyless entry" på alle 4-dører på Ampera-e mot kun 1 dør (på førersiden) på Hyundai KONA eletric.
  • Ampera-e er av en eller annen grunn vesentlig bedre vinterbil, det er bare å stoppe i en bratt bakke med begge så ser man forskjellen. Antispinn til Hyundai er nok den dårligste på bilmarkedet. 
  • Ampera-e er vesentlig billigere.

Fordeler med Hyundai KONA electric 1. gen ift. Opel Ampera-e:

  • KONA har varmpepumpe noe som gir bedre rekkevidde på vinteren.
  • KONA har vesentlig raskere hurtiglading og egner seg bedre på langkjøring. Hvis man er ofte nok det så er det bilen å gå for.
  • KONA har bedre varme på både rattet og setene, jeg synes også at bilen blir varmere litt raskere. 
  • KONA har ACC, ventilerte skinnseter, Head-up display for å nevne noe.

 

Endret av Gloomy arrow
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...